حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی کلی به دوربین سونی Sony HDR-CX190

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا یکی از محصولات کمپانی سونی را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بگوییم دوربین‌های جدید سری CX190, CX200 و CX210 در واقع دوربین‌های یکسانی می باشند. با این تفاوت که دوربین فیلم برداری سونی مدل CX200 و CX210 مجهز شده به صفحه های نمایشگر لمسی می‌باشند و در عوض دوربین فیلم برداری سونی مدل CX190 دارای یک Joystick کوچک و دکمه‌ی Playback بر روی قاب نمایشگر است. بعلاوه  دوربین فیلم برداری سونی مدلCX210 دارای 8 گیگابایت حافظه‌ی خشک داخلی نیز است.

باید بگوییم تا آنجا که به کیفیت فیلم برداری مربوط می‌شود، کیفیت فیلم‌های ثبت شده در این دوربین به بدی فیلم‌هایی است که دوربین فیلم برداری سونی مدل CX130 می‌گرفت. البته کاربران مبتدی مطمئنا این کیفیت را قبول دارند. اگر ویدیوها را در سایزهای کوچک و بر روی کامپیوتر مشاهده کنید و یا اینکه فیلم برداری کلوزآپ انجام دهید، ویدیوها خیلی خوب به نظر می‌رسند.

 

ولی اگر از صحنه های شلوغ‌تر و دوردست‌تر فیلم برداری کرده باشید و سپس فیلم‌ها را بر روی HDTVدر مناطق با کنتراست بالا کاملا خطای رنگی بنفش مشاهده می‌گردد. در شرایط نوری ضعیف‌تر باز هم از شارپنس کم شده و بر نویزهای تصویر افزوده می‌شود. کیفیت ضبط صدا نیز برای دوربینی در این کلاس عادی است ولی کار شما را راه می‌اندازد.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.

 

شاید باید در اینجا عنوان کنیم که دوربین فیلم برداری سونی مدل HDR-CX190 توانایی عکاسی 5.3 مگا پیکسلی را نیز دارد. البته رزولوشن سنسور واقعا 5.3 مگا پیکسل نمی باشد و نهایتا 1.3 مگا پیکسل می‌باشد که باز هم به روش‌های دیجیتالی افزایش پیدا کرده است. در دوربن جدید CX190 امکان تعیین محل فوکوس خودکار وجود ندارد ولی دست کم در CX200 و CX210 می‌توانید از طریق لمس نمایشگر نقطه ای که می‌خواهید فوکوس خودکار در آن جا صورت گیرد را انتخاب نمایید. همچنین نور دهی نیز از همین طریق قابل تنظیم می باشد.

 

 

همچنین باید توجه داشته باشید که شارژ باتری نیز خیلی زود تمام می‌شود و پس از حدود یک ساعت فیلم برداری کاملا خالی می شود. صفحه نمایش این دوربین خوشبختانه حتی در زیر نور آفتاب هم کاملا شفاف و قابل رویت است و خود دوربین نیز خیلی سریع و دقیق فوکوس می‌کند. خوشبختانه دوربین فیلم برداری سونی مدل HDR-CX190 مجهز به سیستم لرزش گیر می‌باشد و این سیستم دست کم در یک سوم مسیر بزرگنمایی 25 برابری عملکرد خیلی خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

 

 

و  نکته دیگر اینکه طراحی کوچک و ساخت جمع و جور و سبک دوربین فیلم برداری سونی مدل HDR-CX190  یکی از جذابیت‌های آن می‌باشد ولی زمانی آن را در دست می‌گیرید پلاستیکی و غیر محکم به نظر می‌رسد. این دوربین به راحتی در جیب کت و یا کیف دستی شما جای می‌گیرد. طراحی نیز کاملا استاندارد یک دوربین سطح مبتدی است به طوری که بر روی بدنه می‌توانیم سویچ زوم، دکمه‌ی شاتر برای عکاسی و دکمه‌ی مود برای سویچ بین عکاسی و فیلم برداری را مشاهده کنیم. همچنین دکمه‌ی Rec نیز در قسمت پشتی این دوربین قرار دارد. یک سویچ دستی نیز کاور لنز را باز و بسته می‌نماید.

 

قابل ذکر است اگرچه  که یک آداپتور ساده AC همراه دوربین می باشد، ولی می‌توانید از طریق کابل USB و اتصال آن به کامپیوتر نیز باتری دوربین را شارژ نمود. همچنین بر روی بدنه نیز می‌توانیم شیار کارت حافظه‌ی SD و پورت AV out را نیز مشاهده کنیم پورت‌های mini HDMI و mini USB هم بر روی بدنه وجود دارد. هیچ گونه‌ی دکمه پاور بر روی دوربین وجود ندارد. هر گاه که صفحه نمایشگر را باز می‌کنید دوربین روشن و وقتی آن را می‌بندید خاموش می‌گردد.

 

اما مشکل این جاست که این دوربین پس از چند دقیقه ای که با آن کار نمی‌کنید به مود Sleep می‌رود و اگر خواستید دوباره آن را بیدار کنید باید نمایشگر را بسته و مجددا آن را باز کنید. تازه اگر در هنگام اتصال به HDTV از طریق پورت HDMI به مود Sleep بروید اول باید کابل HDMI را در بیاورید و سپس آن حرکت را انجام دهید.

 

 

نکته ی قابل توجه دیگر اینکه در دوربین فیلم برداری سونی مدل HDR-CX190  شما می‌توانید نور دهی و تراز سفیدی را تنظیم کنید، ولی اصولا برای این طراحی شده که آن را در مود کاملا اتوماتیک یا Full Auto استفاده کنید. برای دسترسی به دو تنظیم دستی که ذکر کردیم می‌بایست کاملا وارد سیستم منوها شوید و هرچند که منوها کاملا منطقی طراحی شده‌اند ولی به هر صورت زمانی برای جستجو احتیاج خواهید داشت.

 

در پایان باید اینطور جمع بندی کنیم که دوربین های CX190، CX200 و CX210 دوربین‌های فیلم برداری خیلی ارزان قیمتی هستند که کیفیت فیلم برداری کاملا در حد قیمت خود را ارائه می‌نمایند. اگر شما فکر می‌کنید که این مقدار از کیفیت فیلم برداری به کار شما می‌آید،در نتیجه انتخاب‌های مناسبی برای شما می‌باشند. علی الخصوص اینکه علاوه بر قیمت ارزان، وزن و ابعاد این دوربین‌ها نیز بسیار کم می باشد.

 

خصوصیات دوربین فیلم برداری سونی HDR-CX190

از ویژگی های مهم و بارز دوربین فیلم برداری سونی مدل HDR-CX190 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • 1-قابلیت ذخیره سازی بر روی کارت حافظه‌
  • 2-دارای حسگر و تصویر حسگر Exmor R CMOS با دقت 1.5 مگاپیکسل
  • 3-توانایی فیلمبرداری کیفیت Full HD با فرمت HD: MPEG4-AVC/H.264 AVCHD 2.0 format compatible; STD: MPEG2-PS
  • 4-لنز کارل زایس (Carl Zeiss Vario-Tessar Lens) 62.5-2.5 میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال 25 برابر- لرزشگیر تصویر لرزشگیر اپتیکال SteadyShot
  •   5-نمایشگر 2.7 اینچ230,000 پیکسل
  • 6-ورودی و خروجی ها – خروجی HDMI – خروجی USB – خروجی تلویزیون
  • 7-سایر قابلیت های دوربین فیلم برداری سونی مدل HDR-CX190 : 3 لوکس- استفاده از کارت حافظه – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X