8 نکته مشهور از انسل آدامز (Ansel Adams) و کاربرد آنها در عکاسی موبایل
انسل آدامزیک عکاس آمریکایی است. شهرت این عکاس نامی بیش تر به دلیل عکسهای او از طبیعت و چشم اندازهای غرب آمریکا است. اینبار جملاتی از این عکاس مشهور تاریخ را برای شما گرداوری کردیم که در عکاسی امروزی مخصوصا با موبایل کارآمد است.
در ابتدا باید بگوییم گمان میکنید عکاسی موبایل چه چیزی میتواند از عکاسی که حدود ۱۰۰ سال قبل شروع به عکس گرفتن کرده بیاموزد؟ جالب است بدانید که چیزهایی زیادی برای آموختن از او وجود دارد! «انسل آدامز» (Ansel Adams) یکی از مهمترین چهرههای عکاسی در قرن بیستم بود. او که بیش از هر چیز به خاطر عکسهای سیاهوسفید نمادینی که از مناظر غرب امریکا گرفته مشهور شده می باشد به تغییر شیوهی نگرش مردم به عکاسی و تبدیل شدن آن به یک فرم هنری کمک فراوانی کرد. در این مقاله شما در خواهید یافت که فارغ از دوربینی که به کار میبرید یا نوع عکسهایی که به ثبت می رسانید، نکات بسیار زیادی برای آموختن از این استاد بزرگ عکاسی وجود دارد.
گفتنیست میتوانیم به تجزیه و تحلیل عکسهای انسل آدامز بپردازیم و تکنیکهای این هنرمند بزرگ را موشکافی نماییم تا نحوهی رسیدن او به ظاهر خاص عکسهایش را متوجه شویم. ولی در این مقاله قصد داریم با روشی متفاوت برخی از جملات و سخنان مشهور او را منبع الهام خود قرار دهیم. در ادامه به بررسی هشت جملهی مشهور از انسل آدامز در مورد عکاسی خواهیم پرداخت تا دریابیم چگونه ایدههای او هنوز هم برای عکاسان موبایل قرن بیستویک قابل استفاده می باشد. توجه داشته باشید که در این مقاله هیچ کدام از عکسهای انسل آدامز به کار نرفته است؛ تمام عکسها توسط «اریک مولر» (Eric Mueller) تنها با استفاده از دوربین یک آیفون ثبت شدهاند.
۱.”عکس را نمیگیرید، بلکه آن را میسازید.“
”.You don’t take a photograph, you make it“
(انسل آدامز)
قابل ذکر است که ما کاملا عادت داریم که از فعل «گرفتن» برای عکس استفاده نماییم. استفاده از این فعل این را به ذهن القا میکند که عکس از پیش منتظر ماست و ما تنها باید آن را به چنگ آوریم. این سخن انسل آدامز به ما یادآوری مینماید که باید با توجه کردن به عواملی نظیر ترکیببندی و نورپردازی نقش بسیار فعال تری را در تولید عکسها بازی کنیم.
شایان ذکر است قادر می باشیم با تصمیمگیری آگاهانه در مورد محلی که میایستیم، چیزهای که به کادر وارد میکنیم و زمانی از روز که برای عکاسی انتخاب می کنیم کنترل بسیار زیادی را روی تصویر نهایی اعمال نماییم و بر عناصر مختلف عکسهای خود تسلط بیشتری داشته باشیم.
توجه داشته باشید که فرقی نمیکند که از یک منظرهی زیبا عکاسی مینمایید، به عکاسی پرتره از یک فرد مشغولید یا از ساختمانها و گلها عکس میگیرید؛ فراموش نکنید که نحوهی تشکیل عکس تحت کنترل شماست. انسل آدامز با این گفته ما را تشویق میکند که خلاق باشیم و در مورد پروسهی عکاسی بهگونهای بیندیشیم که گویی قرار است چیزی را تولید نماییم. بدین شیوه قادر خواهیم بود با بیننده ارتباط برقرار نماییم و تاثیری عاطفی بر او بگذاریم.
باید ذکر کنیم که در نتیجه هنگام عکاسی با موبایل دوربین را بیهدف نشانه نروید. ابتدا عکسی را میخواهید بسازید در ذهن خود تجسم کنید و سپس مهارتها و خلاقیت خود را برای رسیدن به بهترین تصویر ممکن به کار ببرید.
۲. ”۱۲ عکس چشمگیر در یک سال محصول خوبی است.“
”.Twelve significant photographs in any one year is a good crop“
(انسل آدامز)
به احتمال زیاد در ابتدا این سخن انسل آدامز قدری دلسرد کننده به نظر برسد. زیرا که اگر یکی از برترین عکاسان طول تاریخ انتظار داشته تنها ۱۲ عکس شاخص در یک سال تولید کند چگونه هر کدام از ما خواهیم توانست به رقمی بیش از این برسیم؟
فراموش نکنید که پیش از همه ما این مزیت را داریم که از عکاسی دیجیتال استفاده مینماییم و در نتیجه میتوانیم تعداد بسیار بیشتری عکس ثبت کنیم. همین موضوع به ما این شانس را میدهد که در طول یک سال بیش از ۱۲ عکس عالی تولید نماییم. ولی در واقع منظور انسل آدامز بیشتر این بوده که ما نباید انتظار داشته باشیم هر عکسی که میسازیم عالی باشد. در واقع بسیاری از عکسهای ما چندان هم خوب نخواهند بود. این موضوع هیچ اشکالی ندارد چرا که ما از همین طریق نکات جدید را یاد خواهیم گرفت.
جالب است بدانید رمز موفقیت این می باشد که بدانیم لزومی ندارد تمام عکسهایی را که ثبت می کنیم به جهانیان نشان دهیم. بهتر است در مورد عکسهایی که منتشر میکنیم رویکردی گزینشی داشته باشیم تا تنها بهترین عکسهای خود را به دیگران نمایش دهیم. به طور معمول همیشه درست پس از اتمام مراحل ویرایش یک عکس، احساس میکنیم که به نتیجهی خوبی رسیدهایم. زیرا که در آن لحظه کاملا نسبت به کار زیادی که تولید آن تصویر برده است آگاهیم و احساسات خوبی که هنگام ثبت کردن آن عکس داشتهایم هنوز همراه ما می باشند.
در ادامه باید بگوییم ممکن می باشد این احساسات قضاوت ما را تحت تاثیر قرار داده باشند. بنابراین بهتر است برای یک یا چند روز از آن عکس فاصله بگیریم تا بتوانیم با چشمانی تازهتر به آن بنگریم و در مورد کیفیتش بهتر قضاوت نماییم. اغلب اگر پس از چند روز دوباره به یک عکس نگاه کنیم بلافاصله واکنشی منفی و نوعی تعجب ما را فرا خواهد گرفت که قبلا چه فکر میکردهایم؟! زیرا که بهاحتمال زیاد راههایی را برای بهبود دادن تصویر میبینیم که بار اول اصلا به چشم نمیآمدند.
باید بگوییم تغییر دادن خود کار دشواری می باشد ولی بسیار اهمیت دارد که همواره مطمئن باشیم تنها بهترین تصاویرمان را منتشر میکنیم. برای این کار باید هنگام انتشار عکس صبور باشیم و خود را کنترل کنیم. چالش تنها خوب بودن نمی باشد بلکه باید تلاش کنیم عالی باشیم.
۳.”مهمترین بخش یک دوربین عکاسی ۱۲ اینچی است که پشت آن قرار دارد.“
”.The single most important component of a camera is the twelve inches behind it“
(انسل آدامز)
ممکن است این گفته ی انسل آدامز موجب لبخند زدن ما شود. زیرا که به نظر میرسد او به شکلی ظریف با اشخاصی شوخی کرده که بیش از حد درگیر ابزار عکاسی می باشند. بارها شنیدهایم که مردم از عکاسان با استعداد میپرسند شما با چه دوربینی عکاسی میکنید؟ چنانکه گویی دوربین سبب جذاب شدن عکسهای آن فرد شده است.
موضوعی که انسل آدامز در این گفته به آن اشاره دارد قطعا مغز ما است. درست است که دوربین تصویر را ضبط مینماید ولی این ما هستیم که بهعنوان عکاس در مورد چیزهایی که در تصویر دیده خواهند شد تصمیم میگیریم. این سخن بهویژه در مورد عکاسان موبایل بسیار مناسب است چرا که مسلما از نظر فنی دوربینهای عکاسی بسیار بهتری هم وجود دارد. ولی از نظر انسل آدامز ابزار عکاسی از نظر اهمیت در جایگاه دوم قرار میگیرد و این دید عکاس است که نقش اصلی را داراست.
در نتیجه دفعه ی دیگری که در حال عکاسی با موبایل بودید و کسی را با یک دوربین DSLR گرانقیمت کنار خود دیدید بهجای نگرانی در مورد دوربین او روی ساختن تصاویر عالی با دوربین گوشی موبایل خود تمرکز نمایید.
۴.”هیچچیز بدتر از تصویری شفاف از یک ایدهی کدر نیست.“
”.There’s nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept“
(انسل آدامز)
امکان دارد که تصویری از نظر فنی بدون نقص باشد ولی به دلیل نداشتن ایده هیچ تاثیری روی بیننده نگذارد. بهترین عکسها در مورد چیزی که میبینیم روایتی دارند و از نظر عاطفی ما را تحت تاثیر قرار میدهند.
حتما اطمینان حاصل نمایید تمام عکسهایی که میگیرید دارای یک نقطهی تمرکز قوی هستند و با استفاده از ترکیببندی و نورپردازی خوب توجه بیننده را به سوژهی اصلی شما جلب مینمایند.
شما گاهی اوقات مجبور می باشید برای ثبت لحظهای که در برابر چشمانتان در حال رخ دادن است با سرعتی بسیار بالا عکاسی کنید. در چنین مواردی سخن انسل آدامز ما را تشویق میکند که بهجای نگرانی بیشازحد در مورد جنبههای فنی بیشتر روی احساسات سوژه تمرکز نماییم.
قطعا شخصی با یک دوربین عکاسی فوقالعاده بد ولی چشمانی تیزبین و مناسب عکاسی، عکسهایی به مراتب بهتر از شخصیی بیاستعداد ولی مجهز به بهترین دوربین عکاسی دنیا ثبت خواهد نمود.
۵.”مطمئنم گام بعدی تصاویر الکترونیکی خواهد بود و امیدوارم تا آن زمان زنده باشم.
نوآوریهای تکنولوژیک هر چیز که تولید کند، من ایمان دارم چشم خلاق همچنان به عملکرد خود ادامه خواهد داد.“
.I am sure the next step will be the electronic image, and I hope I shall live to see it“
”.I trust that the creative eye will continue to function, whatever technological innovations may develop
(انسل آدامز)
انسل آدامز انسانی فوقالعاده آیندهنگر بوده که تشخیص داده می باشد عکاسی دیجیتال در نهایت به شیوهی غالب اکثر ما برای تجربه کردن عکسها تبدیل خواهد گردید.
ازآنجاییکه او یک هنرمند واقعی بوده است کمتر به ابزارهای مورد استفادهی خود برای تولید تصاویرش و بیشتر به شیوهی تاثیر آن تصاویر روی مردم میاندیشیده است.
بدون هیچ شکی اگر انسل آدامز امروز زنده بود به شخص مشهور روی اینستاگرام با میلیونها فالوور تبدیل میگردید. دغدغهی او تربیت کردن «چشم خلاق» بوده است نه ابزاری که برای تولید تصاویر به کار میبرده است.
گاهی ممکن می باشد ما عکاسان موبایل هم بیش از حد درگیر مسایل فنی عکاسی با موبایل گردیم. بهویژه با اینهمه اپلیکیشن عکاسی مختلف که در دسترس ما قرار دارد. ولی پرورش خلاقیت و نگرش خوب مهمترین چیز در عکاسی می باشد.
۶.”داجینگ و برنینیگ روشهایی هستند برای تصحیح خطای خدا در ساماندهی روابط تیرگی و روشنایی.“
”.Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships“
(انسل آدامز)
از آغاز تاریخ عکاسی و نگاتیو شکافی میان دو نوع از عکاسان وجود داشته می باشد. بعضی از عکاسان میخواستند اسنادی تصویری از جهان اطراف ما تولید نمایند و برخی دیگر تلاش داشتند اثری خلق کنند که تنها محدودیت آن تخیلشان باشد. انسل آدامز جایی میان این دو گروه قرار میگیرد. بله، انسل آدامز برخی از مهمترین بخشهای غرب امریکا را بهصورت عکسهایی مستند ثبت کرده اند، ولی همچنین به این مشهور بوده که زمان بسیار زیادی را در تاریکخانه به ویرایش عکسها میگذرانده می باشد.
او معتقد بوده است که وظیفهی ما بهعنوان عکاس این است که روح هر مکان را آنگونه ثبت کنیم که با چشمان غیرمسلح دیدهایم؛ حتی اگر لازم باشد روشنایی و کنتراست بخشهای مختلفی از عکس را تغییر دهیم. تکنیک Dodging به معنی روشن کردن بخشی از عکس و تکنیک Burning به معنی تاریک کردن بخشی از عکس می باشد.
توجه داشته باشید که عملکرد چشمان ما با عملکرد دوربین گوشی موبایل بسیار متفاوت می باشد. در نتیجه اغلب چیزی که با دوربین ثبت میکنیم مطابق با چیزی نیست که در آن صحنه دیدهایم. انسل آدامز میگوید هیچ اشکالی ندارد که برای بالا بردن میزان تاثیرگذاری یک عکس آن را ویرایش نماییم. ممکن می باشد لازم باشد رنگهای عکس را اندکی تغییر دهید یا بخشهایی از عکس را روشنتر یا تیرهتر نمایید.
برای نمونه او بیشتر اوقات لبههای عکسهایش را تیره میکرد تا به هدایت چشم بیننده به سمت مرکز تصویر کمک کند؛ حتی اگر این شیوه واقعا همانند چیزی که در زندگی واقعی میبینیم نبود. این مسئله به شکلی عالی با یکی دیگر از گفتههای مشهور انسل آدامز پیوند میخورد…
۷.”عکاسی چیزی فراتر از رسانهای برای انتقال ایدههای مبتنی بر واقعیت است. عکاسی یک هنر خلاق است.“
”.Photography is more than a medium for factual communication of ideas. It is a creative art“
(انسل آدامز)
بعضی از عکسهایی که ما تولید مینماییم درونمایهای خیالانگیز دارند و انسل آدامز این شیوه را یکی از کاربردهای عالی عکاسی میدانسته است.
فرقی نمیکند که مشغول ساختن دنیایی خیالی باشیم که کاملا به تخیلمان وابسته می باشد یا از رویدادی در زندگی واقعی مثل یک تولد عکاسی کنیم، در هر صورت انسل آدامز از ما میخواهد که روی احساس آن صحنهی خاص و روایتی که در پشت آن قرار دارد تمرکز نماییم.
تا زمانیکه مشغول عکاسی خبری نمی باشید نباید بیش از حد درگیر «واقعیت» یک تصویر شوید؛ بهجای آن بهتر است تلاش خود را معطوف انتقال حسی کنید که قصد بیانش را دارید.
۸.”هیچ قانونی برای عکس خوب وجود ندارد، تنها عکسهای خوب هستند که وجود دارند.“
”.There are no rules for good photographs, there are only good photographs“
(انسل آدامز)
این نقل قول از انسل آدامز یکی از آزادی خشترین گفتههای او می باشد. بر اساس این گفته مجاز می باشیم اگر حس میکنیم با این کار به عکس بهتری میرسیم، تمام قوانین عکاسی را زیر پا بگذاریم.
به طور معمول پیروی کردن از قوانین اساسی عکاسی مانند قانون یکسوم، مجزا کردن سوژهی اصلی و در نظر گرفتن یک نقطهی تمرکز مشخص در عکس ایدهی خوبی می باشد. ولی اگر برای رسیدن به عکسی خاص ایدهای در ذهن دارید که این قوانین را نقض میکند حتما آن را عملی نمایید.
باید بگوییم شما مجاز می باشید با عکاسی هر چیزی که میخواهید تولید نمایید. هیچکس نمیتواند به شما بگوید نباید کاری را آنگونه که میخواهید انجام دهید. بسیار اهمیت دارد که بهعنوان یک هنرمند به قواعد زیباییشناسی خود وفادار بمانید، حتی اگر این کار نیازمند عبور از برخی قوانین باشد.
سخن پایانی
در پایان باید بگوییم امیدواریم از آشنایی با رویکرد انسل آدامز به عکاسی لذت برده باشید. بصیرت و تعهد او به فرم هنری شگفت انگیزش برای ما منبعی از الهام می باشد و ایدههای او هرگز کهنه نخواهند شد. تفاوت نمیکند که شما با یک دوربین آنالوگ قدیمی، یک دوربین DSLR، یک آیفون یا هر گوشی موبایل دیگری به عکاسی بپردازید؛ درهرصورت این شما می باشید که بهعنوان عکاس میتوانید عکسهایی باورنکردنی بسازید نه دوربین شما.
اگر شما هم نکتهای برای اضافه کردن به آنچه گفته شد دارید خوشحال خواهیم شد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله را مفید یافتید لطفا آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.
منبع: دیجیکالا