حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

هوآوی P9 آرزوی عکاسان موبایل.

 

 

هوآوی P9 آرزوی عکاسان موبایل را برآورده میکند؟ هواووی با دوربین فوق العاده ای که بر روی موبایل p9 گذاشته است عکاسان زیادی را جلب خود کرده. این مقاله از دیجیکالا در این زمینه نکات خوبی را مطرح میکند.

در ابتدا باید بگوییم بلاخره شرکت چینی هوآوی دو پرچم‌دار جدید خود P9 و P9 Plus را که با همکاری شرکت آلمانی لایکا طراحی و تولید شده‌اند معرفی نمود. حضور نام لایکا برای جلب توجه هر عکاسی کافی می باشد. به نظر می‌رسد کمپانی هوآوی هم همین را مدنظر داشته و تلاش کرده دوربین دوتایی هوآوی P9 را به اصلی‌ترین ویژگی آن‌ها تبدیل نماید. ولی آیا واقعا این دوربین دوتایی آن‌قدر که نام لایکا عکاسان را به وجد می‌آورد هیجان‌انگیز میباشد؟

ایینطور به نظر می‌رسد شرکت های هوآوی و لایکا به راه‌حل هوشمندانه‌تری برای بهبود کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند دسا یافته اند.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 Huawei P9 camera Infographic 1 - هوآوی P9 آرزوی عکاسان موبایل.

گفتنیست استفاده از دو دوربین چیز جدیدی نمی باشد. در گذشته شرکت هایی مانند ال‌جی، HTC و خود هوآوی از دوربین‌های دوتایی برای گرفتن عکس‌های سه‌بعدی و تغییر فوکوس پس از عکاسی استفاده نموده‌اند؛ تلاش‌هایی که هیچ‌کدام به موفقیت چندانی نرسید. دوربین دوتایی LG G5 هم اساسا به‌مانند دو دوربین مستقل از هم عمل می‌کند و بهره‌ی ویژه‌ای از قابلیت‌های بالقوه‌ی دوربین‌های دوتایی نمی‌برد. ولی این بار هوآوی با همکاری لایکا در ساخت P9 رویکردی جدید اتخاذ نموده که به نظر می‌رسد سرانجام می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه‌ی یک دوربین دوتایی را به فعل تبدیل نماید.

دوربین دوتایی هوآوی P9 چگونه قرار است عکاسی موبایل را متحول نماید؟

قابل ذکر است که دوربین دوتایی هوآوی P9 از دو سنسور مشابه سونی IMX286 با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و اندازه پیکسل ۱٫۲۵ میکرون استفاده می‌نماید. هر دوی سنسورها به لنزهای مورد تایید لایکا با دیافراگم f/2.2 و زاویه دیدی برابر با یک لنز ۲۷ میلی‌متری مجهز می باشند. نکته‌ی مهم و هیجان‌انگیز اینجاست که دو دوربین هوآوی P9 دو کار مختلف انجام می‌دهند. یکی از دوربین‌ها به سنسور معمول RGB مجهز می باشد که عکس‌های رنگی می‌گیرد و دیگری به یک سنسور تک‌رنگ (Monochrome) مجهز شده است که می‌تواند مستقیما عکس‌های سیاه‌وسفید ثبت نماید.

شایان ذکر است اضافه شدن یک سنسور تک‌رنگ برای عاشقان عکاسی سیاه‌وسفید خبری بسیار خوشایند می باشد در حقیقت سنسورهای تک‌رنگ نسبت به سنسورهای RGB حساسیت بسیار بیشتری نسبت به  نوانس‌های ظریف نور دارند. بنابراین عکس سیاه‌ و سفیدی که مستقیما توسط یک سنسور تک‌رنگ گرفته شده باشد کیفیت و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به عکسی دارد که با یک سنسور رنگی ثبت و سپس به سیاه‌وسفید برگردانده شده می باشد. ولی علاوه بر این وظیفه‌ی اصلی سنسور تک‌رنگ P9 این می باشد که سنسور رنگی را با اطلاعات بیشتری در مورد نور، کنتراست و جزئیات صحنه پشتیبانی نماید. بر طبق ادعای شرکت هوآوی همکاری دو سنسور می‌تواند کنتراست را ۵۰ درصد و میزان نور جذب‌شده را تا ۳۰۰ درصد بهبود دهد. بنابراین می‌توان از دوربین دوتایی هوآوی P9 انتظار تصاویری شفاف‌تر و عملکردی مناسب در شرایط نوری کم داشت.

دوربین موبایل هواوی پی ۹ زبان طراحی مشابه هواوی پی ۸ دارد اما تغییرات جزئی در این طراحی مشاهده می‌شوند که توانسته به بلوغ پی ۹ از این لحاظ کمک شایانی کند. استفاده از محافظ شیشه 2.5D و انحنای لبه‌های جلوی دستگاه باعث شده تا پی ۹  در مقایسه با برادر خود بنوعی جلوه کند. از طرفی وجود دو حسگر دوربین در پشت گوشی موجب شده تا پی 9 ظاهر متفاوتی داشته باشد و البته ذکر این نکته الزامی است که دوربین دوگانه برخلاف تصاویر قبلی ظاهر بدی نداشته و به نوعی باعث شده تا گوشی متمایز شود.

آیا باید از هوآوی P9 انتظار کیفیت دوربین‌های چندهزار دلاری لایکا را داشت؟

توجه داشته باشید که به اعتقاد ما جواب خیر می باشد. بدون شک کمپانی لایکا یکی از بهترین تولیدکنندگان لنز و دوربین عکاسی می باشد که به‌ راحتی می‌توان لقب افسانه‌ای را به آن داد. ولی لازم به ذکر است که لنزهای به‌کاررفته در P9 مستقیما توسط خود شرکت لایکا ساخته نشده‌اند. این لنزها تاییدیه‌ی لایکا را دارند به این معنی که لایکا در تولید و ساخت آن‌ها دست داشته. فراموش نکنید که لایکا پیش‌ازاین هم سابقه‌ی قرار دادن نام خود را روی دوربین‌های سایر کمپانی‌ها برای بهتر جلوه دادن آن‌ها داشته می باشد.

در پایان باید بگوییم  در واقع این نخستین باری نمی باشد که کمپانی لایکا در تولید یک گوشی هوشمند با محوریت عکاسی همکاری می‌نماید. نخستین تجربه‌ی لایکا در این زمینه به همکاری با شرکت پاناسونیک در سال ۲۰۱۴ برای تولید LUMIX DMC-CM1 برمی‌گردد که یک دوربین حجیم، سنگین و کند با امکانات گوشی‌های هوشمند بود. هرچند به نظر می‌رسد این بار همکاری هوآوی و لایکا به راه‌حل بسیار هوشمندانه‌تری برای بهبود کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند رسیده است. راه‌حلی که بدون فدا کردن سبکی و راحتی یک گوشی موبایل می‌تواند عکاسی با آن را به شکلی اساسی بهبود بخشد. حداقل روی کاغذ این راه‌حل شانس بیشتری برای موفقیت داراست.

امیدواریم این مقاله نیز مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X