حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

ارزیابی کلی دوربین Nikon D90

در نهایت شایعات تمام شدند و دوربین عکاسی کمپانی نیکون مدل D90 نیز به طور رسمی معرفی شد. دوربین عکاسی دیجیتال شرکت  نیکون مدل D90 یک دوربین عکاسی حرفه‌ای است که جایگزین مدل D80 شده است. با وجود شباهت‌هایی که این دو دوربین عکاسی به یکدیگر دارند ، باید گفت دوربین عکاسی کمپانی نیکون مدل D90 دوربین عکاسی کاملا جدیدی است که مشخصه‌های خوب و کارآمد دوربین‌های پیشین نیکون و کاربرپسندی‌ مدل‌های D40 و D60 را به خدمت گرفته است. از این‌ها گذشته، نکته‌ی حایز اهیمت در این جا این است که دوربین عکاسی کمپانی نیکون مدل D90 اولین دوربین دیجیتال SLR جهان است که به قابلیت فیلم‌برداری 720p HDTV و خروجی HDMI مجهز می‌باشد. از دیگر مشخصه‌های این دوربین می‌توان به حس‌گر 12.3 مگاپیکسل موثر CMOS، صفحه نمایش کارآمد 3.0 اینچی VGA با رزولوشن بالا، مشخصه‌ی تشخیص صحنه، Picture Control، ایزوی 3200-200 (ایزوی 6400 در حالت Hi1 و ایزوی 100 در حالت Lo1)، مود Live View به همراه اتوفوکوس با اولویت تشخیص کنتراست، D-Lighting و عکاسی پیاپی با سرعت 4.5 فریم در ثانیه اشاره نمود.

میتوان گفت به کمک حس‌گر CMOS این دوربین عکس‌های شما همان کیفیتی را خواهند داشت که دوربین عکاسی مدل  D300 در ایزوی 6400 دارد. رابط کاربری D90 همان رابطی است که در دوربین عکاسی مدل  D60 ارایه شده و امکان کار با گزینه‌های مختلف رتوش نیز موجود است.

طراحی دوربین دیجیتال D90 با وجود داشتن خطوطی نرم و اندک تغییراتی نسبت به مدل‌های قبلی خود، شباهت  بسیار زیادی به دوربین D80 دارد.

همان طور که اشاره کردیم در این دوربین عکاسی از تکنولوژی EXPEED بهره گرفته شده که به داشتن تصاویری با کیفیت خوب کمک می‌کند. تصاویر دوربین عکاسی مدل D90 جزییات بسیار خوبی دارند و در صورت بزرگ‌نمایی از کیفیت آن کم نخواهد شد. این حفظ کیفیت عمدتا به علت تجهیز دوربین به حس‌گر DX-format CMOS و 12.3 مگاپیکسل موثر آن است. به کمک محدوده‌ی خوب ایزوی دوربین که از ایزوی 200 تا 3200 متغیر است عکس‌هایی خوب، با جزییات خوب و کم‌ترین نویز ممکن خواهید داشت. این محدوده‌ی ایزو با آزاد گذاشتن دست عکاس، به نوعی به عمل‌کرد بهتر مود Live View و سیستم تشخیص چهره نیز کمک می‌کند. در مواردی که احتمال از دست رفتن جزییات زیادی وجود دارد ـ به  خصوص در شرایط با کنتراست نوری بالا ـ مشخصه‌ی Active D-Lighting کنتراست بین ناحیه‌های تاریک و روشن تصویر را هنگام ثبت تصویر تنظیم می‌کند. هم‌چنین، تنظیمات Picture Control نیز به شما امکان می‌دهد مودها و حالت‌ها را به دل‌خواه خود تنظیم کنید. این کار با انتخاب یکی از شش تنظیمات ارایه شده صورت می‌گیرد که از این بین می‌توان به مودهای پرتره (Portrait) و منظره (Landscape) اشاره نمود.

لازم یه گفتن است که سیستم تشخیص صحنه‌ قابلیت دیگری است که در دوربین عکاسی کمپانی نیکون مدل D90 ارایه شده است. این سیستم با بهره گیری از حس‌گر 420 پیکسلی RGB دوربین عکاسی  صحنه و اطلاعات رنگی مربوط به سوژه را تجزیه و تحلیل می‌کند. بر اساس این اطلاعات است که دوربین فوکوس، نوردهی و تراز سفیدی را درست پیش از آزاد سازی شاتر به شکل مطلوبی بهینه‌سازی می‌کند. هم‌چنین، قابلیت جالب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد مشخصه‌ی تشخیص چهره است که حداکثر تا 5 چهره را تشخیص می‌دهد و بنابراین، کیفیت شارپنس، وضوح و رنگ پوست تصاویر تضمین می‌شود. مود اتوفوکوس 11 نقطه‌ای نیز قابلیت دیگری است که می‌توان به آن اشاره نمود  که با استفاده از اطلاعات رنگی مربوط به سوژه، فوکوس خوب و شارپی را هم‌زمان با حرکت سوژه در کادر دوربین ارایه خواهد کرد.

مشخصه ی کارکردهای ویرایش تصویر از دیگر مشخصه‌هایی هستند که در این جا می‌توان به آن‌ها اشاره نمود. بنابراین، به راحتی می‌توانید تصاویر خود را در خود دوربین عکاسی ذکر شده ویرایش کرده، کیفیت آن‌ها را بهبود ببخشید. از گزینه‌های متعددی که برای رتوش عکس ارایه شده می‌توان به گزینه‌ی ‘Distortion Control’ یا تنظیم اعوجاج تصویر اشاره کرد که به بر طرف کردن اعوجاج‌های احتمالی کمک می‌کند. گزینه‌ی ‘Fisheye’ عمل‌کردی همانند لنز fisheye دارد و افکت‌های خوبی را برای شما ارایه می‌کند. گزینه‌ی ‘Straighten’ به صاف کردن تصویر کمک می‌کند. امکانات دیگری نیز مجود است .از این مشخصه‌ها میتوان به پخش 72 فریمی، پخش تقویمی و نمایش هیستوگرام اشاره کرد.

همان طور که ذکر کردیم، دوربین عکاسی کمپانی نیکون مدل D90 اولین دوربین D-SLR در کلاس خودش است که به کارکرد فیلم‌برداری مجهز می‌باشد. با این دوربین می‌توانید کلیپ‌های مختلفی با به‌ترین کیفیت ممکن، رزولوشن 720×1280 پیکسل و سرعت 24 فریم در ثانیه و به صورت Motion JPEG داشته باشید. اگر بخواهیم کیفیت فیلم این دوربین عکاسی خوب  را با یک دوربین فیلم‌برداری در سطح متوسط مقایسه کنیم و با در نظر داشتن حس‌گر بزرگ‌تری که در D90 وجود دارد کیفیتی بسیار بهتر، عمق میدان بهتر و عمل‌کرد عالی ایزو را در شرایط کم‌نور خواهیم داشت. لنزهای نیکور تنوع خوبی دارند. این لنزها از fisheye یا زاویه‌ی واید گرفته تا تله‌فتوی عالی متغیرند و امکانات خوبی را به شما ارایه می‌کنند. دوربین عکاسی کمپانی نیکون مدل D90 به بلندگو و سیستم میکروفون کارآمدی مجهز است و بدین ترتیب، می‌توانید فیلم‌های خود را به همراه صدا در خود دوربین تماشا نمایید.

منظره‌ یاب دوربین عکاسی کمپانی نیکون مدل D90 عمل‌کرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند یک پوشش کارآمد تقریبا 96 درصدی را به شما ارایه کند. از آن جایی که معمولا نگاه کردن از منظره‌یاب چندان کارآمد نیست، خیلی راحت می‌توانید با مود Live View کار کنید. فقط کافی است دکمه‌ی Live View را فشار دهید تا یک نمای 170 درجه‌ای را روی صفحه نمایش 3.0 اینچی دوربین خود داشته باشید. پشتیبانی نمایش‌گر 920.000 پیکسلی دوربین از مود Live View یکی از قابلیت‌های بسیار خوبی است که مطمئنا از آن استقبال خواهید کرد. در این حالت، سه مود اتوفوکوس با اولویت کنتراست نیز در نظر گرفته شده است. این سه حالت عبارت‌اند از: Face Priority، Wide Area و Normal Area. در صورتی که نمی‌دانید باید با کدام یک از تنظیمات دوربین عکاسی کار کنید بهتر است با مودهای پیش‌رفته‌ای از قبل تنظیم شده‌ای مانند Active D-Lighting و Picture Control کار نمایید.

در انتها باید گفت دوربین دیجیتال نیکون مدل D90 دوربین SLR بسیار زیبا و کارآمدی است که امکانات و مشخصه‌های خوبی را به همراه خود ارایه کرده است. مطمئنا بسته به نوع کاربری خود از کار با آن راضی خواهید شد.

مشخصه‌ها و خصوصیات اصلی دوربین دیجیتال نیکون مدل D90عبارتند از :

•1- حس‌گر 12.3 مگاپیکسل موثر DX-format CMOS
•2- سیستم بر طرف کننده‌ی گرد و غبار حس‌گر (بر اساس لرزش حس‌گر)
•3- صفحه نمایش 3.0 اینچی 920.000 پیکسلی VGA نوع TFT
•4- مود Live View به همراه اتوفوکوس با اولویت تشخیص کنتراست
• 5-مود فیلم‌برداری 720×1280 پیکسلی با سرعت 24 فریم در ثانیه و صدای مونو
•6- عکاسی پیاپی با سرعت 4.5 فریم در ثانیه (7 عکس RAW، 25 عکس JPEG fine، 100 عکس JPEG Normal)
• 7-محدوده‌ی ایزوی بهتر، سیستم اتوفوکوس ارتقایافته (ردیابی سه بعدی، تشخیص چهره)
• 8-Active D-Lighting
• 9-مود عکاسی پیاپی با سرعت خوب و بافر زیاد
• Pictmotion-10
• 11-پردازش‌گر Expeed
• 12-سرعت بسیار عالی استارت‌آپ، تاخیر بسیار کم شاتر و کوتاه بودن مدت زمان سیاه شدن منظره‌یاب
• 13-منظره‌یاب بهتر نسبت به مدل‌های قبلی این شرکت
• 14-قابلیت‌های خوب رتوش در خود دوربین عکاسی
• 15-رابط کاربری خوب و کارآمد
• 16-یونیت اختیاری GPS و قابلیت نصب آن بر روی هات‌شو

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X