حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی به دوربین عکاسی پنتاکس Pentax K-5 II

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا محصولات پنتاکس را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II به طرز عجیبی شبیه به دوربین عکاسی K-5 امی باشد. شباهتی که تقریبا مو نزدنی است. از هر جهتی که این دو دوربین عکاسی را با یکدیگر مقایسه نماییم یکسان هستند و حتی چینش دکمه ها، ابعاد و وزن آن ها هم تقریبا یکسان است.

 

گویی که پنتاکس حوصله ی بر هم زدن ارگونومی موفق را نداشته است. تازه دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 نیز به نوبه ی خود خیلی شبیه به K-7 بود. شاسی این دوربین عکاسی زیبا هم از فلز ضد زنگ و بدنه از آلیاژ منیزیوم ساخته شده می باشد و نسبتا سبک وزن می باشد. این دوربین عکاسی جذاب  هم مشابه مدل پیشین مهر و موم بسیار خوبی در برابر نفوذ ذرات و آب دارد تا حتی در شرایط نامساعد هم نگران خراب شدن دوربین عکاسی خود نباشید.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین  عکاسی زیبا داشته باشیم.

باید بگوییم وضعیت دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II وقتی عجیب تر می شود که به جدول مشخصات فنی نگاه می کنیم. این دوربین عکاسی خوش دست مشابه مدل پیشین از سنسور تصویر 16 مگاپیکسلی و پردازشگر تصویر Prime II بهره می برد. این دست کم از روی جدول یعنی تغییر صفر در سنسور و پردازشگر. شاید کم کم دلیل کم طرفدار بودن دوربین های عکاسی پنتاکس مشخص شود. معمولا کمپانی های نیکون و کانن هر بار که محصول جدیدی را بیرون می دهند تغییرات نسبتا بارزی را نسبت به مدل پیشینش داشته است. با این وجود نمی خواهیم بگوییم که هر تغییری لزوما خوب می باشد چرا که شاید واقعا سنسوری با رزولوشن بالاتر به نظر ناکارآمد می آمده. ولی پردازشگر تصویر بهتر چه می باشد؟

 

در ادامه باید بگوییم ابتدا که نقد و بررسی دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II را شروع کردیم قصد مقایسه بین آن و مدل پیشینش را نداشتیم ولی باید بگوییم که گستره ی حساسیت سنسور تصویر این دو  دوربین عکاسیاز 100 تا 51200 است که بدون تغییر باقی مانده است و می تواند نشانه ای باشد بر اینکه احتمالا تغییری در کیفیت عکاسی این دوربین نسبت به مدل پیشین بوجود نیامده است. اما با این حال شاید ویژگی های پنهانی وجود دارند که باعث افزایش کیفیت عکس ها بشود. این موضوع را می توانیم پس از به بازار آمدن این دوربین متوجه شویم.

بطور خلاصه مهمترین ویژگیهای دوربین عکاسی پنتاکس K-5 II در زیر آورده شده است:

  • میزان پیکسل واقعی قابل دریافت توسط سنسور: 16 مگاپیکسل
  • قیمت پیشنهادی کارخانه برای خرده فروشی: Body Only:$1,299.95
  • سنسور بکار رفته در این دوربین: CMOS
  • پردازشگر این دوربین عکاسی: Prime II

مشخصات فنی پنتاکس K-5 II

اما یک نکته ی بسیار خوبی که در DSLR های پنتاکس وجود دارد و دوربین های نیکون و کانن از آن محروم هستند سیستم لرزش گیر مکانیکی داخل بدنه یا همان Sensor Shift است. این باعث می شود که همه ی لنزهای پنتاکس فاقد لرزش گیر اپتیکال باشند و بدین ترتیب قیمتی کاملا پایین تر داشته باشند. این بسیار عالیست چرا که هم اکنون تفاوت قیمت لنزهای مجهز به سیستم لرزش گیر اپتیکال کانن با لنزهای فاقد این سیستم خیلی زیاد است.

 

چیز بیشتری برای گفتن وجود ندارد، همان فیلم برداری Full HD، همان نمایشگر 3 اینچی 921000 پیکسلی (البته مقداری با بازتاب داخلی کمتر)، همان فلاش داخلی و در کل همان ویژگی های K-5 را می توان بر روی دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II هم مشاهده نمود. تنها تفاوت عمده ی این دوربین با مدل پیشین را می توان در بهره گیری مدل جدید از سیستم فوکوس خودکار جدیدتر SAFOX X دانست. طبق ادعای سازنده این سیستم فوکوس خودکار تا منها 3 استاپ عملکردی عالی دارد. این بسیار عالیست و می توان حتی در شرایط ضعیف نوری هم فوکوس خودکاری بسیار سریع و دقیق را با این دوربین عکاسی زیبا مشاهده نمود.

 

از دیگر  ویژگی های دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II می توانیم به تراز الکترونیکی، جبران اتوماتیک ابیراهی های لنز، مود CTE برای تنظیم تراز سفیدی، سیستم غبار روب سنسور Dust Removal II، سیستم Hyper Control پنتاکس، عملکرد Dynamic Range Expansion برای نشان دادن بیشتر جزئیات در مناطق سایه و روشن و شارژدهی زیاد باتری برای تا حدود 980 عکس در تست های استاندارد می شود اشاره کنیم.

بد نیست بدانید یکی از ویژگی های بسیار مفید دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II قابلیتعکاسی Time Lapse آن است تا به ریموت بی نیاز شوید. این خیلی خوب است به خصوص اینکه می توانید دوربین عکاسی را تنظیم کنید تا برای شما 999 عکس طبق برنامه ای که به آن می دهید را ثبت کنید.

قابل ذکر است به همراه دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II یک مدل به نام K-5 IIs نیز معرفی شده که فاقد Anti Aliasing Filter یا همان Low Pass Filter می باشد که هرچند باعث می شود خطای بوجود آمده بر اثر فیلترهای رنگی Bayer جبران نشود ولی در عوض منجر به بالا رفتن شارپنس عکس ها می گردد. پیش از این نیز شرکت نیکون با معرفی دوربین عکاسی D800E به همراه D800 همین کار را کرده بود. البته دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II  تا 100 دلار از قیمت بالاتری داراست.

دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II هرچند که به نظر تغییرات چندانی نسبت به مدل پیشین خود نداشته ولی همان بهبودهایی هم که بر روی آن صورت گرفته سبب می شود که آپدیتی مناسب باشد. در آینده نزدیک و با اطلاعات بیشتری که کسب می کنیم سعی می کنیم به روز رسانی بر روی این نقد و بررسی داشته باشیم.

و در آخر اینکه ما در تست هایی که انجام دادیم کیفیت عکس های دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس K-5 II واقعا عالی بود. البته نمی توانیم بگوییم  که پیشرفتی چشمگیر نسبت به مدل پیشین خود رخ داده ولی با این وجود همچنان یک DSLR بسیار با کیفیت به شمار می آید.

 

مشخصات کلی پنتاکس K-5 II

 

  • مشخصات کلی پنتاکس K-5 II -:  وزن بدنه بدون باتری و کارت حافظه 660.5 گرم و با باتری و کارت حافظه 740 گرم
  • مشخصات حسگر پنتاکس K-5 II :تصویر حسگر CMOS 16.9 مگاپیکسل- اندازه 15.7 × 23.7 میلی‌متر
  • لنز پنتاکس K-5 II:  لرزشگیر تصویر زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری
  • فیلم ابعاد Full HD – سرعت 24 فریم بر ثانیه
  • عکسبرداری  پنتاکس K-5 II: سرعت شاتر از 1/8000 ثانیهتا 30 ثانیه- ایزو اتوماتیک از 100 تا 12,800 با قابلیت افزایش از 80 تا 51,200 – تکنولوژی تشخیص چهره – تکنولوژی تشخیص لبخند
  • صفحه نمایش پنتاکس K-5 II: سه اینچ با رزولوشن 921,000 نقطهLive View
  • سایر مشخصات پنتاکس K-5 II:  ذخیره بر روی کارت حافظه SD, SDHC, SDXC – باتری یون لیتیوم استاندارد
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X