حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

کامپکت پیشرفته Fujifilm XQ2 یعنی یک ارتقاء خوب

فوجی همیشه در دوربین های کامپکت حرفی برای گفتن داشته است . کحصول جدید این شرکت یعنی  دوربین فوجی فیلم Fujifilm XQ2 دوربین کوچک پیشرفته ای است با حسگر 12 مگا پیکسلی  X-Trans CMOS که به سیستم تشخیص چهره مجهز است و فیلتر LowPass نیز در آن حذف شده است. لنز 25-100 میلیمتری این دوربین با زوم 44 برابری که به سیستم لرزشگیر سه مرحله ای و رینگ کنترل و مدولاسیون نوری مجهز است امکان خوبی را در دوربین ایجاد می کند تا عکسها در نهایت وضوح و شفافیت ممکن گرفته شوند. در ادامه بیشتر درباره این دوربین صحبت خواهیم کرد.
فوجی‌فیلم شناخته‌شده، یک شرکت چندملیتی عکاسی ژاپنی است که نام کامل آن Fujifilm Fujifuirumu Kabushiki-kaisha است که در توکیو تأسیس شد.
بیشتر فعالیت‌های فوجی‌فیلم درزمینهٔ توسعه و تولید و فروش و خدمات فیلم‌های رنگی و دوربین‌های دیجیتال و وسایل ظهور عکس، کاغذ رنگی، مواد شیمیایی ظهور و سایر وسایل عکاسی است.

معرفی Fujifilm XQ2

دوربین عکاسی فیلم XQ2 یک دوربین کامپکت پیشرفته است که مجهز به یک سنسور تصویر X-Trans CMOS 12 مگا پیکسل از نوع و قطع سنسور 3/2 اینچ همراه با پیکسل‌های تشخیص فاز داخلی (تعبیه‌شده بر روی سنسور تصویر) و فاقد فیلتر پایین گذر اپتیکال و یک زوم لنز 4x با دامنه کانونی 25-100mm معادل و دامنه دیافراگم f/1.8-4.9 همراه با سیستم لرزه‌گیر اپتیکال است. سیستم لرزه‌گیر تعبیه‌شده در لنز این دوربین کامپکت ممتاز و پیشرفته به میزان 3 گام (سرعت شاتر) با تار شدگی تصویر در اثر لرزش دوربین مقابله می‌کند و لنز این دوربین علاوه بر این سیستم دارای یک حلقه کنترل بوده و سیستم Lens Modulation Optimizer یا بهینه‌ساز مدولاسیون لنز را نیز فراهم می‌کند، که این سیستم «تار شدگی (ناشی از) پراش نور» را به‌طور خودکار اصلاح می‌کند. این دوربین که در ماه فوریه سال 2015، در سه رنگ سیاه، نقره‌ای و سفید عرضه شد، کاملاً شبیه به مدل XQ1 است، به‌غیراز اضافه شدن یک حالت شبیه‌سازی فیلم‌های نگاتیوی جدید موسوم به Classic Chrome به آن.

خصوصیات دوربین عکاسی فوجی فیلم XQ2

  • تاریخ معرفی به بازار: Jan 15, 2015
  • اندازه سنسور : (8.8 x 6.6 mm)
  • پیکسل های موثر : 12 مگاپیکسل
  • محدوده لنز : 25–100 mm
  • نوع سنسور : CMOS
  • قیمت جهانی: $399
  • بازترین دیافراگم : F1.8–4.9

بدنه Fujifilm XQ2

کیفیت بدنه میتواند در ماندگاری دوربین اثر مستقیم بگذارد. جنس بدنه فوجی فیلم XQ2 از آلیاژ منیزیوم است. در صفحه جلوی دوربین فوجی فیلم XQ2 هیچ دستگیره‌ای برای نگه‌داشتن دوربین وجود ندارد، و بر روی این دوربین تنها یک نشیمن انگشت شست باروکش لاستیکی در صفحه عقب تعبیه‌شده است؛ اما این دوربین دست‌کم از این ویژگی برخوردار است که سطح بدنه آن آجدار بوده و به محکم گرفتن دوربین در دست کمک می‌کند. دو روزنه کوچک فلزی در دو سمت این دوربین تعبیه‌شده‌اند که برای بستن بند مچی عرضه‌شده به همراه دوربین استفاده می‌شوند. در کف دوربین نیز یک بوش سه پایه عکاسی خارج از مرکز و دورتر از محفظه مشترک باطری – کارت حافظه دوربین تعبیه‌شده است، درنتیجه هنگامی‌که دوربین بر روی یک سه پایه بسته‌شده باشد، لازم نیست برای تعویض کردن باطری یا کارت حافظه، دوربین را از روی سه پایه بازکنید.

عکاسی با Fujifilm XQ2

دوربین عکاسی Fujifilm XQ2 تصاویری باکیفیت عالی تولید می‌کند. این دوربین در تنظیمات ISO 100 تا ISO 800 تصاویر JPEG کاملاً عاری از نویز تولید می‌کند، و نویز کم و کاهش غلظت بسیارکمی در تنظیم ISO 1600 در تصاویر دیده می‌شود و در تنظیم ISO 3200 با رزولوشن کامل، میزان نویز مشهودتر می‌شود – که عملکرد خیره‌کننده برای یک دوربین با چنین سنسور تصویر کوچک است. حتی تنظیم ISO 6400 کاملاً قابل‌استفاده است. فایل‌های Raw یا خام نیز واقعاً عالی بوده و در بازه ISO 100 – 3200، تمام عکس‌های تولیدشده قابل‌استفاده هستند.

 

فیلم‌برداری با Fujifilm XQ2

کیفیت و امکانات فیلمبرداری نیز برای بسیاری حائز اهمیت است. دوربین عکاسی دیجیتال فوجی فیلم Fujifilm XQ2 فول اچ دی Full HD با رزولوشن 1920×1080 با دو سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. ضمن آنکه دکمه‌ی مخصوص فیلم‌برداری روی بدنه‌ی دوربین تعبیه‌شده است. همچنین قابلیت فیلم‌برداری Slow Motion 30 یا 80 فریم بر ثانیه با رزولوشن  640×480 و 150 فریم بر ثانیه با رزولوشن 320×240 و 250 فریم بر ثانیه با رزولوشن 320×112 نیز موجود است. کاربر می‌تواند پیش از آغاز فیلم‌برداری و نه در هنگام آن دیاف و شاتر دوربین را دستی تنظیم کند. ضمن آنکه با حالاتی همچون سیاه‌وسفید نیز فیلم بگیرد.

صفحه‌نمایش Fujifilm XQ2

اهمیت صفحه نمایش دوربین دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. صفحه‌نمایش این دوربین 3 اینچ است با دقت 920000 نقطه که 100 درصد محدوده‌ی تصویر را پوشش می‌دهد. این دوربین فاقد چشمی الکترونیک است و محلی نیز برای نصب چشمی خارجی در آن تعبیه نشده است. کنار صفحه‌نمایش دوربین دکمه‌ای تعبیه‌شده است به نام Expansion Function (E-Fn) . با فشار این دکمه برخی تنظیمات اضافی دیگر ازجمله صفحه‌ی راهنما و تنظیمات اضافه باز می‌شود که عکاسی پی‌درپی، نقطه فوکوس، حساسیت و تنظیمات فیلم‌برداری دوربین را تنظیم می‌کند.

حالت ماکرو در Fujifilm XQ2

عملکرد ماکرو دوربین دیجیتال فوجی فیلم XQ2 بسیار خوب است، و این امکان را برای شما فراهم می‌کند از فاصله 3 سانتی‌متری از سوژه خود بر روی آن فوکوس کنید. تصاویر خروجی دوربین در تنظیم وضوح افزایی پیش‌فرض کمی تار هستند و نیاز است که وضوح آنها را در نرم‌افزارهایی از قبیل فتوشاپ افزایش دهید، یا اینکه می‌توانید تنظیمات وضوح افزایی را از داخل دوربین تغییر دهید.

 

کیفیت تصویر در Fujifilm XQ2

اجازه بدهید درباره زوم این دوربین هم توضیحاتی بدهیم. زوم لنز 4x دوربین دیجیتال فوجی فیلم  Fujifilm XQ2 به خوبی از پس انحراف‌های کروماتیک برآمد، و این پدیده (به‌صورت حاشیه بنفش) تنها در شرایط کنتراست بالا نمایان شد. فلاش داخلی دوربین در فضاهای بسته عملکرد خوبی دارد و بدون قرمز کردن چشم‌ها، نوردهی کلی آن خوب است. عکاسی در شب با این دوربین کامپکت ممتاز عالی بود، و حداکثر سرعت شاتر 30 ثانیه آن برای به تصویر کشیدن اکثر شات های پس از غروب آفتاب، کافی است.

یکی از مهمترین قسمت های دوربین عکاسی حسگر آن است. حسگر CMOSدوربین عکاسی دیجیتال فوجی فیلم Fujifilm XQ2 همانگونه که گفته شد از نوع  X-Trans است . 12 مگا پیکسل رزولوشن آن است و اندازه ی آن 3/2 اینچ بوده که بزرگتر از حسگرهایی است که در دوربین های کامپکت استفاده می شود . از این رو کیفیت عکس بهتری را در اختیار کاربر می گذارد.

تنظیمات دامنه پویایی دوربین عکاسی فوجی فیلم XQ2 تغییرات زیادی در میزان جزئیات مناطق سایه و های لایت ایجاد نمی‌کنند و گزینه‌ها و حالت‌های مختلف ویژگی شبیه‌سازی فیلم نیز این امکان را برای شما فراهم می‌کنند به تصاویر خود حال و هوای قدیمی بدهید. فیلترهای پیشرفته ( Advanced Filters ) دوربین باعث می‌شوند در فایل‌های JPEG از کمی کنترل ابتکاری و خلاقانه برخوردار باشید. قابلیت و گزینه‌های عکاسی پانورامای این دوربین نیز کامل‌کننده مجموعه ویژگی‌های گسترده آن هستند، البته این حالت عکاسی در محیط‌های دارای شرایط نوری متفاوت یا وجود یک سوژه متحرک در کادر عملکرد خوبی ندارند.

امکانات دیگر Fujifilm XQ2

Fujifilm XQ2 از نسل جدیدترین دوربین های عکاسی سری X فوجی فیلم است که قابلیت اتصال به WiFi  در آن موجود است. با نصب نرم افزار مخصوص دوربین های فوجی فیلم Fujifilm  بر روی گوش های هوشمند یا تبلت ها می توان به راحتی فایل های فیلم و عکس را از دوربین به گوشی منتقل و ان را در فضای اینترنت به اشتراک گذارد. همچنین می توان از طریق GPSگوش های هوشمند مکان گرفتن عکس را روی آن ضمیمه کرد. نکته قابل توجه این است که از طریق گوشی هوشمند نمی توان دوربین را کنترل کرد فقط می توان داده ها را منتقل نمود . از طریق این نرم افزار همچنین می توان عکس ها و فیلم ها را به کامپیوتر خانگی نیز منتقل نمود و یا مستقیما از طریق دستگاههای چاپ عکس چاپ کرد.

نتیجه‌گیری

اینکه بگوییم دوربین عکاسی دیجیتال فوجی فیلم XQ2 یک ارتقاء متوسط نسبت به مدل پیش از خود است، حرف چندان دقیق و حساب شده ای نیست – این دوربین کاملاً شبیه به مدل XQ1 اصلی است، به‌غیراز اضافه شدن یک موتور پردازش سریع‌تر، گزینه شبیه‌سازی فیلم جدید Classic Chroma به آن و اندکی کاهش قیمت. در سایر جنبه‌ها، امکان تشخیص دادن این دو دوربین از یکدیگر وجود ندارد، که با توجه فاصله زمانی 18 ماهه بین تولید این دوربین، مأیوس کننده است و نشان می‌دهد که دوربین‌های عکاسی کامپکت ممتاز این شرکت تولیدکننده تا اندازه‌ای از رقبای سریع خود جا مانده‌اند. بااین‌وجود ما از مجموعه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دوربین فوجی فیلم XQ2 ارائه می‌کند راضی هستیم، اما این دوربین به اندازه‌ای ارتقاء نیافته است که برای رسیدن به دوربین‌هایی از قبیل مدل‌های سری RX100 شرکت سونی کافی باشد. بااین‌وجود، خرید این دوربین را توصیه می‌کنیم، اما قبل از آن به لیست رقبای آن نیز نگاهی بیندازید.

قابلیت های فوجی فیلم  Fujifilm XQ2

  • دارای حسگر 12 مگا پیکسلی  X-Trans CMOS بدون فیلتر LowPass
  • دارای لنز 25-100 میلیمتری با زوم 4 برابری  با سیستم لرزشگیر ، رینگ کنترل و مدولاسیون نوری
  • دارای پردازشگر نسل دوم EXR با زمان شروع به کار 0.99 ثانیه ای
  • دارای صفحه نمایش 3 اینچی با دقت 920000 نقطه
  • دارای دامنه ی حساسیت 100-12,800
  • قابلیت کنترل کامل دستی دوربین
  • توانایی فیلمبرداری فول اچ دی Full HD با کیفیت 1920×1080
  • توانایی اتصال به WiFi
مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X