حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

همه چیز درباره دوربین Sony Alpha DSLR-A500

در این پست از سایت عکاسی قصد داریم تا یکی دیگر از محصولات کمپانی سونی یعنی دوربین Sony Alpha DSLR-A500 را نقد و بررسی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما واقع شود.

 یکی دیگر از دوربین هایی که شرکت سونی در آگوست سال 2009 به لیست محصولات DSLR خود اضافه کرده است مدل  Sony Alpha DSLR-A500 بوده که به یک  سنسور CMOS و قابلیت قوکوس دستی مجهز شده است و  همچنین در این مدل سیستم کاهش دهنده نویز، مد HDR و حساسیت سنسور (ISO) با حداکثر درجه 12800 تعبیه شده است.

دوربین عکاسی دیجیتال  Sony Alpha DSLR-A500 را که همان اول از جعبه بیرون می اوریم واقعا در دست گرفتن آن حس خوبی به کاربر می دهد. لنز استاندارد همراه 55-18 میلی‌متری آن نیز سبک وزن می‌باشد. هرچند که دوربین عکاسی سونی آلفای A500  برای افرادی طراحی شده است که در عکاسی با دوربین DSLRها تجربه و یا علم دارند با این وجود از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که عکاسی با آن را برای کاربران مبتدی‌تر نیز ساده می‌سازد. برای مثال بر روی بدنه پیچ کنترل و دکمه‌هایی را می‌بینیم که برای هر کاربر دوربین‌های Compact نیز آشنا می‌باشند. بر روی قسمت بالای دوربین کلیدی وجود دارد که کاربر می‌تواند با استفاده از آن بین چشمی اپتیکال که قابلیت پوشش دهی 95% میدان دید را نیز دارد و نمایشگر 3 اینچی سویچ کند. این کلید از نوع کشویی یا Slider می‌باشد که برای تکان خوردن به کمی فشار نیاز دارد؛ بنابراین با برخورد تصادفی دست شما با آن عمل نمی‌کند. کلیدهای میانبر برای دسترسی به D-Range، تنظیمات ISO و Self-Timer نیز در همان بالای دستگاه قرار دارند. در قسمت پشت دستگاه نمایشگر 3 اینچی LCD قابل مشاهده می شود. این نمایشگر قادر به نمایش 230,400 رنگ می‌باشد. سونی در دوربین عکاسی سونی آلفای A500 فن‌آوری جدیدی را برای Quick AF یا فوکوس خودکار در حالت Live View به کار گرفته است که فوکوس سریع‌تر در این مود را امکان‌پذیر می‌کند.شاید بتوان گفت که شرکت سونی کمی‌دیرتر از رقبای دیگر خود همانند  شرکت کانن وارد بازار رقابت دوربین عکاسی DSLR شد. با این وجود با توجه به پشتوانه‌ی قدرتمندی که در فن‌آوری‌های پیشرفته داشت به زودی تبدیل به یک رقیب بسیار سرسخت در این بازار شده است.

شما می توانید از طریق حالت Live View نمایشگر به راحتی با استفاده از سیستم فکوس اتوماتیک عکاسی کنید.

گفتنیست دوربین عکاسی سونی آلفای A500  را می‌توان رقیبی تقریبا هم سطح و جدی برای دوربین‌های عکاسی Nikon D5000 و Canon 500D دید که همگی آن‌ها جزو دوربین‌های Entry Level در نوع خود به حساب می‌آیند. هرچند که این دوربین برای افرادی طراحی شده است که در عکاسی با DSLRها تجربه و یا علم دارند با این حال از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که عکاسی با آن را برای کاربران مبتدی‌تر نیز ساده می‌سازد. برای مثال بر روی بدنه پیچ کنترل و دکمه‌هایی را می‌بینیم که برای هر کاربر دوربین‌های Compact نیز آشنا می‌باشند. یک پیچ کنترل بر روی دوربین عکاسی وجود دارد که مشابهدیگر DSLRها دسترسی سریع به مودهای Aperture Priority, Shutter Priority, Program Mode و Manual را علاوه بر شش مود صحنه و مود اتوماتیک میسر می‌سازد. این پیچ کنترل از حد معمول کمی کوچک‌تر است اما عملکرد بسیار خوبی دارد و زمان رسیدن به هر مود صدای کلیک از آن شنیده خواهد شد.

لازم به توضیح است که بر روی قسمت بالای دوربین عکاسی سونی آلفای A500 کلیدی وجود دارد که کاربر می‌تواند با استفاده از آن بین چشمی اپتیکال (که توانایی پوشش دهی 95% میدان دید را دارد) و نمایشگر 3 اینچی سویچ کند. این کلید از نوع کشویی یا Slider می‌باشد که برای تکان خوردن به کمی فشار نیاز دارد؛ بنابراین با برخورد تصادفی دست شما با آن عمل نمی‌کند. کلیدهای میانبر برای دسترسی به D-Range، تنظیمات ISO و Self-Timer نیز در همان بالای دستگاه قرار دارند.
در قسمت پشت دستگاه نمایشگر 3 اینچی LCD قابل مشاهده می باشد. این نمایشگر قادر به نمایش 230,400 رنگ می‌باشد.

در این دوربین عالی سونی با درنظر گرفتن پردازشگر پر قدرت BIONZ ،تصویر سوژه های در حال حرکت را می توان با استفاده از قابلیت عکاسی پی در پی در بهترین حالت ثبت نمود.با استفاده از این قابلیت در حالت  Live View میتوان 4 فریم در ثانیه و در حالت استفاده از منظره یاب 5 فریم در ثانیه را ثبت کرد.

کمپانی سونی دوربین عکاسی سونی آلفای A500 فن‌آوری جدیدی را برای Quick AF یا فوکوس خودکار در حالت Live View به کار گرفته است که فوکوس سریع‌تر در این مود را امکان‌پذیر می‌کند. معمولا دوربین‌های DSLR در این مود از Contrast AF استفاده می‌کنند که برای فوکوس کردن کمی زمان می‌برد. دوربین سونی Alpha 500 در مود Live View قادر به گرفتن 4 عکس پیاپی در ثانیه و در مود عادی قادر به گرفتن 5 عکس پیاپی در ثانیه می‌باشد که حدود 1 عکس نسبت به دوربین  عکاسی Canon 500D پیشرفت داشته است.

با توجه به طراحی بسیار دقیق این دو مدل امکان دسترسی به دستوالعمل ها و تنظیمات این دوربین در حالت  Live View میسر شده است.و از طریق سیستمGraphic  Display  تعبیه شده در هر دو مدل می توان از چگونگی تاثیر تنظیمات دریچه دیافراگم و سرعت شاتر در آخرین تصویر مطلع شد.

نکته‌ی قابل توجه دیگری که در مورد نمایشگر دوربین عکاسی سونی آلفای A500  باید بگوییم این است که وقتی در مود عکاسی با چشمی؛ چشم خود را به آن نزدیک می‌کنید حسگرهایی در قسمت زیر آن وجود دارد که نزدیک شدن صورت شما را تشخیص می‌دهد و نمایشگر را خاموش می‌کند. این مزیتی بزرگ می‌باشد که در دوربین عکاسی Canon 500D نیز وجود داشت و در Canon 1000D وجود نداشت. برای نمونه  در دوربین عکاسی 1000D وقتی در نور کم قصد عکاسی از طریق چشمی را داشتید نور نمایشگر از زیر به چشمان شما برخورد می‌کرد و جدا آزار دهنده بود. ولی بدین طریق نمایشگر به طور خودکار خاموش می‌شود. این برای افرادی که دوست دارند در بین گرفتن عکس‌ها دوربین خود را روشن بگذارند نیز کارآمد می‌باشد. بدین طریق دوربین وقتی به به وسیله‌ی بند به دور گردن کاربر آویزان است قسمت پشت آن به طرف بدن کاربر قرار می‌گیرد و نمایشگر خاموش می‌شود. که در مصرف باتری نیز صرفه جویی خواهد شد.
نکته‌ی مثبت بعدی دوربین عکاسی سونی آلفای A500  در مورد نمایشگر قابلیت چرخش 90 درجه‌ای این دوربین زیبا می‌باشد. بدین طریق عکاس می‌تواند به راحتی و بدون اینکه خود بخواهد خم شود از ارتفاعای بالاتر و یا پایین‌تر از چشم خود عکاسی کند. در قسمت پشتی دوربین دکمه‌های کارآمد میانبری برای دسترسی به Menu, Play Back, Delete وجود دارد. یک دکمه‌ی fn نیز وجود دارد که عکاس می‌تواند دکمه‌های میانبر مورد علاقه‌ی خود را برنامه‌ریزی انجام دهد.
برای عکاسان تازه کار بر روی دوربین عکاسی سونی آلفای A500  یک Help Guide وجود دارد که اثر هر شوتینگ مود و تنظیمات نوردهی را برای کاربر توضیح می‌دهد. برای کاربران حرفه‌ای‌تر این مود می‌تواند خاموش شود ولی برای افرادی که مایل هستند بدانند تغییرات ISO، سرعت شاتر و Aperture هرکدام چه تغییراتی ایجاد می‌کنند کاملا مفید و کارآمد است.

 

شاید لازم باشد در اینجا  بگوییم دوربین عکاسی سونی آلفای A500  از ویژگی هایی بهره میبرد که نسبت به قیمتش بسیار خوب است و در مدل های گران قیمتتر این ویژگی ها دیده می شود. بعضی از این فن‌آوری‌ها شامل فن‌آوری کاهش نویز پیشرفته و قابلیت افزایش حساسیت حسگر (ISO) تا 12800 برای عکاسی در وضعیت نوری ضعیف و یا عکاسی بدون سه پایه می‌شود. ضمنا D-range که پیش از این به آن اشاره شد قابلیت خلاقیت عکاس را با گسترش دادن Tonal Range افزایش می‌دهد.
شما علاقه مند به عکاسی باید در نظر داشته باشین که اگرچه دوربین عکاسی سونی آلفای A500  در روشن شدن و آماده شدن برای عکاسی بسیار سریع می‌باشد و فقط بین 2 تا 3 ثانیه برای این کار زمان برد ولی در کمال تعجب متوجه شدیم که زمان نسبتا زیادی برای ثبت عکس بر روی کارت حافظه نیاز دارد. البته قسمت عمده‌ای از آن مربوط به این می‌شود که ما در حال عکاسی در هر دو مود RAW و JPEG بودیم ولی با این حال از این دوربین انتظار بیشتری داشتیم. با بزرگنمایی عکس‌های با کیفیت گرفته شده متوجه شدیم که این دوربین کیفیت بسیار خوبی را در گرفتن عکس‌ها ارایه می‌کند. این به دلیل حسگر تصویر 12.3 مگاپیکسلی و نیز پردازنده‌ی Bionz موجود بر روی آن است.

اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم یکی از نقاط قوت دوربین عکاسی سونی آلفای A500  که بسیار حائز  اهمیت است باتری قدرتمند آن است که میتوان با شارژ کامل 1000 تا عکس گرفت. در تست‌هایی که انجام شده  باتری دوربین عکاسی سونی آلفای A500  توانایی بسیار بالایی را از خود به نمایش گذاشته است.
د رانتها بایست گفت که زمانیکه به قیمت دوربین عکاسی سونی آلفای A500  و امکاناتی که ارایه می‌دهد می‌نگریم متوجه می‌شویم که با دوربین عکاسی با ارزشی مواجه هستیم چرا که امکانات خوب را همراه با قیمت مناسب ارایه می‌کند و از این نظر نسبت به بسیاری از رقبا برتری چشمگیری دارد. سونی آلفا 500 هرچند که همانند دوربین Canon 500D توانایی ضبط ویدیویی ندارد ولی با این حال دوربین سونی Alpha 500 برای کسانی که به دنبال عکاسی مبتدی با دوربین عکاسی DSLR با قیمت مناسب می باشند تا حرفه‌ای شوند انتخاب بسیار مناسبی می‌باشد. البته  این را هم باید بگوییم که دوربین عکاسی سونی آلفای A500   برای حرفه‌ای‌ها هم کاملا حرفه‌ای است.

 

خصوصیات بارز دوربین عکاسی Sony Alpha DSLR-A500

  • دارای سنسور CMOS با رزلوشن 12.3  که این  سنسور به پردازشگر پر قدرت BIONZ مجهز شده است که نویز تصویر را به هنگام  عکاسی با بالاترین درجه ISOیعنی 12800 تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.
  • دارای قابلیت عکاسی پی در پی : 5 فریم در ثانیه به هنگام استفاده از live view  و 7 فریم در ثانیه به هنگام استفاده از منظره یاب
  • دارای امکان استفاده از سیستم سریع فکوس اتوماتیک و تشخیص چهره در حالت live view
  • دارای نمایشگر 3 اینچی
  • داشتن سیستم Auto HDR
  • داشتن خروجی HDMI  و مطابق با تلویزیون های BRAVIA
  • داشتن سیستم کاهش دهنده گرد و غبار بر روی سنسور

منبع : دیجیکالا و دیگر منابع

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X