حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی اجمالی به دوربین Sony HDR-CX160

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی دوربین های فیلمبرداری  سونی با نام  Sony HDR-CX160 را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم در شرایط نوری خوب، و در حالی که سوژه نسبتا ساده می باشد و همه‌ی کادر را در بر گرفته، تصاویری که دوربین فیلم‌برداری سونی مدل  HDR-CX160 تولید می‌کند کیفیت خیلی خوبی دارند و واقعا در رزولوشن Full HD عالی می باشند. اما اگر پس زمینه دارای جزئیات فراوانی بود و مثلا دوربین حرکت نیز داشت، مثل منظره‌ای از درختان و علف های بلند، به نظر می‌رسد که سنسور تصویر 2.07 مگاپیکسلی نمی تواند تفکیک خیلی خوبی داشته باشد.

اما رنگ‌ها خیلی خوب به نظر می‌رسند و غلظت ملایمی دارند. تراز سفیدی به نظر کمی به سوی آبی است و های لایت‌ها نیز کمی دچار نوردهی بیش از حد می‌گردند. در شرایط ضعیف تر نوری، در حالی که هنوز مقداری نور در محیط وجود دارد، کیفیت خوب می باشد هرچند که تصاویر کمی نویزی می‌شوند و ار شارپنس نیز کاسته می‌گردد. اما در شرایط تاریک تر، دوربین سعی می‌کند که از غلظت رنگ کم کند تا بر شفافیت و شارپنس افزوده شود و نتیجه هم ویدیویی واقعا با کیفیت خواهد بود هرچند که گویی سیاه و سفید است.

 

هرچند که عکس‌ها کیفیت بدی ندارند، ولی انتظار زیادی هم از این دوربین زیبا به عنوان یک دوربین عکاسی نباید داشته باشید. عکس‌ها شفاف و رنگارنگ می باشند ولی گویی که با یک دوربین دیجیتال فوق العاده ارزان قیمت گرفته شده اند. رزولوشن آن‌ها نیز 1.9 مگاپیکسل است. فیلم‌ها در  دوربین فیلم‌برداری سونی مدل  HDR-CX160 بر روی حافظه‌ی خشک داخلی 16 گیگابایتی ذخیره می‌گردند، اگر باز هم به حافظه‌ی بیشتری احتیاج داشتید می‌توانید از کارت های حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC استفاده نمایید.

دوربین فیلم‌برداری سونی مدل  HDR-CX160 عمل فوکوس خودکار را حتی در شرایط نوری ضعیف خیلی سریع و دقیق می‌تواند انجام دهد. هرچند که مثل بیشتر دوربین های فیلم برداری، گاهی اوقات سوژه‌ی اشتباه را بر می‌گزیند یا به مود تشخیص چهره می‌رود در حالی که شما قصد این عمل را نداشتید. نورسنجی و نوردهی بیشتر اوقات بسیار خوب انجام می‌شود. هرچند که این دوربین جالب هم مجهز به مود فیلم برداری iA یا اتوماتیک هوشمند می‌باشد ولی هر موقع که خواستید می‌توانید این مود را خاموش کنید و بوسیله‌ی لمس بر روی نمایشگر، فوکوس و نوردهی را انجام دهید. نمایشگر 3 اینچی 230,000 پیکسلی هم کیفیت کیفیت بسیار خوبی دارد و نسبتا بزرگ است.

البته همانند بیشتر نمایشگرها، دیدن آن زیر نور مستقیم آفتاب مشکل می باشد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

دوربین هایی فیلمبرداری سونی مدل CX130و CX160 هر دو دوربین های کوچکی هستند، ولی کوچکترین در کلاس خود نیستند. XR160 به دلیل هارد دیسک داخلی که دارد بزرگتر و سنگین تر می باشد. اگر دستان بزرگی داشته باشید، بسیار خوب است. در قسمت بالای این دوربین، دکمه های Mode و Photo قرار دارند که به نظر می‌رسد خیلی نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند. اختیارات تنظیمات دستی یا Manual زیادی در این دوربین زیبا به شما داده نمی شود و در نهایت قادر هستید تراز سفیدی، نوع فوکوس خودکار و جبران نوردهی را تنظیم کنید. هرچند که آن‌ها نیز باید از طریق سیستم منو انتخاب شوند. در نتیجه این دوربین جذاب بیشتر برای این ساخته شده که در مود اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه توجه داشته باشید،دوربین هایی فیلمبرداری سونی مدل  CX130، CX160 و XR160 دوربین هایی می باشند تا حدود زیادی شبیه به هم که در مقدار حافظه‌ی داخلی با یکدیگر تفاوت دارند. هرچند که سنسور تصویر آن‌ها رزولوشن بسیار بالایی ارائه نمی دهد ولی به هر ترتیب شرکت سونی تصمیم گرفته که خروجی Full HD داشته باشند. همانطور که در بالا ذکر کردیم اگر صحنه دارای جزئیات فراوانی باشد و دوربین را مرتبا تکان دهید تفکیک به سختی صورت می‌گیرد.

این‌ها دوربین هایی می باشند اصولا اتوماتیک و برای کاربرانی ساخته شده اند که ترجیح می‌دهند بر روی مود هوشمند خودکار (iA) از دوربین خود استفاده نماییند. قابلیت زوم بالای 30 برابر هم ویژگی بسیار خوبی برای علاقه مندان به این ویژگی می‌باشد، در ضمن لنز این دوربین ها در حالت واید فاصله‌ی کانونی معادل 30 میلی متر دارد که برای دوربین هایی در این کلاس عالی می باشد.

مشخصات اصلی دوربین فیلمبرداری Sony HDR-CX160

  • دارای سنسور Exmor R CMOS 4.1 مگاپیکسل
  • دارای قابلیت عکاسی در ابعاد 1584 × 2112 پیکسل و با کیفیت 3.3 مگاپیکسل
  • داراری لنز G سونی 894 تا 29.8 میلیمتر
  • دارای کمینه ی کانونی F1.8-3.4
  • قابلیت بزرگنمایی اپتیکال 30 برابر
  • بزرگنمایی دیجیتال 350 برابر
  • داری لرزش گیر تصویر اپتیکال
  • نمایشگر لمسی 3 اینچ 230000 پیکسل
  • دارای حافظه داخلی 16 گیگابایتی
  • باتری لیتیومی قابل شارژ مدل NP-FV50

 

همراه این دوربین شه اقلامی خواهید داشت؟
  • یک عدد باتری لیتیومی قابل شارژ
    شارژر باتری
    کابل شارژر
    کابل USB
    دفترچه راهنمای دوربین
    سی دی نرم افزاری سونی
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X