حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

پرسش و پاسخ با اسکات کلبی

شاید بدون اغراق بتوان گفت تقریبا تمامی افراد فعال در زمینه عکاسی با نام Scott Kelby آشنایی دارند اسکات کسی ایست  که دنیای عکاسی دیجیتال را متحول کرده و پرفرشترین کتاب ها را در این زمینه نوشته است. او در جهان عکاسی دیجیتال، آموزش‌ آنلاین شهرت فراوانی دارد و با این وجود مشهورترین معلم این هنر در محیط مجازی،به شمار میرود.  او به‌تازگی به مهمترین پرسش هایی که عکاسان در یک ماه اخیر از او پرسیده‌اند، جواب داده است.

اجازه بدهید کمی درباره تاریخچه زندگی او بگوییم . اسکات کلبی متولد ۱۹۶۰ آمریکا است. او از دوران نوجوانی همراه با برادرش به عکاسی علاقه‌مند شد و خیلی زود استودیوی خود را تأسیس کرد. او بعد از ازدواج با گرافیک رایانه ای آشنا شد و از اولین عکاسانی بود که به عنوان استاد رسمی کمپانی ادوبی، برای آموزش نرم‌افزار فتوشاپ انتخاب شد. شهرت کلبی، غیر از مهارت بالای او در بهره برداری از ابزارهای عکاسی و نرم‌افزار‌ حرفه‌ای، در آموزش غیر حضوری و چندرسانه‌ای است که از سال ۱۹۹۳ با انتشار DVD شروع شد. او اکنون با وب‌سایت مشهور kelbyone.com و کتاب‌های پرتیراژ آموزشی خود شهرت دارد؛ هرچند جوایز عکاسی متعددی نیز در سابقه‌ی هنری خود دارد. در این نوشته، اسکات کلبی به پنج سؤال مهم مصرف کنندگان وب‌سایت شاترباگ که چندی قبل از او پرسیده شده است، جواب می‌دهد.

پرسش اول: تصمیم به خرید دوربین کنون 5D مارک IV گرفته‌ام . شنیده‌ام که نرم‌افزار ادوبی لایت‌روم از فایل‌های RAW که به وسیله این دوربین گرفته شده باشد، خدمات رسانی نمی‌کند. این خبر تایید نشده پیرامون‌ی فتوشاپ و رابط Camera Raw هم می باشد. نظر شما در این‌باره چیست؟

خب خبر خوب این است که در بروزترین آپدیت نرم‌افزار لایت‌روم و فتوشاپ این موضوع حل شده است و من خودش فایل‌های RAW گرفته‌شده با دوربین کنون 5D مارک IV را از روش آن‌ها ادیت کرده‌ام. با اینحال امکان فرمان دادن به دوربین از روش کابل USB و نرم‌افزار لایت‌روم (Imagine tethering) هنوز مقدور نیست؛ این مسئله در آپدیت‌های بعدی این نرم‌افزار، برطرف خواهد شد.

پرسش دوم : به نظر شما که تا حدود زیادی تجربه دارید آیا الزامی به کالیبره‌کردن لنز می باشد؟ به‌خصوص وقتی که خروجی تصویر خوب به ذهن خطور میکند و مشکلی قابل مشاهده نیست. دوربین من کنون 70D مارک II با لنز ۱۸-۱۳۵ میلیمتر است.

اگر بخواهم حقیقت را بگویم من تنها وقتی اقدام به کالیبره کردن لنز می‌کنم که مشکلی وجود داشته باشد و شارپنس خوبی از لنز خود دریافت نکنم. ترجیح می‌دهم وقت خود را صرف عکاسی، ادیت تصویر‌ها (post-processing) و کارهایی مانند این کنم. کارهای جالب‌تری در مقایسه با کالیبره کردن لنز می باشد، به‌خصوص وقتی که الزامی به انجام آن احساس نمی‌شود.

پرسش سوم: به عنوان یک عکاسی کودکان قصد دارم یک گالری کامل از تصویر‌های کودکان را برای والدین آن‌ها بفرستم تا از بین ‌آن‌ها انتخاب کنند. انجام این‌کار از روش نرم‌افزار لایت‌روم با مشکلاتی همراه است،  مثلا می بایست از قسمت مربوط به وب (Web module) استفاده کنم و معلومات مربوط به سرور خودم را در آن وارد کنم. آیا راه ساده‌تری برای حل این سخت می باشد؟

با این وجود راه ساده‌تری می باشد و من توصیه می‌کنم از ماژول وب در لایت‌روم استفاده نکنید؛ چراکه نه‌تنها نیازمند داشتن سرور شخصی هستید، حتی وارد کردن جزئیات آن در ماژول هم ضروری خواهد بود. راه ساده‌تر و سریع‌تری می باشد و این راه، بهره برداری از اپ ویژه موبایل و تبلت این نرم‌افزار به اسم Lightroom Mobile app است. این اپ به‌صورت بطور کلی رایگان معرفی می‌شود. بعد از نصب اپ، سر وقت رایانه بروید و گالری دلخواه‌ خود در لایت‌روم را ایجاد کنید. سپس نرم‌افزار را با اپ همراه (sync) کنید تا به گالری، از روش موبایل دسترسی داشته باشید. حال باید با هر دو رابط نرم‌افزار و اپ، به سایت ادوبی و حساب کاربری خود در این سایت وارد شوید. تحت این شرایط، کفایت می کند به نرم‌افزار مراجعه کنید و تیک مربوط به گالری مورد نظر خود را که در باکس کوچک سمت چپ آن قرار دارد، اکتیو کنید. اکنون به سایت lightroom.adobe.com مراجعه کنید و با ورود به حساب کاربری خود از روش اپ، لینک مربوط به اشتراک‌گذاری گالری برای دیگران در شبکه‌های اجتماعی را دریافت کنید و برای کارفرما بفرستید.

پرسش چهارم:  چند وقتی میگذرد که در محیط یک کلیسا به عکاسی مراسم پرداخته‌ام، با اینحال عکس ها ثبت‌شده نویز فراوانی دارند و قابل معرفی به عروس و داماد نیستند. آیا می‌توان آن‌ها را طوری ادیت کرد تا نویز کمتری داشته باشند؟

اگر بخواهم صادق باشم در نرم‌افزار lightroom و photoshop، قابلیت ها بسیار خوبی برای کاهش نویز در عکس‌ها می باشد. در فتوشاپ سر وقت Camera Raw بروید و در قسمت noise reduction به‌راحتی با زیاد کردن Color در Details panel، نویزهای رنگی را به خاکستری مبدل کنید. توجه داشته باشید که با تنظیم هرکدام از المان‌های noise reduction، مسلما نویزها کاهش می‌یابند؛ با اینحال در صورت زیاده‌روی در بهره برداری از آن‌ها، تصویر شما حالتی مات و خمیری پیدا خواهد کرد. با زیاد کردن Luminance Noise نیز میتوانید نقطه‌های باقی‌مانده از نویز‌ها را محو کنید. عملیاتی که شرح داده شد، عینا در لایت‌روم هم قابل انجام است.

بیاد داشته باشید که هیچ قانون و مقدار دقیقی برای کاهش نویز نیست و شما باید با استناد به نوع تصویر و میزان نویز آن، قسمت‌های مختلف noise reduction را طوری تغییر دهید که هم نویز کم شود و هم تصویر، وضوح و شفافیت خود را از دست ندهد. من و بسیاری از عکاسان خبره همیشه گفته ایم که حتما عکاسی خود را به‌صورت Raw انجام دهید تا ماحصل بهتری در ادیت داشته باشید.

اگر بخواهم یک ابزار به شما برای کاهش نویز معرفی کنم ، مدتهاست که پلاگین نیک (Nik Collection) به وسیله گوگل معرفی شده و به رایگان قابل دانلود است. بعد از نصب این پلاگین، با بهره برداری از قسمت Define میتوانید به‌راحتی و تنها با یک کلیک، کاهش نویز خارق‌العاده‌ای در عکس خود ببینید.

پرسش ششم: به عنوان یک عکاس از دوربین خوب و لنز گران‌هزینه ای سود میبرم، با اینحال تصویر‌های من چندان شفاف نیستند و از وضوح (شارپنس) آن‌ها راضی نیستم. آیا لنز یا دوربین من ایرادی دارد؟

باید بگوییم که بیشتر مواقع شفافیت یک تصویر، معمولا به تکنیک عکاس مربوط می‌شود. جدی ترین عامل در این مسئله، نبود ثبات دوربین در لحظه عکاسی و بهره نبردن از سه پایه، خصوصا در زمانی‌ است که سرعت شاتر پایین باشد. برای اینکه از سلامت لنز و دوربین اطمینان حاصل کنیم، راهی تجربی را به شما توصیه می‌کنم. دوربین را در محلی ثابت و بدون حرکت، مانند روی میز یا سه پایه قرار دهید. سپس سوژه‌ای با جزئیات فراوان مقابل دوربین بگذارید و آن‌ را طوری تنظیم کنید که با سرعت شاتر ۱۰ ثانیه، تصویری با روشنایی خوب ثبت کند. بعد از گرفتن تصویر، آن را به رایانه منتقل کنید و روی تصویر زوم کنید تا جزئیات بهتر دیده شوند. اگر تحت این شرایط هم کیفیت تصویر راضی کننده نیست و شما لنزی دارید که مبلغ فراوانی برای آن پرداخته‌اید، باید لنز را به نمایندگی فروش یا مرکز تعمیرات تخصصی ابزارهای عکاسی بفرستید.

اجازه بدهید نکته دیگری را به شما بگویم: بیاد داشته باشید که، وقتی بدون سه‌پایه عکاسی می‌کنید، سرعت شاتر بالاتر از ۱/۶۰ ثانیه و درست گرفتن دوربین با کمترین تنش، تأثیر فراوانی بر وضوح تصویر خواهد داشت.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X