حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

چه کسانی در DxOmark به محصولات امتیاز می دهند؟

 

شکی نیست که در چند سال اخیر بارها و بارها در اخبار رسانه‌های مختلف (از جمله خود سایت عکاسی) با تیترهایی درمورد DxOMark روبرو شده‌اید. قطعا میتوان گفت DxOMarkk در ذهن بخش زیادی از مردم به مرجعی رسمی و کاملا قابل اعتماد تبدیل شده است. البته اخیرا خبرهایی در مورد نقش شرکت های بزرگ در این سایت مرجع رو شده است که تا حدودی به اعتبار این سایت لطفه وارد کرده است. با این حال قصد داریم درباره افرادی که در نظردهی این سایت سهیم هستند در این مقاله صحبت به میان آوریم.

همانطور که گفتیم بنچمارک DxOMark از با اعتبارترین بنچمارک‌ها برای سنجش کیفیت دوربین تلفن‌های هوشمند و همچنین دوربین های عکاسی حرفه ای تا نیمه حرفه ای است؛ ولی آیا تا این لحظه شده است که از خود بپرسید این بنچمارک به وسیله چه افرادی انجام می‌شود و روش رای دهی آنها چگونه است؟

بنچمارک چیست: بنچ‌مارک یا Benchmark در دنیای پی‌سی، لپ‌تاپ و گوشی و  همچنین دوربین های عکاسی و در حالت کلی هر نوع وسیله‌ای، به معنی امتیازی است که پس از آزمودن دقیق و تخصصی به محصول یا زوایای مختلف عملکرد و کیفیت آن داده می‌شود.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به تکنولوژی باشید شکی نیست که اسم DxOMark را شنیده‌اید. ولی باید گفت، مردم بسیار کمی هستند که نحوه امتیازدهی این بنچمارک را می‌دانند. بنچمارک DxOMark به دلیل ارزش و اعتباری که دارد به وسیله مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند به‌دقت دنبال می‌شود.

همانطور که گفتیم نتیجه آزمایشهای بنچمارک DxOMark به اشتراک اخبار اصلی قرار دارد و مبدل به یک استاندارد برای تشخیص کیفیت لنز، دوربین و تلفن‌های هوشمند شده است. این بنچمارک به وسیله کمپانی به اسم DxO انجام می‌شود. کمپانی DxO در پاریس، پایتخت فرانسه در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده است و فعالیت اصلیش در عرصه کیفیت عکس ها است. با این وجود هم اینک فعالیت این تولیدکننده به بنچمارک DxOMark خلاصه نمی‌شود.

در حقیقت باید گفت که بنچمارک DxOMark یکی از فعالیت‌های DxO است و این تولیدکننده نرم‌افزارهای کارآمد بسیاری را در دست عکاسان حرفه‌ای و با تجربه قرار می‌دهد. برای مردم زیادی از کمپانی‌ها، نرم‌افزارهای DxO مبدل به یک مرجع شده است تا کیفیت عکس ها را متوجه بشوند.

یکی دیگر از فعالیت‌های DxO مشاوره‌ی کمپانی‌های تولید کننده دوربین است تا قادر باشند تولیداتی با کیفیت بالاتر دیزاین کنند. از سال ۲۰۱۵ کمپانی DxO دوربین اکسترنالی را برای تلفن‌های هوشمند معرفی کرده است که DxO ONE اسم داشته و به هزینه ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

ولی بی اغراق باید گفت آنچه باعث معروفیت DxO شده است بنچمارک DxOMark است که دوربین، لنز و تلفن‌های هوشمند را شامل می‌شود. این بنچمارک باعث میگردد نه‌تنها با کیفیت دوربین استفاده شده در تلفن‌های هوشمند آشنا شویم؛ حتی دانشی را که صاحبنظران این تولیدکننده دارند به نمایش قرار داده و به جمع خریداران DxO می‌افزاید.

این تولیدکننده کیفیت عکس ها ثبت شده با دوربین و لنز تلفن‌های هوشمند را می‌سنجد. DxO برای اینکه بتواند با ظرفیت‌های دوربین یا لنز بهتر آشنا شود، از راهی به اسم اندازه‌گیری عینی استفاده می‌کند. در این شیوه از عکس ها RAW استفاده می‌شود.

ولی در واقع باید گفت برای نقد و بررسی تلفن‌های هوشمند از پروسه متفاوتی استفاده می‌شود. در این پروسه از ترکیبی از اندازه‌گیری‌های عینی استفاده می‌شود و عکس هایی با فرمت jpeg و mpeg مورد بررسی قرار می‌گیرد. امتیاز داده شده به هر تلفن هوشمند در یک پروسه تست ۷ روزه به دست می‌آید و در این پروسه بیش از ۴۰۰ تصویر و ۳۰ ویدیو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما حقیقت این است که بسیاری از خریداران کمپانی DxO تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند هستند. هرچه توانایی عکاسی در تلفن‌های هوشمند بهتر و حرفه‌ای‌تر شده است خریداران بیشتری نیز به این توانایی حساس شده‌اند و علاقه دارند کالایی تهیه کنند که از بهترین کیفیت عکسبرداری و فیلمبرداری سود ببرد.

اگر کنفرانس MWC 2017 امسال را دنبال کرده باشید در این کنفرانس نیز می‌شد این مسئله را مشاهده کرد. کمپانی‌های بسیاری روی دوربین استفاده شده در محصولاتشان تمرکز داشتند. هواوی نمونه برتر تازه ای به اسم پی 10 را معرفی کرد که دوربین آن با هم کاری لایکا ساخته شده است. ال‌جی جی 6 نیز تجهیز به ترکیب دوربین دوتایی است و اکسپریا ایکس زد پریمیوم که به وسیله سونی معرفی شده است، از دوربینی با سنسور Exmor RS سود می‌برد.

جالب است که بدانید حتی برخی از تولیدکنندگان برای اینکه قادر باشند محصولاتشان را تبلیغ کنند از امتیاز DxOMark استفاده می‌کنند. کمپانی‌هایی مانند گوگل و اچ‌تی‌سی نیز به امتیاز محصولاتشان در بنچمارک DxOMark اشاره کرده‌اند. این مسئله نیز باعث شده است ارزش این بنچمارک در نظر مصرف کنندگان چند برابر شود.

ولی نکته جالبی را باید در اینجا مطرح کنیم . DxO به کمپانی‌ها در دیزاین محصولاتشان مشاوره های تخصصی می‌دهد. این تولیدات نیز بعد از ساخته شدن به وسیله DxO مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرند. آیا این کار باعث میگردد DxO در بنچمارک‌ها ایرادات را کمی پنهان کند؟

ولی باید قبول کنیم که به هرحال این شک‌ها بطور کلی قابل درک است. علي الخصوص اگر رابطه‌ای را که DxO با کمپانی‌های تولید کننده بصوت مخفیانه دارد در نظر بگیریم. با این وجود، اعتباری که DxO دارد به حدی است که احتمال انجام چنین کاری به وسیله این تولیدکننده مطرح عرصه‌ی عکاسی و فیلمبرداری بعید به ذهن خطور میکند. در کنفرانس MWC 2017 نشریههایی که توانسته بودند بررسی ها و تست‌های DxO را از نزدیک مشاهده کنند به این مسئله اشاره کرده‌اند که این تولیدکننده فرانسوی در امر امتیازدهی بسیار جدی رفتار می‌کند.

ولی باید گفت که  اعتبار کمپانی به بنچمارک‌های DxOMark و امتیازاتی بستگی دارد که این تولیدکننده به تولیدات می‌دهد؛ از این جهت احتمال اینکه بخواهد در امتیازاتی که به تولیدات می‌دهد تقلب کند بسیار کم است.

نتایج و آزمایهایی که در کنفرانس MWC 2017 صورت گرفت اهمیتی را که بنچمارک DxOMark دارد به خوبینشان داد. وقتی که پیکسل گوگل در نتیجه آزمایشهای بنچمارک DxOMark قرار گرفت بسیاری در باب این امتیازات شک کردند؛ چونکه کالا گوگل فاقد توانایی‌هایی از قبیل تثبیت کننده تصویر و ترکیب دوربین دوتایی بود. نتایج نهایی نشان داد که پیکسل گوگل از دوربین ممتازی سود می‌برد.

ولی پیشنهاد تمامی افراد صاحب نظر این است که درمقایسه با هر تحقیق و بررسی (بنچمارک) باید کمی محتاط بود و این را نیز باید در نظر گرفت که بنچمارک‌ها تنها به ما کمک می‌کنند تا با ظرفیت‌های هر ابزاری آشنا شویم.

حقیقتی که در بالا بیان شد بیشک در باب DxOMark نیز بخوبی صدق می‌کند. به توجه به اینکه امتیازهای داده شده در این بنچمارک از دقت بالایی دارا بوده و قابل اعتماد هستند؛ با اینحال نباید تنها راه برای سنجش کیفیت دوربین‌ تلفن هوشمند باشند. نتایج میبایست با منابع دیگر نیز تطبیق داده شوند تا صحت و سقم آنها تایید شود.

 

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X