10 نکته اساسی در ترکیببندی یا کامپوزیشن در عکاسی موبایل
در ابتدا باید بگوییم یکی از حیاتیترین عناصری که سبب ایجاد تمایز میان یک عکس معمولی با یک عکس عالی میگردد ترکیببندی می باشد. ولی منظور ما از ترکیببندی چه می باشد؟ پیش از هر چیز ترکیببندی به محل قرارگیری و ارتباط میان اشیا و عناصر مختلف در قاب یک عکس یا اثر هنری اشاره دارد. ترکیببندی خوب در عکس ایجاد تعادل مینماید. ترکیببندی مناسب چشم خواننده را به داخل تصویر کشیده و آن را به سمت سوژهی موردنظر هدایت مینماید. ترکیببندی خوب قادر می باشد سادهترین سوژهها یا منظرهها را به یک شاهکار بدل نماید. از طرفی دیگر ترکیببندی بد میتواند فارغ از جذابیت بالای سوژه موجب خراب شدن عکس گردد. چگونه میتوانید همواره از ترکیببندی مناسب عکسهای خود مطمئن باشید؟ با ما همراه باشید تا با هم به بررسی ۱۰ نکتهی ساده در مورد ترکیببندی بپردازیم که کمک خواهد نمود به این هدف دست پیدا کنید.
نکتهی نخست: سوژهی عکس شما چیست؟
گفتنیست نخستین گام برای رسیدن به ترکیببندی مناسب این می باشد که تصمیم بگیرید سوژهی اصلی عکس شما چیست. چرا این مسئله اهمیت دارد؟ به این دلیل که هدف شما کادربندی، برجسته کردن و هدایت چشم بینندگان بهسوی سوژه می باشد. با شلوغ شدن بیشازحد عکس چشم نمیتواند تشخیص دهد که باید به کجا نگاه کند. ولی اگر عکس را ساده و متعادل نگه دارید ترکیببندی شما بسیار موثرتر و قدرتمندتر خواهد گردید.
نکتهی دوم: از قانون یکسوم پیروی نمایید
قابل ذکر است که بهتر می باشد قانون یکسوم را بهجای قانونی سخت و محکم بیشتر بهعنوان مجموعهای از اصول راهنما در نظر بگیرید. قانون یکسوم میگوید اگر شما سوژهی خود را در یکی از نقاط کلیدی کادر عکس قرار دهید قادر خواهید بود تصویری جذابتر و دلپذیرتر خلق نمایید. محل این نقاط کلیدی بر اساس گرید یا جدولی است که از دو خط عمودی و دو خط افقی تشکیل میشود. نقاط تقاطع معرف محلهایی می باشند که سوژه باید دریکی از آنها قرار داده شود. بسیاری از اپلیکیشنهای دوربین قادر هستند خطوط این گرید را روی صفحهی نمایش نشان دهند تا در ترکیببندی صحنه بر اساس قانون یک سوم به کمک شما بیایند.
شایان ذکر است پس از فعال کردن گرید کافی می باشد سوژهی موردنظر خود را روی یکی از چهار نقطهی تقاطع خطوط گرید قرار دهید. بلافاصله متوجه خواهید گردید که ظاهر عکس نسبت به زمانی که سوژه در مرکز کادر قرار دارد بهتر میشود. قانون یکسوم تکنیکی فوقالعاده قدرتمند می باشد که هنگام ترکیببندی عکسها میتوانید از آن استفاده نمایید. استفاده از این تکنیک احتمالا ازجمله مواردی می باشد که میتواند استاندارد عکسهای شما را به سرعت ارتقا بخشد.
نکتهی سوم: قانون یکسوم را فراموش کنید
توجه داشته باشید که یک راه دیگر برای دستیابی به ترکیببندی جذاب قرار دادن سوژه در مرکز تصویر می باشد. بله ما میدانیم که این گفته مستقیما در برابر تمام حرفهایی قرار میگیرد که چند لحظه پیش در مورد قانون یکسوم گفتیم؛ ولی مواقعی پیش میآید که این رویکرد میتواند بهخوبی کار کند. برای مثال یک عکس پرتره از فاصلهی نزدیک را در نظر بگیرید یا مواقعی که صحنه پسزمینهای ساده و منظم دارد یا زمانی که خطوط راهنما نگاه بیننده را به سوژهای در مرکز تصویر هدایت مینماید. به یاد داشته باشید که بهتر می باشد قانون یکسوم را بهجای قانونی سخت و محکم بیشتر بهعنوان مجموعهای از اصول راهنما در نظر بگیرید.
نکتهی چهارم: تصویر را متعادل نمایید
باید بگوییم تکنیک معمول دیگری که بسیاری از عکاسان در ترکیببندیهای خود به کار میبرند متعادل کردن سوژه با عنصری دیگر در گوشهی مقابل عکس می باشد. این تکنیک جالب یعنی اینکه اگر شما شیئی را در گوشهی راست پایین تصویر دارید میتوانید ظاهر بصری تصویر را با قرار دادن شیئی دیگر در گوشهی چپ بالا متعادل نمایید.
نکتهی پنجم: زاویه دید خود را تغییر دهید
باید ذکر کنیم که یکی از راههای دیگر برای دستیابی به ترکیببندی جذاب تغییر دادن زاویهی دیدی می باشد که از آن به عکاسی میپردازید. سعی کنید برخلاف کاری که بسیاری از مردم بهطور طبیعی انجام میدهند بهجای عکاسی کردن از ارتفاع عادی بدن ارتفاع خود را کم نمایید. این تکنیک زمانی که در ترکیب با برخی از نکات دیگر این راهنما استفاده شود فوقالعاده قدرتمند می باشد.
فراموش نکنید که زاویه دید از پایین به شما این اجازه را میدهد سوژهها را از منظری تصویر کنید که بهطورمعمول مشاهده نمیگردند. این زاویه دید به شما فرصت میدهد از پیشزمینهی تصویر بهرهی بیشتری ببرید و به عکس خود عمق ببخشید. راه دیگر برای تغییر زاویهی دید تلاش برای تماشای جهان از ارتفاعی بالاتر است. میتوانید گوشی خود را بالای سر برده و آن را بهسوی پایین نشانه بروید. یا بهتر این می باشد که به دنبال محلی بگردید که ارتفاع بیشتری دارد و شما را نسبت به سوژه در موقعیت بالاتری قرار میدهد. در گرفتن عکس از این دو فرد همین تکنیک استفاده شده می باشد. سایههای کشیدهای که در تصویر دیده میشوند تاکید بر زاویهی دید مرتفع را بازهم بیشتر میکنند.
نکتهی ششم: از خطوط راهنما استفاده کنید
جالب است بدانید هنگامی که ما از خطوط راهنما صحبت میکنیم به خطوطی در عکس اشاره داریم که چشم را بیشتر و بیشتر به داخل تصویر میکشند. این خطوط قادر هستند حاصل مسیری باشند که پیچ و تاب خورده و بهسوی فاصلهای دور میخزد، قادر هستند حاصل یک جریان یا یک رودخانه باشند یا حتی ممکن می باشد با استفاده از پرسپکتیو ایجاد شوند. عکس پایین را در نظر بگیرید. در اینجا عکاس زاویهی دیدی کم ارتفاع اتخاذ کرده تا بتواند خطوط راهآهن را در محل یک تقاطع بهخوبی کادربندی نماید و از خطوط این مسیر برای هدایت چشم بیننده به داخل عکس و جایی در دوردست بهره بگیرد.
نکتهی هفتم: از پیشزمینه بهره ببرید
در ادامه باید بگوییم استفاده از پیشزمینه راه خوبی می باشد برای افزودن عمق به عکسهایی که با موبایل میگیرید. این کار به شما کمک مینماید چشم بیننده را از جلوی صحنه به پشت آن هدایت نماییید. همانطور که پیش از این اشاره کردیم یکی از راههای مناسب برای استفاده از پیشزمینه کم کردن ارتفاع زاویهی دید می باشد. در عکس پایین عکاس با استفاده از کاهش ارتفاع زاویهی دید خود سبزههایی را که بر لبهی دیوار اسکله روییده در تصویر گنجانیده است. سوژهی موردنظر قایقی است که در گوشهی چپ بالا قرار دارد. سبزههایی که در گوشهی راست پایین دیده میشوند در تعادل با موقعیت قرار گرفتن قایق قرار دارند. همچنین در این عکس با استفاده از طناب برای هدایت چشم بهسوی قایق، از چندین تکنیک بهطور همزمان برای رسیدن به عکسی متعادل استفاده شده می باشد.
نکتهی هشتم: سوژهی خود را قاببندی کنید
می توان گفت همیشه به دنبال یافتن راهی برای قاببندی سوژهی خود با اشیا دیگر پیرامون آن باشید. یک روش برای رسیدن به این هدف استفاده از کنتراست میان نواحی روشن و تاریک می باشد. با استفاده از نور و سایه میتوانید سوژهی خود را شبیه عکسی که در پایین مشاهده می کنید بهصورت سیلوئتی در میان یک قاب روشن تصویر کنید. در این عکس ساختمانهای بلند سایهی جذابی فراهم کردهاند که با پشتیبانی بازتاب نور خورشید از سطح ساختمان واقع در پسزمینه به شکلی زیبا پیکرهی منفرد یک انسان را در حال گذر از خیابان احاطه کرده می باشد. این عکس همچنین با قرار دادن سوژه در گوشهی راست پایین تصویر از قانون یکسوم برای رسیدن به تصویری بسیار قدرتمند بهره میگیرد.
نکتهی نهم: از کادرهای بسته استفاده نمایید
شما گاهی میتوانید با نزدیک شدن کامل به سوژه عکسهای موبایلی جذابی بگیرید. این عمل تمام عوامل احتمالی حواسپرتی را از تصویر حذف نموده و اجازه میدهد منحصرا روی سوژهی موردنظر تمرکز نمایید. این رویکرد به عکس شما ظاهر و حسی صمیمانهتر میبخشد و گاه میتواند منجر به خلق عکسهایی آبستره (انتزاعی) یا پرترههایی قدرتمند گردد. البته توجه کنید که لنز نسبتا واید گوشی موبایل اجزای صورت را در فواصل خیلی نزدیک بهم میریزد؛ پس بهتر است در مورد عکسهای پرتره از برش دادن عکس پس از عکاسی برای بستهتر کردن کادر استفاده نمایید.
نکتهی دهم: از فضای منفی بهره ببرید
شما در تضاد با نزدیک شدن به سوژه همچنین قادر هستید با دور رفتن و استفاده از فضای منفی (خالی) زیاد در اطراف سوژه هم به نتایج جالبی برسید. منظور ما این می باشد که فضای اطراف سوژه را ساده و خلوت نگهدارید. با این کار سوژه به شکلی منفرد درآمده و چشم را بهسرعت بهسوی خود خواهد کشید. هنگام استفاده از این تکنیک هم قادر خواهید بود از ترکیب نکات دیگری که گفته شد برای رسیدن به عکسی شگفتانگیز استفاده نمایید.
همین امروز گرفتن عکسهایی با ترکیببندی بهتر را شروع کنید
در پایان باید بگوییم دفعهی بعدی که تصمیم به عکاسی با موبایل گرفتید این نکات سادهی ترکیببندی را در ذهن داشته باشید و مطمئن باشید شاهد پیشرفتی چشمگیر در عکسهای خود خواهید بود. هر زمان که ممکن بود تعدادی از این تکنیکها را باهم ترکیب نمایید و مشاهده کنید چه نتیجهای حاصل میشود. بنا بر تجربه ما معتقد هستیم که رسیدن به درکی خوب از قواعد ترکیببندی و نحوهی به کار بردن آنها یکی از مهمترین درسهایی می باشد که یک عکاس موبایل باید بیاموزد. فراگرفتن این درس در حقیقت میتواند عکاسی شما را ارتقا داده و آن را به مرحلهای بالاتر وارد نماید.اگر شما هم نکتهای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.
منبه: دیجیکالا