حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Nikon D810

 پیشرفته ترین دوربین نیکون در سال 2014

درست دو سال پس از ارائه مدل D800 از سوی نیکون این کمپانی تصمیم گرفته تا با ارائه نسخه تکامل یافته این دوربین عکاسی روح تازه‌ای در کالبد D800 بدمد. شرکت نیکون که باخیرا از این دوربین عکاسی با نام D810 رونمایی کرده، بیان کرده این مدل جایگزین D800 و D800E خواهد شد. بد نیست بدانیم که D800E در واقع از همان سنسور 36 مگاپیکسلی CMOS که در D800 به کار گرفته شده بود استفاده می‌کرد با این تفاوت که فیلتر لو پس (Low Pass) در این مدل به نحوی غیر فعال شده بود. اگرچه از شاخصترین ترین ویژگی‌های D810 بتوان به حذف فیلتر لو پس اشاره نمود. پردازشگر قدرتمند EXPEED 4 نیز از D4S به عاریه گرفته شده تا توانایی فراهم نمودن گستره ایزو وسیع‌تر را با کیفیت بالای عکس تضمین نماید. مکانیسم شاتر این دوربین نیز دست‌خوش تغییراتی شده و D810 از امکان شاتر الکترونیکی First-curtain بهره می‌برد تا لرزش به وجود آمده بر اثر حرکت شاتر کاهش پیدا کند و در نهایت عکس شارپ تر به ثبت خواهد رسید.

لازم به ذکر است افزایش کیفیت در زمینه فیلم برداری نیز در  D810 قابل توجه است. افزایش سرعت فیلم‌برداری این دوربین در حالت Full HD به 60 فریم بر ثانیه و امکان دریافت همزمان خروجی فشرده نشده تصویر از طریق درگاه HDMI  از بارزترین پیشرفت‌های این دوربین در زمینه فیلم‌برداری هستند. دامنه ایزو استاندارد برای این دوربین عکاسی زیبا از 64 شروع شده و تا 12800 ادامه میابد. سامانه فوکوس خودکار این دوربین عکاسی حرفه ای نیز دارای 51 نقطه فوکوس می باشد.

 

پ

کمپانی نیکون ادعا دارد دوربین عکاسی مدل  D810 بالاترین کیفیت عکس را در میان تولیدات این شرکت تا به امروز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید از تمامی پتانسیل‌های این دوربین در ثبت عکس‌های با کیفیت بهره‌مند شوید، به لنزهای با کیفیت هم نیاز دارید. شاید دلیل اینکه نیکون این دوربین را به صورت کیت  با سه لنز پرایم بسیار با کیفیت 35mm /1.8G، 50mm f/1.8G و 85mm f/1.8 عرضه می‌کند نیز این باشد. این لنزهای پرایم از کیفیت عکس فوق العاده بالایی بهرمند هستند و تنها با بهره  از چنین لنزهایی قادر خواهیم بود تصاویر شارپ با رزولوشن 36 مگاپیکسل داشته باشیم..

پرسشی که برای شماری از صاحبان دوربین‌عکاسی های مدل  D800 و D800E مطرح می‌شود این است که آیا مجموع پیشرفت‌ها و بهینه‌سازی‌هایی که در D810 صورت گرفته است ارزش ارتقا دوربین را برای این دسته از کاربران دارد یا خیر؟! در واقع پاسخ به این سوال کار دشواریست و ممکن نظر کاربران در این مورد با یکدیگر متفاوت باشد. مسلما چنین ارتقائی تفاوت فاحشی را برای کاربران به دنبال نخواهد داشت ولی، مجموع بهینه‌سازی های صورت گرفته در ساختار فنی و ظاهری دوربین بسیاری از نقاط ضعف مدل‌های گذشته را بهبود بخشیده است هر چند ممکن است چند ویژگی کوچک دوست داشتنی را در مدل جدید از دست دهید. اگرچه شرکت نیکون مدعیست این تغییرات را پس از مشاوره با شماری از عکاسان آماتور و حرفه ای و بررسی و تحلیل نقطه نظرات و پیشنهادات آن ها بر این دوربین اعمال کرده است. باید در نظر داشت که دوربین عکاسی مدل  D810  دوربینی است فوق العاده با ارزش  و عکاسان حرفه ای پرداخت بهای 2700 یورویی تنها برای بدنه این دوربین  را مشکل حساب نمی کنند.

احتمالا بزرگترین تفاوت میان D810 و مدل های پیشین همان حذف فیلتر “لو پس” است. که باعث تولید تصاویر بسیار شارپی در این دوربین شده است. البته علی رغم تلاش های نیکون با توجه به حذف این فیلتر امکان ایجاد خطای moire و رنگین کمانی در تصاویر این دوربین در لحظه ی  عکاسی از سطوح دارای نقوش به هم فشرده یا دارای کنتراست تصویر بالا وجود دارد.
نمایشگر به کار گرفته شده در دوربین عکاسی  D810  یک LCD 3.2  اینچی است که از نظر اندازه تفاوتی با گونه به کار گرفته شده در D800 و D800E ندارد، اما رزولوشن آن از 921 هزار نقطه به 1.23 میلیون نقطه افزایش پیدا کرده است. علاوه بر آن ساختار پیکسلی این نمایشگر نیز دگرگون شده و نمایشگر جدید برخلاف گونه قدیمی که از استاندارد RGB استفاده می‌کرد از استاندارد RGBW استفاده می‌کند. نقاط سفید اضافه شده به ساختار پیکسل ها در D810 اضافه بر اینکه تعداد نقاط صفحه نمایش را بیشتر میکنند تاثیر بسزایی در خوانایی این صفحه در زیر نور مستقیم آفتاب دارند.

باید گفت اگرچه اکثر عکاسانی که از این دوربین فوق العاده  استفاده میکنند از چشمی این دوربین استفاده خواهند کرد ولی در این دوربین مود عکاسی Live View نیز وجود دارد. این مود شامل ویژگی های جدیدیست، برای مثال شما قرار خواهید بود تا در صفحه نمایشگر به صورت همزمان در نقطه فوکوس نمایید؛ بدین صورت هم میتوانید  یک نقطه فوکوس شارپ  و نیز یک نقطه بلوری در پس زمینه برخوردار باشید

لازم به ذکر است که اگرچه دوربین عکاسی مدل  D800 و D800E نیز در برابر شرایط جوی نامساعد مقاوم بودند، کمپانی نیکون درمدل D810 مقاومت این دوربین را با به کار بردن فلپ های لاستیکی بالا برده است.

با نگاهی  اجمالی و یا حتی چند نگاه عمیق نیز تشخیص D810 از D800 کار دشواری خواهد  بود، زیرا این دوربین‌ها بسیار شبیه به یکدیگر هستند. D810 یک دوربین DSLR بزرگ به حساب می‌آید. البته هنوز با ابعاد دوربین‌هایی نظیر D4S فاصله زیادی دارد. بااینکه بدنه D810 منیزیم ساخته شده که بسیار مقاوم و سبک است این دوربین 830 گرم وزن دارد که از  وزن نسبتا زیادی برخوردار است.

در پایان باید گفت به طور کلی تولید دوربین عکاسی مدل D810 از سوی کمپانی نیکون به عنوان جدیدترین و پیشرفته‌ترین DSLR فول فریم از سوی این شرکت یک گام به جلو محسوب می‌شود و اینکه نیکون شهامت این را داشت که پس از حذف کامل فیلتر “لو پس” ابتدا در دوربین‌های سری DX این مهم را در دوربین‌های FX نیز اجرا کند، برای شیفتگان تکنولوژی‌های جدید روند جذابیست. نتیجه این عمل ایجاد تصاویر بهتر توام با ریسک خطای moire است. کانن که تاکنون جرات اجرای این عمل را در دوربین‌های DSLR خود نداشته، راهکار محافظه کارانه را پیش گرفته است. به طور یقین عکاسان محافظه کار نیز به این زودی‌ها جذب این عمل نیکون نخواهند شد. باید مشاهده کرد که با گذر زمان راهکار ارائه شده از سوی نیکون چقدر در عمل موفق خواهد بود، و آیا کمپانی نیکون قادر خواهد بود خاطرات بدی را که در سال‌های گذشته برای کاربران دوربین‌های مدل  D600 و D610 مانند کثیف شدن سنسور تصویر، بوجود آورده را از  ذهن ها پاک کند!؟

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X