حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

چگونه جزئیات را در تصاویر دارای کنتراست بالا حفظ کنیم؟

یکی از نقات ضعف دوربین های عکاسی نسبت به چشمان ما اختلاف دامنه نور (یا داینامیک رنج)  در این دوربین هاست. گفته میشود دوربین های عکاسی در بهترین مدل ها تا 14 استاپ اختلاف نور در یک کادر را بخوبی ثبت میکنند. البته طبق آزمایش های بیطرف در بهترین شرایط رقم 11 استاپ برای دوربین های عکاسی بدست آمده است. این به این معنی است که اگر در یک کادر قسمتی از کادر نسبت به قسمت دیگر 11 استاپ اختلاف نوری داشته باشند دوربین ناچار است یکی از این دو قسمت را فدای طرف دیگر کند. حال با کمی تکنیک میتوانیم از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنیم.

باشد با خواندن این مقاله یاد خواهید گرفت که چطور از ویژگی بهینه سازی روشنایی دوربین خود، قابلیت Auto Lighting Optimization (دوربین های کانن) یا Active D-Lighting (دوربین های نیکون)، برای حفظ جزئیات سایه ها و روشنایی ها در هر شرایطی که ممکن است در آن قرار گیرید، استفاده کنید.لطفا با ما همراه باشید.

 

جالب است بدانید که بسیاری از دوربین ها یک ویجت (widget) دارند که به استخراج جزئیات اضافی از تصاویر شما کمک می کند. قابلیت Auto Lighting Optimization (دوربین های کانن) یا Active D-Lighting (دوربین های نیکون) قسمت های روشن (هایلایت) و سایه را بعد از گرفتن عکس تنظیم می کنند تا جزئیات بهبود یافته و عکس کنتراست کمتری داشته باشد. ما معمولا این روش را در ادیت بکار میبریم .

توجه داشته باشید که این یک ابزار مفید برای صحنه هایی با دامنه دینامیک (dynamic range) بالاست و می تواند با شدت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

باید بگوییم نظیر بسیاری از اصلاحات دیجیتالی دیگر، در اینجا نیز تغییرات بر روی فایل های JPEG اعمال می شوند و نه به طور مستقیم روی فایل raw، و این مسئله محدودیت هایی ایجاد می کند  که مهمترین آن پتانسیل نشان دادن نویز در قسمت های سایه دار می باشد.

در نظر داشته باشید که این موضوع همچنین می تواند قابلیت های تنظیمات نوردهی مانند جبران نوردهی و براکت گذاری نوردهی خودکار (Auto Exposure Bracketing) را کم تاثیرتر نماید.

شاید برای شما هم جالب باشد که اگر شما با فرمت raw عکس بگیرید، جزئیات بهینه سازی روشنایی در فایل جاسازی می شوند به طوری که وقتی به عنوان مثال تصویر در نرم افزار Canon’s Digital Photo Professional باز می شود، برای مطابقت با تنظیمات دوربین در زمان نوردهی، آن را روشن خواهد کرد.

شما پس از آن قادر خواهید بود آن را خاموش کنید یا وقتی تصاویر raw خود را تبدیل می کنید آن را اعمال کنید. عکاسان فرمت raw همچنین گزینه نجات جزئیات در تصاویر کنتراست بالا با استفاده از اسلایدرهای سایه (shadow) و هایلایت (highlight) در طول پردازش را نیز دارند.

پرسش : چگونه از بهینه سازی روشنایی (lighting optimization) برای حفظ جزئیات در شرایط عکاسی کنتراست بالا استفاده کنیم ؟

1 -تنظیمات استاندارد (Standard)

 

باید بدانید که این تنظیمات پیش فرض است یعنی اینکه در منوی عکسبرداری دوربین شما موجود است  و جزئیات قسمت های سایه دار اکثر تصاویر را بدون این که بیش از حد معلوم شود، بیرون می کشد. دیدن بهبود هایلایت ها سخت تر می باشد ولی بر روی هیستوگرام در نمایشگر پشت دوربین قابل مشاهده است.

2- تنظیمات کم (Low)

 

باید گفت زمانی که بر روی Low تنظیم شود، اثر آن ظریف و جزئی می شود، اما قسمت های تیره تر تصویر را روشن می کند و کمی طراوت به رنگ های تیره تر می بخشد. تفاوت بین Low و Standard جزئی است، و در اکثر موارد هیچ دلیلی برای تغییر حالت به Low وجود ندارد.

3- تنظیمات شدید (Strong)

 

در باره این گزینه باید توضیح دهیم که برای استخراج جزئیات قسمت های تیره و روشن عکس در صحنه های «استاندارد» عالی است، اما برای برخی از تصاویر می تواند بیش از حد اغراق آمیز به نظر برسد. اگر با تنظیمات ایزوی بالا عکس می گیرید بهتر است از این گزینه اجتناب کنید، چرا که اغلب سبب ایجاد نویز در سایه ها می گردد.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده علاقه مندان به عکاسی قرار گیرد.اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X