حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی کلی به دو دوربین Canon EOS 5DsR / 5Ds

دوربین های کانن Canon EOS 5Ds و Canon EOS 5DsR دوربین‌هایی 50 مگاپیکسلی هستند که کاربری درنظر گرفته شده برای‌شان شبیه به D800 و D800E شرکت نیکون است.  این دوربین‌ها هرچند که از سری 5D هستند و ظاهری شبیه به 5D Mark III دارند، ولی از نظر تنوع کاربری به گوناگونی (Versatility) این سری نیستند و اندکی تخصصی‌تر، برای موقعیت‌هایی که یک دوربین قطع متوسط (Medium Format) می‌تواند ایفای نقش کند، ساخته شده‌اند. در حقیقت این طور می‌توان گفت که اگر پول کافی برای خریدن دوربین قطع متوسط ندارید، یک 5Ds یا 5Ds R بخرید.

همانطور که گفتیم، نسبت 5Ds به 5Ds R مثل نسبت D800 به D800E است. بدین معنی که اثر فیلتر Low Pass از روی 5Ds R حذف شده تا بتواند در شرایط ایده آل عکس‌های شارپ‌تری بگیرد. البته این حذف فیلتر عوارض جانبی خاص خود مثل ایجاد اثر Moire را هم دارد. این دوربین‌ها از نظر ظاهری شباهت خیلی زیادی با خط اصلی سری 5D و به‌طور مشخص 5D Mark III دارند. با این حال تغییرات بنیادین در معماری داخلی‌زیر پوسته  باعث شده که 5Ds و 5Ds R مدل بعدی 5D Mark III به حساب نیایند.

این دو دوربین چندان برای فیلمبرداری، عکاسی ورزشی، عکاسی شب، عکاسی حیات وحش و بهطور کلی عکاسی‌های عمومی مناسب نیستند. در عوض در شرایط ایده آل، مثل استفاده در استودیو، عکاسی چشم‌انداز در روز و هر شرایط دیگری که یک دوربین قطع متوسط می‌تواند کاربرد داشته باشد، ساخته شده‌اند. اگر از بهترین نور و بهترین اپتیک استفاده کنید، رزولوشن 50 مگاپیکسلی این دوربین‌ها به شما کمک می‌کند که بتوانید جزییات بسیار زیادی به‌دست آورید و عکس را در ابعاد بسیار بزرگ چاپ کنید. بنابراین این دوربین‌ها گزینه‌های بسیار خوبی برای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی هستند.

وقتی 50 میلیون پیکسل را بر روی سنسور فول فریم جا می‌دهید، نتیجه‌اش سایز بسیار کوچک 4.14 میکرونی هر پیکسل می‌شود. این سایز خیلی نزدیک به سایز هر پیکسل بر روی سنسور 20 مگاپیکسلی APS-C دوربین 7D Mark II است. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که این دو دوربین از نظر عملکرد در شرایط ضعیف نوری شبیه به 7D Mark II هستند و به‌طور کلی نباید از آن‌ها انتظار زیادی داشت. خود سازنده هم انتظار زیادی نداشته و در حالی که سقف آی‌سوی 5D Mark III به 102,400 می‌رسد، سقف آی‌سوی این دو دوربین به 12,800 محدود شده است. جالب این جاست که آی‌سوی 7D Mark II را می‌توان تا 25,600 انتخاب کرد.

عکاسی با دوربین 50 مگاپیکسلی کار مشکلی است. برای این کار شرایط مختلف باید در حالت ایده‌آل خود باشند. یکی از این شرایط جلوگیری از لرزش دوربین است. به دلیل رزولوشن زیاد، هر لرزش کوچک می‌تواند منجر به عدم بهره‌وری کافی از پتانسیل دوربین شود. برای جلوگیری از لرزش، کانن تمهیداتی اندیشیده است.

راهکارهای کاهش لرزش
1.    کانن سوکت سه‌پایه و قسمت‌های پیرامونی آن را بهنحوی طراحی کرده و استحکام بخشیده که خیلی محکم به سه‌پایه بچسبد و تکان‌های احتمالی را کاهش دهد.
2.    همانند آن چه در 7D Mark II دیده بودیم، کانن در این دوربین‌ها از مکانیسم جدیدی در بالا رفتن آینه استفاده کرده است. مکانیسمی که به‌جای فنر، وابسته به موتور است و می‌تواند سرعت بالا رفتن آینه در لحظه‌ی رسیدن به لبه‌ی بالایی را کم کند و مقداری از شدت برخورد بکاهد.
3.    تمهید سوم برای کاهش لرزش، مود جدید قفل آینه است که به شما اجازه می‌دهد زمان تاخیر اندکی را بین بالا رفتن آینه و باز شدن پرده‌ی شاتر برای نوردهی انتخاب کنید. این بر شارپنس تصویر می‌افزاید و البته تاخیر شاتر را افزایش می‌دهد.
به‌جز این‌ها، بهتر است کمی درباره‌ی تفاوت‌های این دوربین‌ها نسبت به 5D Mark III بگوییم. تفاوت‌هایی که پیش‌تر به بعضی از آن‌ها اشاره کردیم.

 

تفاوت‌ها نسبت به 5D Mark III
1.    از تفاوت‌های این دوربین‌ها ‌در مقایسه با 5D Mark III اول از همه باید به رزولوشن سنسور تصویر اشاره کرد که از 22 مگاپیکسل به 50 مگاپیکسل افزایش یافته است.
2.    این دو دوربین از جفت پردازنده‌های DiGiC 6 (دو پردازنده در هر دوربین) بهره می‌برند. این درحالی است که Mark III مجهز به تک پردازنده‌ی DiGiC 5+ است.
3.    سقف آی‌سوی دو دوربین جدید به 12,800 محدود می‌شود. این در حالی است که در Mark III به 102,400 می‌رسد.
4.    بیشینه‌ی سرعت عکاسی پیاپی در این دو دوربین 5 فریم بر ثانیه است. این در حالی است که Mark III این کار را می‌تواند با سرعت 6 فریم بر ثانیه انجام دهد.
5.    سنسور نورسنج این دو دوربین کاملا نسبت به Mark III پیشرفت کرده و از 63 منطقه‌ای (RG/GB) به 150,000 پیکسلی (RGB-IR) تغییر کرده است.
6.    دوربین‌های جدید در امکانات فیلم برداری به خوبی Mark III نیستند. این دوربین‌ها نه خروجی غیر فشرده از طریق HDMI دارند و نه درگاه هدفون. البته پورت USB 3.0 دارند.
7.    دو ویژگی جدید که در Mark III وجود نداشت و از 7D Mark II به این دو دوربین رسیده، توانایی عکاسی تایم لپس داخلی و قابلیت ترکیب عکس‌ها برای ساخت فیلم 1080/24p است. هردوی این‌ها، به‌خصوص مورد اول بسیار کاربردی است و شما را از ریموت کنترل بی‌نیاز می‌کند.

دوربین های  5Ds و 5Ds R مثل رقیب‌های نیکونی خود یعنی D800 و D800E (البته جدیدا D810) می‌توانند جایگزین ارزان قیمتی برای دوربین‌های قطع متوسط باشند. جایگزین‌هایی که در شرایط ایده‌آل، عکس‌هایی نه دقیقا مثل عکس دوربین‌های قطع متوسط، بلکه عکس‌هایی شبیه به آن‌ها می‌گیرند. بنابراین اگر از این دوربین‌ها در شرایط بسیار خوب نوری، اپتیک بسیار با کیفیت و لرزش حداقلی استفاده کنید، می‌توانید بیش‌ترین بهره را از قابلیت آن‌ها ببرید. تکرار می‌کنیم که 5Ds و 5Ds R جایگزین 5D Mark III نیستند و احتمالا در آینده‌ی نزدیک باید منتظر 5D Mark IV باشید. این دوربین‌ها به ترتیب 3700 و 3900 دلار قیمت دارند.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X