حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی به دوربین عکاسی Nikon D600

باز هم قصد داریم دوربین دیگیری از کمپانی بزرگ نیکون برای شما نقد و بررسی کینم. نیکون پس از ماه ها در انتظار گذاشتن طرفداران خود، در نهایت با محصولی قدرتمند و البته فول فریم به میدان رقابت دوربین های عکاسی گذاشت.

 

باید گفت که دوربین عکاسی Nikon D610 که در حقیقت نسخه به روز شده و بهینه شده دوربین D600 می باشد در اکتبر 2013 به بازار علاقه مندان عکاسی معرفی شد. از تفاوت های مهم این دو دوربین عکاسی باید به سریعتر شدن سرعت عکاسی ، مود عکاسی پیاپی بی صدا و تغییر اندکی در مکانیسم شاتر D610 اشاره کرد. اکنون گویی نیکون به طور کلی بیخیال D600 شده و مدل D610 را معرفی کرده است.

از طرفی باید بگوییم در سال 2005 بود که شرکت  کانن، دوربین عکاسی  به نام 5D را معرفی کرد. 5D یک دوربین انقلابی بود چرا که یک DSLR فول فریم ارزان قیمت به حساب می آمد. این در حالیست که پیش از این دوربین های 1D کانن را داشتیم که بدنه ای بزرگ و قیمتی بالا داشتند. اما امروزه و در سال 2012 گویی انقلابی دیگر نیاز بوده و این بار نیکون دست به این کار زده است.

D600 باز هم ارزان تر است و در سالی که دوربین عکاسی هایی چون Nikon D800 و Canon EOS 5D Mark III معرفی شدند و البته قیمت نسبتا بالایی داشتند، D600 می تواند دوچندان بدرخشد. این در حالیست که نخستین دوربین DSLR فول فریم به نام Canon 1Dsحدود یک دهه ی پیش رونمایی کرد و یک موجود کاملا مقدس به حساب می آمد که عکاسان دیجیتال را از بند سنسورهای APS-C رهانیده بود و آن موقع بود که یک لنز 24 میلی متر می توانست میدان دیدی واقعی را ارائه دهد. 1Ds در زمان فروش حدود 8000 دلار قیمت داشت و این در حالیست که قیمت دوربین عکاسی مدل D600 برای فروش در حد 2100 دلار می باشد.

اما در نهایت  فوتوکینا 2012 را می توان تحولی در فول فریم ها دانست. به خصوص اینکه سونی نیز دو دوربین SLT A99 و RX1 را معرفی کرده که هر دو غیر DSLR ولی فول فریم می باشند.

دوربین عکاسی مدل D600 از نظر کیفیت ساخت و ارگونومی،  تا حد زیادی همانند به دوربین عکاسی  D7000 که از نوع DX-Format است می باشد. حتی سیستم فوکوس خودکار 39 نقطه ای را نیز از آن به ارث برده است. این در حالیست که به غیر از سنسور تصویر فول فریم، از نظر توانایی های فیلم برداری می توان آن را با دوربین عکاسی مدل  D800 مقایسه کرد. احتمالا  چیزی که در نگاه اول ازدوربین  D600 انتظار نداشتیم توانایی ارائه ی خروجی ویدیوهای فشرده نشده از طریق HDMI بود.

 

البته  یک اختلاف بزرگ این است که در هنگام فیلم برداری نمی توانید گشودگی دیافراگم را تغییر دهید. این در حالیست که این امکان بر روی D800 وجود داشت. با این حال اکنون لنزهایی کره ای با برند سامیانگ به بازار آمده اند که عمدتا دارای حلقه ی تنظیم دستی دیافراگم می باشند. بوسیله ی آن ها می توان این کار را انجام داد.
دوربین عکاسی مدل D600  یک موجود ترکیبی و پلی جالب بین DSLR های ارزان قیمت و گران قیمت تر است. dial مودهای عکاسی کاملا برای کاربران D5100 و D7000 آشنا است. این در حالیست که کاربران DSLR های گران قیمت تر دکمه ی قفل مرکزی آن را کاملا دوست خواهند داشت.

اگر تجربه عکاسی حرفه ای داشته باشید تایید میکنید که کاربران DSLR های رده های پایین تر مطمئنا دسترسی سریع و آسان به مودهای P,A,S,M و Auto را خواهند پسندید و این در حالیست که عکاسان حرفه ای تر مطمئنا از دیدن مودهای قابل برنامه ریزی U خوشحال خواهند شد. شاید کاربران DSLR های ارزان قیمت تر و دوربین های کامپکت اصلا متوجه این مسئله نشوند، ولی باید گفت که D600 دارای سیستم فوکوس خودکار داخل بدنه است. این ویژگی در DSLR های رده بالای شرکت نیکون به کار می رود و بسبب می شود که حتی با لنزهای قدیمی بدون موتور فوکوس خودکار هم بتواند فوکوس خودکار را انجام دهد. با این حال لنزهای خیلی قدیمی تر غیر Ai از این دایره خارج می باشند.

جدا از یک سری تفاوت ها، از نظر عملکردی این دوربین عکاسی جالب شباهت های زیادی به مدل  D800 دارد. این دوربین عکاسی زیبا  هم مشابه مدل D800 دارای یک سویچ Still/Movie و یک دکمه ی Record جداگانه است. نمایشگر 3.2 اینچی D600 دقیقا همانی است که بر روی D800 هم استفاده شده. به خصوص اینکه بر روی پنل آن لایه ای صمغی برای کاهش کنتراست داخلی و افزایش کنتراست و شفافیت در محیط های خارجی به کار رفته است. اما دوربین عکاسی مدل D600 فاقد دکمه های AE-L/AF-L و AF-ONاست که بر روی D800 استفاده شده بود.

از لحاظ عایق بندی و بر طبق ادعای کمپانی نیکون،دوربین عکاسی مدل D600 به اندازه ی دوربین عکاسی نیکون D800 در برابر ضربه و نفوذ مواد خارجی مقاوم می باشد. بدنه ی این دوربین عکاسی فوق العاده  هم از آلیاژ منیزیوم و پلی کربنات ساخته شده است. سنسور تصویر دوربین عکاسی مدل D600 هرچند که از نظر رزولوشن ازدوربین عکاسی D800 پایین تر است اما دقیقا با همان فن آوری ساخته شده. حتی گستره ی حساسیت آن نیز از 50 تا 25600 قابل تغییر است. درست همان گستره ای که برایدوربین عکاسی D800 نیز وجود داشته است.

 

 

میزان پوشش پشمی اپتیکال برای بسیاری از عکاسان اهیمت فر اوانی دارد. در دوربین عکاسی مدل D600 از چشمی اپتیکالی با توانایی پوشش 100 درصد میدان دید و بزرگنمایی 0.7 برابر بهره می برد. بنابراین تجربه ای که با آن خواهید داشت همان تجربه ای است که عکاسان دوربین های مدل  D800 و مدل  D4 دارند.دوربین عکاسی مدل D600 دارای فلاش بالا جهنده با برد 12 متر نیز هست و با آن می توان تا دو گروه از فلاش های اکسترنال را هم به صورت وایرلس کنترل کرد. همچنین دوربین عکاسی مدل D600 دارای سوکت های مختلفی می باشد. از پورت USB 2.0 گرفته تا HDMI و سوکت میکروفون و هدفون. D600 دارای دو شیار کارت حافظه می باشد که هر دو می توانند پذیرای انواع کارت های حافظه ی SD می باشند.

 

همچنین تصاویر می توانند به طور همزمان بر روی هر دو یا دیگری در صورت تمام شدن ظرفیت یکی ذخیره شوند. انرژی این دوربین از طریق باتری لیتیوم-یونی EN-EL15 تامین می شود که در هر بار شارژ کامل توانایی پشتیبانی برای گرفتن تا 900 عکس را فراهم می آورد. این درست همان باتری است که بر روی دوربین عکاسی مدل  D800 هم استفاده شده بود و میزان شارژدهی بر روی آن نیز تقریبا همانند دوربین عکاسی مدل D600 ماست.

 

به طور کل می توان  گفت که فلسفه ی ساخت D600 بسیار نیک بوده است. اینکه دوربین DSLR فول فریمی واقعا ارزان قیمت را بتوانیم در دست بگیریم واقعا عالی است. بدین ترتیب کسانی که صاحب دوربین عکاسی های DSLR سطح Prosumer هستند برای ارتقاء می توانند این دوربین عکاسی  را تهیه کنند یا اینکه واقعا اگر به دنبال یک DSLR فول فریم هستید و بودجه ی کافی برای تهیه ی D800 را ندارید هم می تواند گزینه ی خوبی باشد. خوشحال می شدیم اگر کانن هم به زودی به ساختن دوربینی در این سطح مبادرت می کرد تا کاربران کانن هم خوشحال شوند. به هر صورت برای ارزان قیمت تر شدن باید ویژگی هایی فدا می شدند.

 

با این نقایصی که مطرح کردیم باید اذعان کنیم که هیچ کدام از خصوصیاتی که فدای ارزان قیمت تر شدن این دوربین عکاسی شده اند به نظر مشکل زا نیستند به جز یک ویژگی. بیشینه ی سرعت شاتر این دوربین عکاسی شکیل  تا 1/4000 ثانیه است. این یعنی سرعت شاتری در حد دوربین های DSLR سطح مبتدی و نه حتی APS-C های سطح Prosumer. در شرایط و عکاسی های عادی این نکته می تواند مشکل زا نباشد ولی اگرعکاس  قصد عکاسی در شرایطی خاص تر را داشته باشد می تواند عکاس را از خرید این دوربین عکاسی جالب پشیمان کند.

 

 

در پایان باید یادآوری کنیم که محققان در تست های انجام شده، موضوع عجیبی را در دوربین عکاسی مدل D600 توجه شان  را به خود جلب می کند. این مورد به سنسور تصویر مربوط می شود، به صورتی که در حالی که حتی لنز دوربین عکاسی  را تعویض نمی کنید، در زمان  عکاسی به مرور زمان نشست غبار بر روی سنسور تصویر مشاهده می گردد. این موضوع  خیلی عجیب است و نشانه ی نوعی گرد و غبار داخلی می باشد که بر روی سنسور خواهد نشست.

مشخصات مهم و اصلی دوربین دیجیتال Nikon D610 :

  • دارای سنسور CMOS فول فریم 24.3 مگاپیکسل (10.5MP DX-format crop mode)
  • دارای ایزو 100 تا 6400 و تقویت شده تا 25600-50
  • دارای عکاسی پیاپی 6 فریم در ثانیه و مود عکاسی پیاپی بی صدا در 3 فریم در ثانیه
  • دارای سیستم AF 39 نقطه ای از نوع cross-type
  • دارای سیستم وایت بالانس بهبود یافته
  • قابلیت کنترل فلاش وایرلس
  • دارای نمایشگر 3.2 اینچی 921k
  • دارای شیار کارت حافظه دوگانه
  • قابلیت فیلمبرداری فول اچ دی 1080p30
  • قابلیت فیلمبرداری غیر فشرده توسط

منبع: دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X