حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Nikon Coolpix S640

امروز قصد داریم نقد و بررسی یکی از دوربین های دیجیتال شرکت نیکون را با هم بررسی کنیم که به Nikon Coolpix S640 شهرت دارد و در سال 2009 به بازار عرضه شد.

یکی از نمونه های بارز دوربین های کامپکت و جم و جور دوربین نیکون مدل Nikon Coolpix S640 می باشد که داری سنسور 12.2 مگاپیکسلی، زوم اپتیکال 5 برابر و نمایشگر 2.7 اینچی TFT بوده که جزو سریع ترین دوربین ها به شمار می رود و قابل قیاس با دوربین D40 DSLR آن می‌باشد و این دوربین ویژگی‌های شبه DSLR را مانند سرعت زیاد بالا آمدن، White Balance برمبنای فناوری دوربین‌های DSLR و ISO بالای 6400 در رزولوشن کامل را ارایه می‌کند و لنز 28-140 میلیمتری آن به‌وسیله‌ی تثبیت کننده‌ی تصویر VR نیکون پشتیبانی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های کلیدی آن می‌توان به نمایشگر با وضوح تصویر بالا، D-Lightening تشخیص حرکت و دنبال کننده‌ی سوژه نام برد. نیکون S640 که از بدنه‌ی تمام فلزی ساخته شده و در رنگ‌های مشکی و نقره‌ای موجود می‌باشد.

استفاده آسان:

نیکون S640 درای فوکوس خودکار بوده که به سرعت کیفیت و فوکوس مناسب را پیدا می کند در تمام شرایط نوری این دوربین توانایی قفل کردن فوکوس در 0.2 ثانیه را دارد! این بسیار جالب است که بدانیم S640 از سیستم Contrast AF استفاده می‌کند. به علاوه مود رهگیری سوژه آن‌را می‌یابد، دنبال می‌کند و بر روی سوژه فوکوس می‌کند و بدین ترتیب فوکوس کردن بر روی سوژه‌های متحرک را آسان می‌سازد.به علت اینکه نیکون از سیستم Vibration Reduction یا همان کاهش لرزش دست خود در این دوربین نیز استفاده نموده بسیار کیفیت و خروجی مناسبی دارد که امروزه یکی از ویژگی‌های اصلی دوربین‌ها به شمار می رود. متاسفانه یک دکمه‌ی جدا و دم دست برای روشن و خاموش کردن آن وجود ندارد و در میان منوها نهفته شده است. با تست‌هایی که به عمل آوردیم دریافتیم که سیستم لرزش‌گیر تاثیر به‌سزایی در شارپنس یا تیزی تصویر دارد. ولی وقتی که از زوم زیاد استفاده می‌کنید، بدون بالا بردن سرعت شاتر نباید انتظار زیادی از شارپنس تصویر داشته باشید. به علت اینکه روشن کردن لرزشگیر تاثیر زیادی بر روی عمر باتری ندارد می توان با یک بار شارژ کامل حدود 250 عدد عکس مناسب گرفت.

حساسیت یا ISO بالای 6400 در حالت رزولوشن کامل، ریسک تار شدن تصاویر را کاهش داده این در حالی است که آپشن تشخیص دهنده‌ی حرکت (Motion Detection) هم زمان حرکت‌های سریع سوژه و تکان ها و لرزش دست را جبران می‌کند همچنین فناوری انتخاب بهترین عکس (Best Shot Selector) به طور خودکار بهترین و شارپ‌ترین تصویر را از بین 10 عکس متوالی گرفته شده انتخاب نموده و با این سه ویژگی می توان کمترین لرزش دست را در تصور مشاهده نمود.

ویژگی ظاهری:

این دوربین نیز مانند دوربین های هم رده خود از یک صفحه نمایش 2.7 اینچی پشت دوربین دارای رزولوشن متوسط 230,000 پیکسل بوده که عالی نبوده ولی انتظارات شما را رفع می کند و دارای 5 مرحله‌ی تنظیم نور، آلایش یا کوتینگ ضد بازتاب، زاویه‌ی دید باز و لایه ی محافظتی آب گریز می‌باشد.

چون که بر روی این دوربین دکمه های زیادی مشاهده نمی شود به این موضوع اشاره می کند که این دوربین تمام خودکار بوده و به تنظیم های دستی نیازی ندارد

دکمه‌ی روشن و خاموش، دکمه‌ی شاتر و یک اهرم برای زوم کردن بر روی دوربین قرار دارد و در زیر آن یک شیار برای اتصال حافظه خارجی اس دی وجود دارد که می توان به راحتی به آن اظافه نمود و عکس های زیادی را بر روی آن ذخیره نمود.

در پشت دوربین یا همان جایی که بیشتر کنترل‌ها و نمایشگر وجود دارد فرق چندانی با دیگر دوربین‌های کامپکت نداردو مشابه آن ها می باشد . تمام دکمه‌های کنترل در قسمت سمت راست نمایشگر قرار گرفته‌اند. یک دکمه‌ی هدایتگر دایره‌ای شکل به همراه دکمه‌ی OK که در میان این دایره جای داده شده وجود دارد که دو دکمه‌ی دیگر نیز در بالا و پایین آن قرار دارند. هدایتگر دایره‌ای بسیار خوش‌دست می‌باشد و بسیار مناسب اسکرول کردن بین منوها می‌باشد، ولی واقعا کار دیگری به‌جز این از دستش بر نمی‌آید. چهار گوشه‌ی این هدایتگر نیز دسترسی به تنظیمات فلاش، جبران نوردهی، ماکرو و Self Timer را مقدور می‌سازند.

در بالای هدایتگر دایره‌ای دکمه‌هایی وجود دارند که امکان دسترسی شما به مودهای مختلف صحنه و فیلم و تماشای عکس‌های گرفته شده را به شما می دهد ودارای 21 مود صحنه برای انتخاب بوده که شامل مودهای Portrait، Landscape، Night Portrait، Night Landscape، Closeup و Backlight می‌شود.

بعد از بررسی این دوربین مشاهده چند نقطه ضعف نیز بودیم که یکی از آن ها نداشتن قابلیت فیلمبرداری اچ دی است و دیگری عدم توانایی زوم اوپتیکال در هنگام فیلمبرداری می باشد و می تواند فقط با کیفیت VGA و با رزولوشن 480 × 640 پیکسل بوده که فیلمبرداری این دوربین را ضعیف نشان می دهد.

منبع : دیجیکالا

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X