حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

دوربین‌های «گوپرو» (GoPro) برای یک هدف ویژه یعنی فیلم‌برداری ورزشی طراحی شده‌اند ولی امکانات زیاد دیگری را هم در قالب یک دوربین بسیار کوچک در اختیار کاربر قرار می‌دهند. همین ویژگی‌ها موجب محبوبیت زیاد دوربین گوپرو شده ولی از سوی دیگر تنوع قابلیت‌ها می‌تواند انتخاب مدل صحیح را دشوار کند. گوپرو به‌تازگی تنوع مدل‌های خود را به سه مدل GoPro Hero4 Silver ،GoPro Hero4 Session و GoPro Hero4 Black کاهش داده، ولی با در نظر گرفتن اصطلاحات اختصاصی زیادی که این کمپانی به کار می‌برد، مقایسه کردن خصوصیات این مدل‌ها همچنان کاری دشوار است.

-learning-blog goprocompmain - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

خوشبختانه در تمام محصولات جدید گوپرو بلوتوث و Wi-Fi به‌صورت استاندارد وجود دارد. بنابراین می‌توانید از اپلیکیشن GoPro یا یک شاتر بی‌سیم اختصاصی برای کنترل دوربین گوپرو استفاده کنید. قابلیت ProTune هم که عملکردی شبیه تنظیمات دستی یک دوربین DSLR دارد روی تمام این مدل‌ها در دسترس قرار گرفته است. بنابراین چه چیزی این سه مدل دوربین گوپرو را از هم متمایز می‌کند؟ با نگاهی به نمودار زیر می‌توانید تا حدی پاسخ این سوال را بگیرید.
کدام مدل از دوربین های گوپرو برای شما مناسب است؟

 

معرفی دوربین گوپرو مدل GoPro Hero4 Session

-learning-blog GoPro session - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

این دوربین گوپرو مدل پایه محسوب می‌شود. بنابراین اگر نیاز به ضبط ویدیوهایی کاملا حرفه‌ای داشته باشید این مدل از پس آن برنمی‌آید. البته GoPro Hero4 Session نیازهای اساسی اکثریت کاربران را پوشش داده است. مهم‌ترین برتری این مدل سادگی آن است. دوربین گوپرو Hero4 Session تنها یک دکمه دارد. اکثر تنظیمات در این مدل به‌صورت خودکار انجام می‌شوند. بنابراین کنترل کمتری روی تنظیمات دارید. البته می‌توانید کنترل تنظیمات را فراموش کنید و به فعالیت خود بپردازید چرا که مدل Hero4 Session تقریبا برای فیلم‌برداری از هر چیزی کاملا خوب عمل می‌کند.

البته همان‌طور که در ابتدا گفتیم مدل Hero4 Session هم به قابلیت ProTune مجهز است ولی از آن تنها هنگام فیلم‌برداری می‌توانید استفاده کنید. گرچه اغلب افرادی که دوربین گوپرو Session دارند ترجیح می‌دهند از قابلیت ProTune استفاده نکنند؛ چرا که جذابیت اصلی این مدل در سادگی و عملکرد خودکار خوب آن قرار دارد. بااین‌حال اگر تصمیم گرفتید که کنترل بیشتری روی تنظیمات داشته باشید یا ویدیوهای خود را ویرایش کنید این قابلیت وجود دارد.

-learning-blog gopro hero4 session 8 - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

مدل Hero4 Session همچنین برای آن دسته از کاربران بسیار مناسب است که قصد دارند برای اولین بار یک دوربین گوپرو را امتحان کنند. اگر بخواهیم صادق باشیم مادامی‌که یک فیلم‌ساز حرفه‌ای نیستید یا قصد انجام فعالیت‌هایی نظیر شیرجه را که از تحمل این مدل خارج است ندارید، دوربین گوپرو مدل Session برای شما بسیار مناسب است. در واقع دوربین گوپرو Hero4 Session برای فعالیت‌هایی نظیر کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی کاملا ایده‌آل است؛ چرا که این مدل کوچک‌ترین و سبک‌ترین دوربین گوپرو محسوب می‌شود و بدون نیاز به تجهیزات اضافه ضد آب است.

همچنین اگر فرزند شما اصرار دارد که برای فیلم گرفتن از حرکات نمایشی هنگام اسکیت‌بازی به یک دوربین گوپرو نیاز دارد مدل GoPro Hero4 Session را فراموش نکنید. این مدل تمام کارهایی را که یک نوجوان حدود ۱۲ ساله ممکن است از آن بخواهد انجام خواهد داد و تقریبا نصف مدل‌های حرفه‌ای‌تر قیمت دارد.

 

معرفی دوربین گوپرو مدل GoPro Hero4 Silver

-learning-blog GoPro silver - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

دوربین گوپرو مدل GoPro Hero4 Silver گزینه‌ای حرفه‌ای برای کاربران آماتور پیشرو است. این مدل تا عمق حدود 40 متر ضد آب است و قابلیت فیلم‌برداری 4K را هم دارد. این قابلیت‌ها گوپرو Hero4 Silver را چند پله‌ی بلند بالاتر از مدل پایه‌ی Hero4 Session قرار می‌دهد. البته این موضوع در بالا رفتن قیمت گوپرو Hero4 Silver هم بازتاب یافته است. همچنین مدل Hero4 Silver در زمینه‌ی سرعت فیلم‌برداری (Frame Rate) و میدان دید (FOV) فیلم‌های 1080p هم گزینه‌های بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این مدل قابلیت ضبط کردن فیلم‌های تایم لپس را هم دارد.

ولی در مورد قابلیت فیلم‌برداری 4K در مدل Hero4 Silver باید به یک نکته توجه کنید؛ این دوربین گوپرو تنها می‌تواند با سرعت ۱۲٫۵ یا ۱۵ فریم در ثانیه فیلم 4K ضبط کند. شاید بپرسید این موضوع چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ همان‌طور که شاید بدانید دو فرمت ویدیویی استاندارد PAL و NTSC به ترتیب از سرعت‌های ۲۵ و ۲۹٫۹۷ فریم در ثانیه برای ضبط و پخش فیلم استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی‌که از دوربین گوپرو مدل Hero4 Silver برای ضبط فیلم 4K استفاده کنید این دوربین برای منطبق شدن خروجی با فرمت‌های استاندارد هر فریم را به دو فریم تکثیر خواهد کرد. دو برابر شدن 12٫۵ فریم در ثانیه معادل ۲۵ فریم در ثانیه یعنی فرمت PAL و دو برابر شدن ۱۵ فریم در ثانیه معادل ۳۰ فریم در ثانیه یعنی تقریبا هماهنگ با فرمت NTSC خواهد بود. در نتیجه دوربین گوپرو Hero4 Silver برای ضبط ویدیوهای پانورامای آهسته یا نماهای ثابت با رزولوشن 4K مناسب است ولی اگر از آن برای ضبط صحنه‌های پرتحرک ورزشی با رزولوشن 4K استفاده کنید نتیجه چندان جالب نخواهد بود.

-learning-blog GoPro silver2 - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

مدل Hero4 Silver عکس‌هایی ۴ مگاپیکسل بزرگ‌تر از مدل Session می‌گیرد و سرعت عکس‌برداری پیاپی (Photoburst) آن هم بالاتر است. همچنین امکان عکس‌برداری هم‌زمان با فیلم‌برداری هم وجود دارد. بدین ترتیب می‌توانید هم‌زمان با ضبط ویدیو به ثبت عکس‌های تایم لپس هم بپردازید که قابلیتی بسیار مفید است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که مدل Hero4 Silver نسبت به مدل Hero4 Session دارد سرعت بالاتر ضبط اطلاعات (Bitrate Recording) در آن است. سرعت ضبط اطلاعات دیجیتالی که در نهایت فیلم را تشکیل می‌دهند به‌طور مستقیم روی کیفیت ویدیو تاثیر دارد. دوربین گوپرو Hero4 Silver با سرعت ۴۵ مگابیت در ثانیه به قلمروی دوربین‌های حرفه‌ای وارد می‌شود که معمولا سرعتی بین ۳۵ تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه دارند. بنابراین ویدیوهای 1080p شما خطاهای کمتری خواهند داشت و کیفیت بهتری را به نمایش خواهند گذاشت.

در مجموع دوربین گوپرو مدل GoPro Hero4 Silver برای کاربرانی مناسب است که مهارت خوبی در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌سازی دارند و می‌خواهند ویرایش و تدوین زیادی روی عکس‌ها و فیلم‌ها انجام دهند. این مدل همچنین برای کسانی خوب است که قصد دارند زمان زیادی را به فیلم‌برداری در شب بپردازند یا ویدیوهای اسلوموشن و تایم لپس بهتری ضبط کنند.

 

معرفی دوربین گوپرو مدل GoPro Hero4 Black

-learning-blog GoPro black1 - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

تفاوت اصلی میان دو دوربین گوپرو مدل GoPro Hero4 Black و Hero4 Silver در سرعت ضبط اطلاعات است. سرعت بیشتر ضبط اطلاعات به Hero4 Black ظرفیت ضبط صدای بهتر و ضبط ویدیوهای 4K واقعی را می‌دهد.

دوربین گوپرو مدل GoPro Hero4 Black قادر است ویدیوهای 4K را با سرعت واقعی فرمت‌های PAL و NTSC یعنی ۲۵ و ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند. این مدل همچنین گزینه‌ای برای ضبط ویدیو 4K با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه دارد. بسیاری از افرادی که می‌خواهند ویدیوهای آن‌ها شبیه فیلم‌های نگاتیوی باشد از این سرعت استفاده می‌کنند. اساسا این مشخصات به این معنی است که فیلم‌های 4K دوربین گوپرو Hero4 Black واجد شرایط برای استفاده‌های کاملا حرفه‌ای هستند. برای تولید ویدیوهای 4K باکیفیت بالا رفتن سرعت ضبط اطلاعات تا میزان ۶۰ مگابیت در ثانیه کاملا لازم بوده است.

-learning-blog GoPro black2 - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

نهایتا یکی از دیگر مزیت‌های اصلی مدل Hero4 Black پشتیبانی از میکروفون‌های حرفه‌ای است. برای این کار لازم است میکروفون خود را به‌وسیله‌ی یک مبدل به پورت mini USB روی دوربین گوپرو وصل کنید. اغلب این مبدل‌ها همراه با میکروفون ارایه می‌شوند ولی اگر این‌گونه نباشد هم یافتن آن‌ها چندان دشوار نیست. حتی گوپرو فهرستی از میکروفون‌های مناسب پیشنهادی خود را هم در اختیار شما قرار داده است.

-learning-blog GoPro black - کدام نوع از دوربین های گوپرو به درد شما میخورد

اساسا اگر شما یک فیلم‌بردار یا فیلم‌ساز حرفه‌ای هستید که قصد استفاده از دوربین گوپرو را دارد، مدل GoPro Hero4 Black برای شما در نظر گرفته شده است. این مدل تنها دوربین گوپرو است که می‌تواند ویدیوهای 4K واقعی ضبط کند و سرعت بالای ضبط اطلاعات در آن تولید ویدیو‌های باکیفیت‌تر را تضمین می‌کند. درست است که دسترسی به این قابلیت‌های اضافی نیازمند پرداخت پول بیشتری است ولی فراموش نکنید که GoPro Hero4 Black تنها مدلی است که می‌تواند با دوربین‌های تخصصی حرفه‌ای‌تر رقابت کند.

 

منبع : دیجیکالا

نویسنده: محسن چینه‌کش

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X