حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

کاربری آسان دوربین Nikon Coolpix S3100

دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100 دوربین عکاسی کامپکت است که استایلیش بسیار باریک و با قیمت مناسب، مناسب عکاسان تازه کار می‌باشد. با بدنه‌ای آلومینیومی که قطر آن تنها به 18.4 میلی متر می‌رسد، دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  در گستره‌ی وسیعی از رنگ‌های خیره کننده ساخته شده است. از ویژگی‌های دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  می‌توان به لنز واید با توانایی زوم 5X، لرزش گیر الکترونیکی تصویر، سنسور 14 مگا پیکسلی، نمایشگر 2.7 اینچی، توانایی ضبط ویدیویی 720p HD، یک مود Scene Auto Selector یا انتخاب گر اتوماتیک صحنه با 19 مود صحنه، عملکرد Smile Timer، فوکوس Face Priority یا ارجحیت فوکوس خودکار چهره، یک عملکرد روتوش کننده‌ی لکه‌های پوست و فوکوس خودکار Subject Tracking یا رهگیر سوژه اشاره نمود. دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  به رنگ‌های بنفش، قرمز، مشکی، آبی، صورتی، زرد و نقره‌ای ساخته شده است. که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

گفتنیست خوب شاید همه‌ی ما دوربین‌ عکاسی های بزرگ DSLR یا لنزهای قابل تعویض دوربین‌ عکاسی های میکرو چهار سوم را دوست نداشته باشیم. در عوض یک دوربین کوچک، ساده و ارزان قیمت بخواهیم که با آن فقط بتوان به سمت سوژه اشاره رفت و دکمه‌ی شاتر را فشرد تا عکس گرفته شود. دوربین عکاسی  Nikon Coolpix S3100 گزینه‌ای است که با هزینه‌ی کمی بیشتر از 100 دلار می‌تواند این امکان را به ما بدهد. دوربین عکاسی بسیار ساده با سنسور 14.8 مگا پیکسلی 1/2.3 اینچی CCD. این دوربین جایگزین دوربین سال گذشته‌ی S3000 می‌شود که طبق ادعای سازنده پر فروش ترین دوربین سال 2010 در اروپا بوده است.ضمنا شباهت‌هایی هم با دوربین عکاسی سال گذشته‌ی خود بعنی دوربین عکاسی نیکون S5100 که آن هم دوربین عکاسی خوب در برابر قیمتش بود دارد. عکس‌های این دوربین عکاسی جذاب بر روی کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC ذخیره می‌شوند و این دوربین عکاسی فوق العاده در حقیقت متعلق به خانواده‌ی نوین و سه نفره‌ی سری S می‌شود که دوربین صفحه لمسی S4100 و دوربین عکاسی کولپیکس نیکون S6100 با توانایی زوم 7X هم جزو آن  می باشند.

کیفیت یک تصویر به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از مهمترین آنها لنز میباشد. دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100 از یک لنز 26-130 میلی متر با قابلیت زوم 5X با دیافراگم F/3.3-5.6 بهره می‌برد. زوم لنز این دوربین عکاسی زیبا  بیشتر از مدل پیشین که توانایی بزرگنمایی 4X را داشت می‌باشد و هم زمان دوربین عکاسی با قطر 18.4 میلی متر باریک‌تر از مدل سال پیش که 19 میلی متر قطر داشت می‌باشد. طول و عرض این دوربین به ترتیب 93.5 میلی متر و 57.5 میلی متر فقط کمی بزرگ‌تر از کارت اعتباری شما می‌باشد. این دوربین فاقد لرزش گیر مکانیکی تصویر است و در عوض از نوع الکترونیکی آن بهره می‌برد. با این وجود قابلیت ضبط ویدیویی 720p HD با یک بار فشردن دکمه‌ی قرمز رنگ Record در پشت دوربین را داراست. این در حالی است که دوربین عکاسی نیکون  S3000 نمی‌توانست فیلم برداری HD بکند. ولی متاسفانه خروجی HDMI برای تماشای مستقیم تصاویر گرفته شده بر روی HDTV وجود ندارد و در عوض مجهز به همان پورت‌های AV/USB 2.0 می‌باشد. در کنار این پورت‌ها هم درب جایگاه مشترک باتری/ کارت حافظه قرار گرفته است.

 

 

 

مشابه دوربین‌ عکاسی های کامپکت ارزان قیمت المپوس و سامسونگ، باتری دوربین عکاسی نیکون نیز در حالی که درون دوربین عکاسی قرار گرفته است شارژ می‌شود و حتی می‌توان به وسیله‌ی کابل USB همراه با اتصال به رایانه آن را شارژ نمود. شاید بتوان این ایراد را گرفت که خوب اگر باتری قابل از جای در آوردن بود می‌شد وقتی یکی در حال شارژ شدن است با یک باتری اضافی کار عکاسی را انجام داد. البته این درست است ولی در کل خریدن یک باتری اضافی برای چنین دوربین عکاسی ارزان قیمتی کمی بی منطقی می‌باشد. دفترچه‌ی راهنمای کامل چاپی همراه با این دوربین عکاسی  وجود ندارد و در عوض راهنمای کامل به صورت PDF درون یک CD موجود است.

نکته‌ی قابل توجه این است که دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  در 7 رنگ مختلف و برای سلیقه‌های گوناگون ساخته شده است. این در حالی است که مدل قبلی فقط در 5 رنگ موجود بود. اکنون رنگ‌های زرد، صورتی و بنفش را هم داریم که به نظر می‌رسد سازنده با این دوربین کاربران خانم را بیشتر مد نظر قرار داده است. با وزن تنها 118 گرم و قطر بسیار باریک این دوربین بسیار کوچک می‌تواند همواره در کیف و جیب همراه کاربر باشد. مدلی که ما به تست آن می‌پردازیم آبی رنگ می باشد.

 

 

 

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم  با دوربین عکاسی نیکون Nikon Coolpix S3100  کافی است که به سمت سوژه نشانه بروید و دکمه‌ی شاتر را بفشارید تا با کیفیت‌ترین عکس برای شما گرفته شود. بدین ترتیب در کل دوربین کنترل‌های فیزیکی کمی را بر روی خود جای داده است. با وجود کوچکی، ولی در دست گرفتن دوربین عکاسی  لذت بخش می‌باشد. هرچند که دستگیره‌ی خاصی ندارد اما در قسمت پشتی دارای جایگاه انگشت شست می‌باشد. به هر صورت بدنه‌ی دوربین فوق‌العاده استایلیش، خوش ساخت، براق و زیبا است. در دو کناره‌ی سمت راست و چپ آن نیز گیره‌هایی برای اتصال بند مچی همراه برای کمک به در دست گیری مطمئن‌تر آن وجود دارد. از قسمت جلو که نگاه کنیم دوربین کامپکتی کاملا استاندارد می‌باشد. از جلو لنز دیده می‌شود که در هنگام خاموش بودن دوربین درون بدنه قرار می‌گیرد. در سمت راست و بالا لامپ AF assist/self timer یا همان تایمر/لامپ کمک فوکوس قرار گرفته است. در سمت چپ و بالا نیز لامپ فلاش دیده می‌شود. میکروفون‌های استریو در قسمت پایین و سمت راست لنز قرار می‌گیرند و این در حالی است که اسپیکر در زیر دوربین عکاسی قرار گرفته  است.

فوکوس کردن در دوربین دیجیتال امری حیاتی است. در لبه‌ی بالایی دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  دکمه‌ی فلزی بزرگ شاتر قرار دارد که به معمولا دو مرحله‌ای است. در مرحله‌ی نخست فوکوس و نور دهی تشخیص داده می‌شود و در مرحله‌ی دوم عکس گرفته می‌شود. اهرم زوم پیرامون آن قرار گرفته است که با آن می‌توانید به بزرگنمایی اپتیکال 5X دست یابید. دکمه‌ی پاور یا همان on/off هم خیلی کوچک ساخته شده و در کنار آن قرار دارد. به محض فشردن دکمه‌ی پاور، دوربین در عرض 1 ثانیه روشن و آماده‌ی عکاسی می‌شود که به خصوص برای دوربینی در این رده بسیار عالیست. همان‌طور که گفتیم با فشردن دکمه‌ی شاتر تا نیمه فوکوس و نور دهی تعیین می‌شود. نقاط فوکوس بر روی نمایشگر با نشانه‌هایی سبز نمایش داده می‌شود و سپس صدای بیپ نسبتا بلندی شنیده می‌شود که البته می‌توان آن‌ها را خاموش کرد. با فشردن کامل دکمه‌ی شاتر عکس گرفته می‌شود. برای لحظه‌ای نمایشگر سیاه می‌شود و سپس چند لحظه هم عکس گرفته شده بر روی نمایشگر به نمایش در می‌آید. این فرآیند در کل حدود 3 ثانیه به طول می‌انجامد که برای دوربین عکاسی در این کلاس متوسط می باشد.

 

 

نمیتوانیم قول بدهیم که نمایشگر این دوربین کیفیت بالایی دارد. با اینحال گفتنیست حدود دو سوم قسمت پشتی دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100 توسط نمایشگر در بر گرفته شده است. البته نمایشگر واقعا با کیفیت نیست و گاهی اوقات ممکن است در تشخیص اینکه واقعا عکس گرفته شده‌ی شما شارپ است یا نه دچار تردید بشوید. همچنین دید از زاویه‌ی آن هم عالی نمی‌باشد. در قسمت سمت راست نمایشگر از بالا که شروع کنیم نخست دکمه‌ی قرمز رنگ شروع فیلم برداری یا Record دیده می‌شود که با یک بار فشردن آن ضبط ویدیویی آغاز می‌شود. سپس پایین آن دکمه‌ی Scene را داریم که از آن طریق تعدادی مود صحنه را می‌توانید انتخاب کنید که هر کدام در جای خود می‌توانند کارآمد باشند. بعلاوه از این طریق نوار ابزاری ظاهر می‌شود که با آن می‌توانید به انتخاب شوتینگ مودهایی نیز بپردازید. شوتینگ مودها در این جا شامل Auto mode هم می‌شوند. در سمت راست آن دکمه‌ی Playback برای تماشای عکس‌های و فیلم‌های گرفته شده قرار دارد. در زیر آن‌ها کنترل چهار جهته قرار دارد که از آن طریق می‌توان به تنظیمات فلاش، جبران نور دهی، ماکرو و تایمر دسترسی پیدا کرد. در وسط آن‌ها هم دکمه‌ی Ok وجود دارد. در زیر آن‌ها نیز دکمه‌های Menu و Delete قرار گرفته است.

باید بگوییم وقتی نوبت به کیفیت عکس می‌رسد، دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100 مشکلات همیشگی دوربین‌ عکاسی های Snap shot هم رده‌ی خود را دارد. در نورهای شدیدتر شاهد نور دهی خیلی زیاد در‌های لایت‌ها هستیم. این در حالی است که در مرزهای بین سایه و روشنی در جایی که کنتراست زیاد وجود دارد خطوط بنفش رنگ وجود دارد. یا برای مثال معمولا شاخ و برگ درختان در نور پس زمینه‌ی آسمان دچار نوعی محوی می‌شوند. ضمنا همان‌طور که در بین دوربین‌ عکاسی های هم رده هم مشهود است زمانیکه  در واید ترین حالت یعنی 26 میلی متر عکاسی می‌کنیم لبه‌های تصویر شارپنس کمی دارند. در زوم کاملا نیز مشکل شارپ نبودن عکس‌ها به دلیل اثر لرزش دست وجود دارد. گاهی اوقات حتی مجبور می‌شویم که از تایمر برای عکاسی استفاده کنیم تا لرزش دست کمتر بشود. به هر صورت همان‌طور که توضیح دادیم دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  لرزش گیر مکانیکی تصویر ندارد. با وجود تراکم پیکسل بالا بر روی چنین سنسور کوچکی، واقعا نویز به آن شدتی که انتظارش را داریم ظاهر نمی‌شود. تا ایزو 400 اوضاع نسبتا خوب است و از ایزو 800 نویز‌های زیادی مشاهده می‌گردد. به خصوص در ایزو 3200 دیگر گویی با یک نقاشی آب رنگ مواجه هستیم. به هر صورت همان‌طور که ذکر شد دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  یک دوربین عکاسی  ارزان قیمت، خوش ساخت، جذاب و زیبا و Point to shoot می‌باشد که برای استفاده‌ی کاملا مبتدی و ساده ساخته شده است. باریک، کوچک و بسیار سبک است و به راحتی در هر جیب و کیف دستی جای می‌گیرد. کیفیت عکس‌های گرفته شده هم معمولی و در حد دوربین‌ عکاسی های هم رده می‌باشد. ضمنا به دلیل تنوع رنگ خوبی هم که دارد کاملا مناسب خانم‌ها نیز است. از رقبای جدی دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100  می‌توانیم به Canon Ixus 110 IS، Casio EX-Z800، Fujifilm Finepix JZ500، Olympus FE-5030، Panasonic Lumix FS-33 و Sony Cybershot W380 اشاره کنیم.

خصوصیات دوربین عکاسی نیکون Coolpix S3100

  • تاریخ معرفی به بازار: Feb 9, 2011
  • اندازه سنسور : (6.17 x 4.55 mm)
  • پیکسل های موثر : 14 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 26–130 mm
  • نوع سنسور : CCD
  • قیمت جهانی:
  • بازترین دیافراگم : F3.2–6.5

 

نقات قوت Coolpix S3100

  • دارای طراحی زیبا، استایلیش، با بدنه‌ی آلومینیومی و به رنگ‌های متنوع
  • راه و روش و کار کرد بسیار ساده و آسان
  • دارای قیمت مناسب
  • قابلیت ضبط ویدیویی 720p HD

 

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X