حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی کلی به دوربین پنتاکس Pentax Optio WG-1 GPS

در این پست از سایت عکاسی برای شما کاربران عزیز قصد داریم تا محصولات پنتاکس را که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در عرصه دوربین عکاسی و فیلم برداری است را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

در ابتدا باید بپرسیم دوربین عکاسی ایده آل ورزشکاران، طبیعت گردان و ماجراجویان چیست؟ آیا شما از این قشر اشخاص هستید و در ضمن تجربه‌ی خراب شدن دوربین عکاسی پیشین خود بر اثر ورود ضربه یا افتادن در آب را دارید؟ مطمئنا باتری هیچ کدام از دوربین های عکاسی معمولی هم قابلیت شارژدهی در دمای -10 درجه‌ی سانتیگراد را ندارد. اما کمپانی پنتاکس این بار دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 خود را رونمایی کرده است که دوربین عکاسی ضد ضربه، ضد آب، ضد سرما، ضد غبار و در کل کاملا مقاوم در برابر شرایط نامساعد طبیعی و غیر طبیعی می‌باشد.

 

مناسب برای عکاسانی که در شرایط سخت مثل کوهستان یا جنگل عکاسی می‌کنند. دوربینی کامپکت با سنسور تصویر 14 مگاپیکسلی، لنز واید 28 میلی متر با قابلیت زوم اپتیکال 5 برابر و گیرنده‌ی GPS داخلی برای تشخیص دقیق موقعیت مکانی و ثبت آن به همراه عکس. در واقع دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 در دو مدل GPS و بدون GPS تولید شده که از نظر دیگر ویژگی‌ها دقیقا شبیه به یکدیگر می‌باشند. در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین های عکاسی زیبا داشته باشیم.
باید بگوییم دوربین های عکاسی پنتاکس WG1 و WG1 GPS هر دو دوربین هایی مقاوم در برابر شرایط نا ملایم می باشند از نظر مقایسه ای می‌توان دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 را با سری Tough کمپانی المپوس مقایسه کرد. با این تفاوت که این دوربین عکاسی ظاهری کاملا اسپرت تر و جالب تر دارد. بر خلاف بیشتر دوربین های مقاوم که توسط کمپانی های مختلف تولید می‌شوند، لنز این دوربین عکاسی زیبا دقیقا در وسط بدنه قرار گرفته تا کار بسیار راحت تر باشد ولی باز هم در هنگام زوم کردن لنز از درون این دوربین خارج نمی شود. خود ما دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 را بیشتر از دوربین های عکاسی مقاوم دیگر کمپانی ها دوست داریم چرا که در دست گیری آن کاملا راحت تر می باشد و در جای جای آن روکش های لاستیکی وجود دارد. از لحاظ ظاهری هرچند که ابعاد جمع و جوری دارد ولی کاملا بزرگ و خشن به نظر می‌رسد. دور لنز قابی دایره ای وجود دارد که آن را در برابر صدمات وارده محافظت می‌نمایدد.

 

گفتنیست دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 قابلیت تحمل فشار تا 100 کیلوگرم را دارداست که به این ویژگی Crush Proof می‌گویند که به ندرت در دوربین های مقاوم پیشین مشاهده شده بود. همچنین می‌تواند ضربه ای معادل افتادن بر روی جسم سخت از فاصله‌ی 1.5 متری را دوام بیاورد. تا فشار عمق 10 متری آب؛ ضد آب می‌باشد و تا دمای منفی 10 درجه‌ی سانتیگراد هم می‌تواند بدون بروز هیچ مشکلی با آن عکاسی کرد.

 

در نتیجه برای عکاسی در قواصی های ساده و عمق کم مناسب می باشد. بعلاوه این دوربین ضد نفوذ غبار نیز می باشد تا در هنگام عکاسی در شن های روان کویر مشکلی برای این دوربین پیش نیاید. این در حالی است که علی الخصوص نفوذ آب و شن و ماسه بزرگترین خطر برای یک دوربین عکاسی محسوب می‌شوند.

این همه‌ی ویژگی هایی است که دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 را از یک دوربین عکاسی کامپکت معمولی متمایز می‌کند. اما این دوربین از جهات دیگری هم مناسب طبیعت گران و ماجراجویان می باشد، برای نمونه  دارای یک مود عکاسی میکروسکوپی می‌باشد که در حقیقت همان مود ماکرو موجود بر روی دیگر دوربین‌ها است. با این تفاوت که دارای قطعه ای خاص و قابل در آوردن به دور لنز برای راحتی کار بیشتر است که جلوی دوربین قرار می‌گیرد و بعد از آن شما می‌توانید با استفاده از مود عکاسی میکروسکوپ، از فاصله‌ی 1 سانتی متری بر روی یک سوژه فوکوس کنید و عکس را ثبت نمایید تا به عنوان مثال عکس یک حشره‌ی کوچک، یک گیاه و یا هر دنیای کوچک دیگری را به صورت بزرگ ثبت کنید. این قطعه‌ی خاص که از آن نام بردیم و با نام Stand شناخته می‌شود بیشتر شبیه به یک آداپتور لنز است.

 

 

در ادامه باید بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 GPS ابعاد 115.5 × 58.5 × 28.5 میلی متر را ارایه می‌دهد که البته در بین دوربین های  عکاسیکامپکت چندان کوچک نمی باشد. وزن آن هم با باتری و کارت حافظه به 167 گرم می‌رسد که البته در مورد دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 که فاقد GPS می‌باشد کمی کمتر می باشد. باتری لیتیوم-یونی شارژی و کارت حافظه‌ی آن در قسمت زیرین وارد می‌شوند.

 

درب باتری کاملا محکم در سر جای خود قرار می‌گیرد و قفل می‌شود. این درب در هنگام بسته شدن کاملا مهر و موم می‌باشد. شارژدهی باتری در زمان روشن بودن GPS مقداری کمتر از هنگام خاموش بودن آن است. وضعیت درباره‌ی همه‌ی دکمه‌ها و کنترل های این دوربین به همین صورت است و کاملا مهر و موم هستند. دکمه‌ی شاتر و پاور دوربین ابعاد خوبی دارند تا به هنگام در دست داشتن دستکش نیز به راحتی بتوانید با آن‌ها کار کنید ولی دکمه های پشتی این دوربین عکاسی می‌توانستند از این بزرگتر هم ساخته شوند تا کار با آن‌ها آسان تر باشد.
در اینجا به ویژگی های خام خود دوربین عکاسی می‌رسیم.  دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 مجهز به سنسور 14 مگاپیکسلی می‌باشد. لنز 28-104 میلی متر آن نیز کاملا واید و عریض می‌باشد تا در یک عکس بتوانید میدا دید بزرگ یک چشم انداز طبیعی را به راحتی ثبت نمایید. علاوه بر آن یک مود عکاسی پانوراما خودکار نیز داراست که بوسیله‌ی آن می‌توانید به وسیله‌ی گرفتن چند عکس در کنار هم و چسباندن آن‌ها به یکدیگر که دوربین این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد یک عکس با زاویه‌ی بسیار باز پانوراما تولید نماییدد. فن آوری پانورامای این دوربین عکاسی زیبا شبیه به Sweep Panorama دوربین های کمپانی سونی است اما کمی از آن ضعیف تر می باشد. قدرت زوم و بزرگنمایی 5 برابر هم برای ثبت مناظر دوردست بسیار خوب می باشد.

 

اما کمینه‌ی نسبت کانونی ارایه شده توسط این لنز در حالت واید و زوم F/3.5 و F/5.5 می‌باشد. هرچند که میزان خوبیست ولی اگر برای مثال F/2.8 را ارایه می‌داد این دوربین برای عکاسی در شب یا شرایط ضعیف نوری عملکرد بهتری می‌داشت. توجه داشته باشید که دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 از مود عکاسی ماکرو 1 سانتی متر بهره گرفته است که عالی می باشد. بعلاوه مجهز به لرزش گیر مکانیکی تصویر نیز می‌باشد که توانایی جبران لرزش دست شما با انجام اعمال مکانیکی معکوس را دارد. اما این دوربین عکاسی فوق العاده گستره‌ی حساسیت سنسور یا ایزو بسیار خوب تا 6400 را ارایه می‌نماید تا بتوانید صحنه های سریع طبیعی را با سرعت شاتر بالاتر ثبت نمایید و یا اینکه در شرایط نوری ضعیف کار عکاسی با سرعت های شاتر بالا آسان تر باشد.

 

به غیر از آن فلاش داخلی هم دارد که برد حدود 4 متر را ارایه می‌کند و خوب می باشد. همچنین دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1 مجهز به نمایشگر 2.7 اینچی با کیفیت 230,000 نقطه، روشنایی زیاد و کیفیت عالی می‌باشد. کیفیت دید از زاویه‌ی آن هم بسیار خوب می باشد تا به راحتی و حتی شرایط غواصی در زیر آب یا زیر نور آفتاب هم بتوانید از آن استفاده کنید. این دوربین توانایی ضبط ویدیویی HD در 30 فریم بر ثانیه و فرمت AVI را هم دارد و مجهز به پورت خروجی HDMI برای اتصال به HDTV است.
شایان ذکر است مدل WG1 GPS این دوربین عکاسی مجهز به GPS داخلی می‌باشد. با استفاده از GPS داخلی موقعیت دقیق هر عکسی که می‌گیرید بعلاوه‌ی جهتی که گرفته شده می باشد به همراه عکس ثبت می‌گردد. GPS این دوربین عکاسی خوش دست تا حد زیادی سریع می‌باشد و در ردیابی ماهواره‌ها عملکرد سریعی دارد. دقت عملکرد آن هم خوب می باشد.
در این قسمت به کیفیت عکس های ثبت شده توسط دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1می‌رسیم. ما در تست هایی که انجام دادیم کیفیت های عکس هایی که با این دوربین ثبت کردیم بسیار خوب بودند. علی الخصوص در ایزوهای پایین تر کیفیت عکس های ثبت شده بسیار خوب هستند و کاملا بدون نویز می باشد. از ایزو 800 است که مقداری نویز و کم شدن از غلظت رنگ‌ها دیده می‌شود. ایزوهای 3200 و 6400 هم فقط برای موقعیت های اضطراری مناسب می باشند.

در مجموع باید بگوییم دوربین عکاسی پنتاکس WG1 و WG1 GPS گزینه هایی بسیار مناسب برای طبیعت گردان، ورزشکاران و ماجراجویان می باشند که از جهات زیادی با دیگر دوربین های عکاسی هم رده متفاوت می باشند و برتری دارند. می توانیم از رقبای مهم و جدی دوربین عکاسی دیجیتال پنتاکس Optio WG1  به دوربین های عکاسی Canon Powershot D10، Casio EX-G1، Fujifilm Finepix XP30، Olympus Mju Tough 8000، Panasonic Lumix DMC-FT3، Samsung WP10 و Sony Cybershot DSC-TX5 اشاره کنیم.

 

نگاهی کلی به دوربین پنتاکس WG1

  • مشخصات کلی پنتاکس WG1 ضد آب – وزن بدون باتری و کارت حافظه 147 گرم و با باتری و کارت حافظه 167 گرم
  • مشخصات حسگر پنتاکس WG1: و تصویر حسگر CCD 14.5 مگاپیکسل- اندازه 1/2.33 اینچ – 4.55 × 6.17 میلیمتر
  • لنز 28-140 میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال 5 برابرلرزشگیر تصویر زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری
  • فیلم پنتاکس WG1:  ابعاد HD – سرعت 30 فریم بر ثانیه
  • عکسبرداری پنتاکس WG1: سرعت شاتر از 1/1500 ثانیهتا 4 ثانیه- ایزو اتوماتیک و 80 و 100 و 200 و 400 و 800 و 1600 و 3200 و 6400 – تکنولوژی تشخیص چهره – تکنولوژی تشخیص لبخند
  • صفحه نمایش  2.7 اینچبا رزولوشن 230,000 نقطهLive View
  • سایر مشخصات پنتاکس WG1:  ذخیره بر روی کارت حافظه SD, SDHC, SDXC موقعیت یاب GPS قطب نما – باتری یون لیتیوم استاندارد
  • ارگونومی و کیفیت ساخت بسیار عالی در ساخت
  • طراحی بسیار خوب و منحصر بفرد دوربین
  • قرار گرفتن لنز در مرکز دوربین و ایجاد تعادل
  • ارایه‌ی خاصیت ضد فشار، ضد ضربه، ضد آب و ضد غبار در این دوربین
  • مجهز بودن به GPS داخلی برای ثبت موقعیت تصاویر
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X