حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نکات آموزشی در عکاسی از خانواده

پرتره‌ی خانوادگی، عکسی‌ است که سال‌های سال محبوب می‌ماند و دیده خواهد شد. بنابراین، دلیلی وجود ندارد که بخواهیم عکسی غیرحرفه‌ای یا اغراق‌شده داشته باشیم. در عوض، راه‌های زیادی برای خلاق بودن و گرفتن یک عکس زیبا و شگفت‌انگیز وجود دارد. در مقاله زیر نکته هایی برای عکاسی از خانواده برای شما انتخاب کرده ایم.

 

1- ژست‌‌های خوب بگیرید.

در این مورد که چگونه افراد را در عکس‌های خانوادگی کنار هم بچینید، خلاقانه عمل کنید. البته این به تعداد افراد و هم‌چنین فضایی که برای گرفتن عکس در اختیار دارید هم بستگی دارد؛ اما برای یک خانواده‌ی متوسط با ۲ فرزند، می‌توانید از یک حالت دایره‌ای که در آن سر افراد کنار هم قرار می‌گیرد، استفاده کنید. بگذارید افراد روی زمین دراز بکشند و دستان همدیگر را بگیرند. از یک لنز استاندارد یا عریض( بین 17 تا 50 میلی‌متر) استفاده کنید. شما باید بالای سر آن‌ها بایستید یا از یک نردبان استفاده کنید. روی مرکز عکس تمرکز کنید و از یک عمق میدان (depth of field) متوسط، بین f/9 تا f/16 استفاده کنید.

 

2- افراد را کنار هم جمع کنید.

اگر قرار است از یک خانواده‌ی پرجمعیت عکس بگیرید، آن‌ها را کنار هم جمع کنید تا به‌صورت گروهی کنار هم بایستند. افراد جوان‌تر و بلندقدتر پشت سر باشند، افراد مسن‌تر در وسط و بچه‌ها هم جلوی جمع بایستند. هم‌چنین فراموش نکنید که افراد بلندقدتر را در اطراف و دو انتهای عکس قرار دهید؛ برای یک جلوه‌ی عادی و طبیعی، به‌هیچ‌وجه روی قرار گرفتن افراد به ترتیب قد و تشکیل یک حالت صف‌مانند، تأکید نکنید. از یک فلاش خارجی برای کم‌رنگ کردن سایه‌ها و ثبت دقیق چهره‌ها و از یک عمق میدان بیشتر برای شارپ نشان دادن صورت افراد استفاده کنید.

 

3- رابطه‌ی افراد را نشان دهید.

یک ایده‌ی عالی برای عکس‌های خانوداگی، نشان دادن نزدیکی و إحساس صمیمیت افراد در یک عکس است. بگذارید سوژه‌ها همدیگر را بغل کنند. هم‌چنین شما می‌توانید تفاوت نسل‌ها را هم در تصویر نشان دهید، مثلاً یک مادربزرگ، دخترش و نوه دختری را کنار هم قرار دهید. در چنین عکس‌هایی، تفاوت سن به‌وضوح دیده می‌شود. این‌گونه عکس‌ها را در نور طبیعی و سرعت بالای شاتر بگیرید تا بتوانید هر خنده‌ی عمیق را در همان لحظه که اتفاق می‌افتد ثبت کنید؛ این‌که از افراد بخواهید لبخند بزنند باعث می‌شود عکس مصنوعی به‌نظر برسد.

 

4- لباس مناسب بپوشید.

عکس‌های خانوادگی موقعیت‌هایی‌ هستند که افراد باید برای ثبت آن‌ها بهترین حالت خود را داشته باشند. سعی کنید لباس افراد، تقریباً هم‌رنگ باشد و یا یک مدل لباس بپوشند تا عکس قشنگ‌تر شود. از افراد بخواهید لباس‌های سِت بپوشند که هم‌خوانی داشته باشند. به‌عنوان مثال از همه بخواهید که به‌صورت رسمی لباس بپوشند. بااین‌حال، مراقب باشید که از رنگ‌های قرمز تند استفاده نکنید. هم‌چنین برای طبیعی‌تر به‌نظر رسیدن عکس، روی ترکیب و تناسب رنگ‌ها هم کار کنید..

 

5- از کل کادر استفاده کنید.

عکس‌های کلوزآپ بهترین راه برای انتقال احساسات هستند. دو نفر را که به هم نزدیک و صمیمی هستند انتخاب کنید، مثلاً یک زن و شوهر، خواهر و برادر، یا مادر و فرزند؛ و از آن‌ها بخواهید تا جایی‌که امکان دارد به هم نزدیک شوند و با هم صحبت کنند. از یک لنز استاندارد یا ماکرو استفاده کنید و کادر را خیلی نزدیک ببندید و عکس بگیرید. منتظر لحظه‌ای باشید که دو نفر به هم لبخند می‌زنند یا به هم نگاه می‌کنند و از آن لحظه عکس بگیرید. از نور فلاش برای تثبیت حرکت و از عمق میدان کم برای مات شدن پس‌زمینه استفاده کنید.

 

۶.از زوایای تند استفاده کنید.

در  عکاسی از خانواده زاویه‌های مختلف را امتحان کنید. این نوع عکس‌ها جذاب هستند و حرف‌هایی برای گفتن دارند. یک تکنیک عالی در این زمینه این است که روی زمین دراز بکشید و از پایین به سوژه‌ها نگاه کنید. برای روشن کردن صورت سوژه‌ها در مقابل نور آسمان به فلاش نیاز دارید. هم‌چنین، از سوژه‌ها بخواهید که سرشان را پایین نگه دارند و به پایین نگاه کنند تا بینی‌هایشان در عکس، درشت نیفتد!

 

تنظیمات پیشنهادی برای عکاسی از خانواده

تنظیمات نوردهی متنوعی برای عکس‌های خانوادگی وجود دارد اما به‌هرحال، ‌شما باید واضح‌ترین و بهترین عکس را ثیت کنید. بنابراین، در مواقع لزوم از فلاش استفاده کنید و سرعت شاتر را منطقاً و حداقل 1/125 ثانیه در نظر بگیرید. اگر از یک گروه از افراد عکس می‌گیرید، از عمق میدان بیشتر(f/11-f/22) استفاده کنید تا تمام افراد در عکس شارپ و واضح باشند. اگر با سه نفر یا تعداد کم‌تر سروکار دارید، از عمق میدان کم(f/2-f/5.6)استفاده کنید تا پس‌ زمینه مات شود.

 

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X