حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

یورش اندروید به عکاسی با کیفیت RAW پیش از تلفن های آیفون

 

شاید میدانید فرمت عکاسی RAW فرمتی است که مثل JPEG به منظور کاهش حجم، عکس را دچار افت کیفیت نمی‌کند. فشرده‌سازی عکس توسط موتور پردازشگر تصویر و پردازنده‌ی سیگنال تصویر یا به اختصار ISP صورت می‌گیرد. اگر شما فرمت خام در اختیار داشته باشید میتوانید با استفاده از ویرایشگر های حرفه ای نتایج بهتری بگیرید. مقاله پیش رو درباره ورود موبایل  های به عکاسی raw سخن به میان آورده.

قبل از هرچیز باید بگوییم  عکاسی RAW می‌تواند به طرز چشمگیری موجب پیشرفت عکاسی با موبایل گردد ولی پیش از هر چیز اندروید و ویندوز باید پشتیبانی از این فرمت را در گوشی‌های هوشمند بیشتر کنند. در حال حاضر کمپانی اپل بر عکاسی موبایل سیطره دارد. نگاهی سریع به بخش دوربین‌یاب سرویس اشتراک عکس قدیمی و بانفوذ «فلیکر» (Flickr) نشان می‌دهد که شرکت آیفون با اختلافی بسیار زیاد از هر برند دیگری شامل تولیدکنندگان سنتی دوربین‌های عکاسی مانند کمپانی کانن و نیکون سبقت گرفته می باشد.

گفتنیست دلیل این مسئله این نمی باشد که کمپانی  اپل بهترین دوربین‌ها را تولید می‌نماید. کمپانی های نوکیا، ال‌جی، سامسونگ، سونی و سایر کمپانی‌ها هم قادر به ارائه‌ی عکس‌هایی به‌خوبی آیفون یا حتی بهتر از آن هستند. ولی اپل در چندین سال گذشته موفق شده است اعتبار و شهرت زیادی در زمینه‌ی عکاسی کسب نماید.کمپانی اپل تا جایی پیش رفت که در کمپین «گرفته‌شده با آیفون» (Shot with iPhone) عکس‌هایی را در ابعاد یک بیلبورد کامل چاپ نمود.

 قابل ذکر است که طبق آمارهای فلیکر اپل محبوب‌ترین برند و آیفون محبوب‌ترین دوربین عکاسی می باشد.

شایان ذکر است اگر تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های ویندوزی قصد دارند آگاهی عمومی نسبت به محصولات خود را در این حوزه به جایگاهی که اپل پیدا کرده است برسانند دوربین‌های آن‌ها باید از زوایای گسترده‌تری به دوربین آیفون حمله کند. خبر خوب این است که خیلی از گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی در حال حاضر هم از یک توانایی قدرتمند برای کمک به حل این مشکل پشتیبانی می‌نمایند. عکاسی RAW. خبر بد این می باشدکه تقریبا هیچ‌کس از این توانایی استفاده نمی‌کند.

عکس RAW چیست و از چه نظر با فرمت JPEG  تفاوت دارد؟

توجه داشته باشید که فایل‌های RAW اساسا داده‌های فشرده نشده و پردازش نشده‌ی تصویر حاصل از سنسور دوربین می باشند. این فایل‌ها در خود اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به فایل‌های JPEG دارند ولی پیش‌ازاین که قابل‌استفاده باشند باید با نرم‌افزارهای خاصی پروسه‌ای به نام Demosaicing را پشت سر بگذارند. ظاهر عکس حاصل از فایل‌های RAW به دلیل نیاز داشتن به پردازش ممکن می باشد یک نرم‌افزار به نرم‌افزار دیگر اندکی متفاوت باشد. این موضوع را می‌توان به تفاوت نمایش یک وب‌سایت در مرورگرهای مختلف تشبیه نمود که در نتیجه‌ی تفسیرهای متفاوت کدها پیش می‌آید.

باید بگوییم فایل‌های RAW حجم بسیار بیشتری هم دارا هستند. فایل‌های JPEG با حذف کردن بخش عمده‌ی اطلاعاتی که دوربین شما در ابتدا ثبت کرده بوده است فضای بسیار کمتری اشغال می‌کنند. فرمت JPEG تنها بخشی از اطلاعات را حفظ می‌کند که برای نمایش نتیجه‌ی نهایی یک عکس ضروری است. یک عکس ۱۶ مگاپیکسلی ممکن است با فرمت JPEG تنها چیزی بین ۳ تا ۵ مگابایت حجم داشته باشد ولی حجم همین عکس با فرمت RAW می‌تواند تا ۲۰ مگابایت افزایش پیدا کند.

فراموش نکنید که  نکته‌ی خاص دیگر این می باشد که عکس‌های JPEG برای تشکیل دادن تصویر نهایی با ۲۵۶ فام رنگی در هر یک از کانال‌های قرمز، سبز و آبی کار می‌کنند. در طرف دیگر فایل‌های RAW به‌طورمعمول برای هر رنگ ۴۰۹۶ فام را در بر می‌گیرند؛ این عدد گاه در دوربین‌های حرفه‌ای از این هم بالاتر می باشد.

پس با این نتیجه حتما عکس‌های RAW بهتر می باشند ؟

باید ذکر کنیم که جواب این سوال می‌تواند بله باشد ولی درصورتی‌ که روی آن‌ها کار کنید و البته مهارت خوبی داشته باشید. گستره‌ی ۱۶.۷ میلیون (۲۵۳ به توان ۳) رنگی که یک فایل JPEG دارد برای تولید تصاویر واقعی از حد کفایت هم فراتر است. ولی تولیدکنندگان دوربین فایل‌های JPEG را برحسب ایده‌آل‌های خودشان در مورد معیارهای یک تصویر خوب تنظیم می‌نمایند. بنابراین رنگ‌های عکس‌های JPEG شما آن‌قدر که تحت تاثیر نرم‌افزار پردازشگر است تحت تاثیر سخت‌افزار نمی باشد.

جالب است بدانید به همین سبب است که عکس‌های JPEG معمولا بدون هیچ ویرایشی احتمالا به‌خوبی یا حتی بهتر از عکس‌های RAW به نظر خواهند رسید؛ البته این مسئله به نرم‌افزاری که فایل RAW توسط آن نمایش داده می‌شود هم بستگی دارد. ولی مزیت فایل‌های فشرده نشده‌ی RAW این است که آن‌ها را می‌توان پیش از رسیدن به نقطه‌ای که خراب و غیرقابل استفاده شوند به‌شکلی گسترده‌تر و شدیدتر ویرایش نمود.

در ادامه باید بگوییم تولیدکنندگان قادر می باشند برای نزدیک کردن تصویر به سلیقه‌ی خودشان پروفایل‌های تصویر را به عکس‌های RAW ضمیمه کنند، ولی نکته اینجا است که شما دیگر به تنظیمات از پیش تعیین شده در مورد این‌که چگونه یک تصویر بهتر به نظر می‌رسد محدود نمی باشید.

برای نمونه این عکسی است که بدون ویرایش توسط یک گوشی LG G4 به ثبت رسیده است.

تصویری که مستقیما از دوربین گوشی LG G4 دریافت شده این می باشد.

این همان تصویر است پس از چند دقیقه کار کردن روی تنظیمات RAW مشاهده شد:

عکس RAW پردازش شده توسط  Adobe Lightroom

ما سایه‌ها را روشن‌تر و رنگ‌ها را تقویت نمودیم. همچنین تصمیم گرفتیم تا از حداکثر قدرت الگوریتم کاهش نویز استفاده نکنیم تا جزئیات بیشتری در بخش‌های تیره‌ی تصویر حفظ گردند. هرگاه کار تنظیم تصویر بر اساس سلیقه‌ی شما تمام شد قادر می باشید آن را با فرمت JPEG ذخیره کنید تا ظاهر عکس در قالب یک فایل فشرده‌شده‌ی کوچک‌ تر و مناسب برای اشتراک‌گذاری «قفل» گردد.

دقیقا با یک عکس RAW چه کارهایی می‌شود کرد؟

توجه داشته باشید که عکاسی RAW بیش از همه زمانی مفید است که نتیجه‌ی عکس‌های شما دقیقا درست از کار درنمی‌آید. برای نمونه:

  • تراز سفیدی می‌تواند پس از گرفتن عکس به‌صورت دستی تنظیم گردد.
  • بازیابی جزئیات بخش‌های پرنور بسیار بهتر است. برای نمونه شانس بیشتری دارید تا آسمانی را که به دلیل نوردهی بیش‌ازحد به یک سطح سفید تبدیل‌شده به شکل یک آسمان آبی طبیعی برگردانید.
  • این مسئله در مورد بازیابی جزئیات بخش‌های تیره هم صادق است. قادر خواهید بود جزئیاتی را از بخش‌های تیره بیرون بکشید که حتی نمی‌دانستید آنجا می باشند.

عکس بالا JPEG ادیت نشده است.

عکس بالا RAW ادیت شده می باشد.

  • اگر عکس شما دچار نوردهی کم یا بیش‌ازحد شده باشد قادر هستید بدون ظاهر شدن نویزی در حد عکس‌های JPEG آن را تیره یا روشن کنید.
  • میزان شفاف‌سازی (Sharpening) می‌تواند متناسب با هر عکس تنظیم شود. برای نمونه برخی از گوشی‌های هوشمند به شفاف‌سازی بیش‌ازحد عکس تمایل دارند ولی به‌طورمعمول عکس‌های پرتره نسبت به عکس‌های منظره نیاز به شفاف‌سازی کمتری دارند.
  • کاهش نویز هم می‌تواند به‌صورت دستی تنظیم گردد. برخی عکس‌ها با ظاهری گرینی خوب به نظر می‌رسند ولی در برخی دیگر نیاز به تمیزکاری بیشتری وجود دارد. کاهش نویز معمولا در اپلیکیشن‌های پردازی عکس RAW عملکرد بسیار بهتری هم دارد؛  زیرا که این اپلیکیشن‌ها می‌تواند زمان بیشتری را برای پردازش جزئیات تصویر صرف نمایند.
  • تنظیم رنگ‌ها بسیار دقیق‌تر می باشد و خبری از مشکلات معمولی که هنگام ویرایش شدید عکس‌های JPEG پیش می‌آید نخواهد بود. این نمونه به‌ویژه برای تنظیم رنگ پوست، عکاسی از خوراکی‌ها و عکاسی طبیعت از اهمیتی حیاتی برخوردار می باشد.
  • استفاده از فیلترها نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت؛ چراکه فیلترها می‌توانند کار خود را روی اطلاعات رنگی بسیار بیشتری انجام دهند و در نتیجه تصویر دیرتر به مرز خراب شدن خواهد رسید.

همچنین ترکیب این عوامل می‌تواند کیفیت تصاویر را به‌صورت بالقوه تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد. حتی ممکن است یک عکس RAW که خوب پردازش شده باشد از کیفیت نسل بعدی تکنولوژی سنسورها پیشی بگیرد. مهم‌تر از هر چیز تصاویر بر اساس ذوق زیبایی‌ شناسانه‌ی شما تولید خواهند شد نه سلیقه‌ی تولیدکننده‌ی گوشی موبایلتان. فایل JPEG شبیه این می باشد که در گذشته نگاتیوهای خود را برای ظهور و چاپ عکس به عکاسی محلتان می‌سپردید؛ ولی عکاسی RAW شما را به تاریکخانه خواهد برد.

پس چرا همه از عکاسی RAW استفاده نمی‌کنند؟

اگرچه عکاسان حرفه‌ای تقریبا همواره با فرمت RAW  به عکاسی می‌پردازند ولی به‌ طور سنتی کار با این فایل‌ها روی گوشی‌های موبایل بیش‌ ازحد دشوار بوده است. این فایل‌ها فضای بیشتری اشغال می‌کنند، قدرت پردازشی بیشتر می‌طلبند و همواره بدون ور رفتن با تنظیمات بهتر از عکس‌های JPEG ظاهر نخواهند شد. ظاهرا عکس‌های JPEG «به حد کافی خوب» می باشند علاوه بر این ها  یک چرخه‌ی معیوب در کار می باشد. اپلیکیشن‌های عکاسی کمی از فرمت RAW پشتیبانی می‌کنند و در نتیجه افراد کمی با فرمت RAW عکاسی می‌کنند. افراد کمی با فرمت RAW عکاسی می‌کنند و در نتیجه اپلیکیشن‌های کمی از آن پشتیبانی می‌نمایند.

اکنون چه چیز تغییر کرده است؟

به طور یقین محدودیت‌های سخت‌افزاری دیگر شبیه یادگار گذشتگان می باشد. امروزه گوشی‌های هوشمند برای پردازش عکس‌های RAW قدرتی بسیار بیشتر از حد کفایت دارند. اپلیکیشن Adobe Lighroom با اعتمادبه‌نفس کامل از پردازش عکس RAW پشتیبانی می‌نماید. با افزایش حافظه‌ی داخلی گوشی‌های موبایل و دسترسی به سرویس‌ های ابری، محدودیت فضا هم نباید خیلی نگران‌ کننده باشد.

اما مهم‌تر از همه شیوه‌ی تعامل ما با تصاویر تفاوت کرده می باشد. اعمال کردن ابزارهای ویرایشی و فیلترها به عکس‌های شخصی روی شبکه‌های اجتماعی دیگر امری استثنایی نمی باشد که تنها به علاقه‌مندانی پرشور محدود باشد، بلکه به انتظاری عادی تبدیل شده که اضافه شدن مداوم امکانات پیچیده‌ی دست‌کاری تصویر به اپلیکیشن روزمره‌ای نظیر اینستاگرام یکی از شواهد آن می باشد.

چرا عکاسی RAW مهم می باشد؟

به این دلیل که پافشاری بر استفاده از فرمت JPEG شبیه این است که علی‌رغم در دسترس بودن نسخه‌ی بلو-ری هنوز فیلم شیر شاه را با یک نوار ویدیوی VCR‌ تماشا کنیم. البته گرفتن عکس‌های بهتر دغدغه‌ی همگان نیست ولی مشخصا بسیاری از افراد به دنبال آن می باشند. کافی است نگاهی به کمپین «گرفته‌شده با آیفون» اپل بیندازید. آن دسته از تبلیغات گوشی‌های هوشمند که بر دوربین تمرکز می‌کنند چیزهایی نظیر مگاپیکسل یا اندازه‌ی دیافراگم را به رخ می‌کشند درحالی‌که پیشرفتی قابل‌توجه‌تر در توانایی قرار دارد که درست جلوی چشم ماست.

سرمایه‌گذاری برای گسترش دادن بیشتر عکاسی RAW چیزی می باشد که می‌تواند به اندروید و ویندوزفون برای پیشی گرفتن از اپل کمک نماید. پشتیبانی از عکاسی RAW به‌خودی‌خود چیز فوق‌العاده‌ای است ولی پیش از این‌که توده‌های مردم به استفاده از آن روی بیاورند توسعه‌دهنگان اپلیکیشن‌ها و تولیدکنندگان گوشی باید آن را تا حد امکان ساده کنند. برای نمونه افراد باید قادر باشند به‌جای استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر نظیر Lightroom یا انتقال فایل به رایانه، عکس‌های RAW را مستقیما توسط اینستاگرام پردازش و منتشر نمایند.

در پایان باید بگوییم  درهرصورت بعید نیست که پای عکاسی RAW به iOS هم کشیده شود. با توجه به تخصصی‌تر شدن مداوم دوربین گوشی‌های موبایل و اضافه شدن لوازم جانبی بیشتر برای قدرتمندتر کردن آن‌ها در زمینه‌ی عکاسی، رایج شدن این فرمت هم تنها نیاز به زمان دارد. عکس‌های RAW ممکن می باشد فضای بیشتری را روی گوشی شما اشغال کنند یا زمان بیشتری را برای پردازش از شما بگیرند ولی اگر در مورد عکاسی موبایل جدی هستید بهبود کیفیت ارزش تغییر به این فرمت را داراست.

اگر شما هم نکته‌ای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X