حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

مقایسه کیفیت دوربین موبایل گلکسی اس 8، جی 6، آیفون 7 پلاس، یو 11، اکسپریا ایکس زد پرمیوم و پی 10

در حالی که دوربین گوشی‌های هوشمند از نظر سخت‌افزاری و از بُعد نرم‌افزاری پیشرفت‌های زیادی داشته‌ است با اینحال نمیتوان کیفیت تمامی آن ها را مشابه هم دانست. در این مقاله قصد داریم توانمند‌ترین دوربین های پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ جهان تلفن های همراه هوشمند را با هم مرور کنیم.

با توزیع اکسپریا ایکس زد به مارکت، تنور رقابت پرچم‌داران جهان موبایل در قسمت دوربین بیش از قبل داغ شد. تازه‌ترین کالا سونی به دلیل‌ی سنسور تازه، الگوریتم پردازش تصویر توانمند و لنز باکیفیت، حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

با این وجود در چنین شرایطی ست که که سامسونگ با گلکسی اس ۸ بازهم به نوعی یکی از بازیگران اصلی این عرصه حضور دارد. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی توانمند ، همراه با الگوریتم پردازش تصویر پیشرفته‌ی سامسونگ، قبل از این خصوصیات خود را در اس ۷ نمایش داده بود و اس ۸ نیز به‌خوبی ادامه‌ی این راه را پیمود.

ال‌جی پیوسته تمرکز بسیاری در قسمت دوربین تولیدات خود داشته است و جی ۶ نیز به نوعی پرچم‌دار این تولیدکننده، از این مسئله جدا نیست. دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با لنز‌های استاندارد و واید، در این گوشی جای گرفته شده است تا نیاز‌های هر کاربری را به‌خوبی تأمین کند.

هواوی بعد از هم کاری با کمپانی مطرح لایکا، خود را به نوعی یکی از کمپانی‌های توانا در قسمت دوربین تلفن های همراه هوشمند معرفی کرد. هواوی پی ۱۰ نیز با همان ترکیب آشنای بهره برداری از دو لنز برای ارتقای کیفیت عکس ها، اجین شده است.

اچ‌تی‌سی عموما در قسمت دوربین تولیدات توانمندی را به مارکت معرفی نکرده بود. پیوسته دوربین تلفن های همراه هوشمند این برند، در مقابل رقیبان اصلی و مخصوصا پرچم‌داران جهان موبایل شکست می‌خوردند. با اینحال اچ‌تی‌سی در یو ۱۱، معادلات خود را تغییر داد تا با یکی از برترین دوربین‌های گوشی روبرو شویم.

گوشی‌های آیفون هم پیوسته به بهترین دوربین‌های لحظه خود تجهیز بوده‌اند. سرمایه‌گذاری گسترده‌ی اپل در این بخش، عموما نتایج جذابی بهمراه داشته است. آیفون ۷ پلاس به نوعی پرچم‌دار حال حاضر اپل، به دوربین دوتایی با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تجهیز شده است. با این وجود با این که نزدیک به ۱ سال از معرفی این گوشی به مارکت می‌گذرد؛ با اینحال نمی‌‌توان مقایسه‌ی دوربین تلفن های همراه هوشمند را بدون حضور آیفون انجام داد.

نکاتی که قبل از شروع مقایسه باید به آن‌ها توجه کنید:

  • اسم تلفن‌ها، واضح نشده‌ است تا اگر به برند یا تلفن مخصوصی علاقه‌مند هستید، روی انتخاب بی‌طرفانه‌تان تأثیر نگذارد.
  • تمام گوشی‌ها به تازه ترین ورژن بروزرسانی شده‌اند تا بروزترین تکمیل‌ها در عملکرد دوربین در آن‌ها اعمال شود.
  • بعد از ۵ روز از انتشار این مقاله، واضح خواهیم کرد که عکس ها، مرتبط به چه تلفن‌هایی هستند.
  • در پایین هر تصویر، تحقیقات مرتبط به آن می باشد و از روش آن میتوانید به گوشی که از لحاظ شما تصویر بهتری گرفته است، رأی دهید.
  • برای آنکه به نکات تصویر نیز توجه کرده باشیم، در عده ای از عکس ها، برش ۱۰۰ درصد نیز قرار داده‌ایم.
  • از هر یک از سوژه‌ها، با هر تلفن ۳ تا ۵ بار عکاسی شده و بهترین تصویر از بین‌ آن‌ها برای مقایسه انتخاب شده است.
  • با استناد به کاربری Point and Shoot دوربین‌های موبایل، ثبت تصویر روی دست انجام شده است تا توانایی گوشی‌های موجود در این مقاله در حذف لرزش‌ها نیز بررسی شود.
  • بررسی میزان توانایی پرچم‌داران حال حاضر جهان موبایل، در ۱۲ تست جداگانه انجام شده است. هر یک از این تست‌ها معیاری برای تحقیق و مطالعه نقاط قوت و ضعف تولیدات در عرصه‌های مختلف است. دوربین کانن 5D Mark IV تجهیز به لنز 70-24 با F/2.8، نیز به نوعی معیار استفاده شده است.
  • تمامی تصویر‌ها در حالت اتوماتیک و بدون اکتیو کردن حالت HDR ثبت شده‌اند.

تست ۱:

در تست اول توانایی و دقت ثبت رنگ‌ها همراه با نمایش خوب جزئیات در مکان‌های تاریک (درختان پس‌عرصه و پله‌ها) در شرایط نوری مساعد بررسی شده است.

تست ۲:

در تست دوم توانایی ثبت خوب و دقیق رنگ‌ها در شرایط نور مصنوعی خوب، بررسی شده است. بیش از ۱۰ الگوی رنگی مختلف در محیط تنظیم‌شده، می باشد. با مقایسه‌ی آن‌ها با تصویر مرجع، بهترین تصویر را انتخاب کنید.

تست ۳:

تست سوم، ثبت تصویر و دقت رنگ در شرایط نوری طبیعی و مساعد است. دوربین توانمند باید در این بخش قادر به کنترل میزان شدت تابش آفتاب و ثبت خوب و نه اغراق‌شده‌ی رنگ‌ها باشد.

تست ۴:

در این تست دقت ثبت رنگ‌ها در شرایط نوری خوب و طبیعی بررسی شده است. نزدیک‌ترین عکس ها ثبت‌شده به نمونه‌ی مرجع، توانایی و دقت ثبت رنگ‌ها در سنسور و الگوریتم پردازش عکس ها را نشان می‌دهد.

تست ۵:

این تست یکی از سخت‌ترین شرایط عکاسی برای هر دوربینی خواهد بود. ثبت عکس ها خوب از سوژه‌ای پشت به منبع نور و همزمان با اینکه میزانی از تابش به لنز دوربین نیز ورود می‌کند، توانایی بالایی می‌طلبد. در این شرایط دوربین باید توانایی کنترل میزان تابش ورودی به لنز و ثبت خوب جزئیات و رنگ‌های سوژه را داشته باشد.

تست ۶:

توانایی ثبت دقیق رنگ‌ها، در این تست بررسی شده است. در این تصویر سوژه مورد نظر، درخت قرار گرفته در قاب است.

تست ۷:

در این تست، توانایی ثبت خوب و دقیق رنگ‌ها در شرایط نوری قوی با منبع نور طبیعی بررسی شده است. رنگ گل، رنگ آسمان و رنگ برگ‌ها را مد نظر قرار دهید.

تست ۸:

ثبت خوب رنگ‌ها در سایه و بخش روشن سوژه، در این تست بررسی شده است.

تست ۹:

توانایی تصویربرداری خوب از سوژه در حالت ماکرو، نمونه دیگری از ملزومات هر دوربینی است. در این تست جزئیات بالا همراه با ثبت خوب رنگ‌ها، میزان توانایی هر گوشی را نشان می‌دهد.

تست ۱۰:

دوربین سلفی توانمند یکی از توانایی‌های مهم مصرف کنندگان لحظه خرید گوشی‌ هوشمند است. در این تست توانایی ثبت تصویر سلفی خوب در شرایط نوری مساعد با منبع نور طبیعی بررسی شده است. رنگ پوست و حفظ جزئیات جدی ترین المان‌های بررسی میزان توانایی دوربین‌های سلفی است. (در این تست تصویر دوربین کانن یک روز بعد گرفته شده است و رنگ لباس را نباید معیار قرار دهید.)

تست ۱۱:

بسیاری از افراد دوربین موبایل را برای پرتره انتخاب میکنند. حقیقتا عکاسی پرتره را ممکن است بتوان مهم‌‌ترین وظیفه‌ی دوربین‌های موبایل دانست. برای تحقیق و مطالعه دقیق‌تر این عنصر، برش ۱۰۰ درصدی از عکس ها تهیه شده است که به مقایسه‌ی دقیق‌تر میزان جزئیات و ثبت خوب رنگ‌ها پرداخته شود. این تست در شرایط نوری خوب با منبع نور مصنوعی انجام شده است.

برش ۱۰۰ درصد

تست ۱۲:

دوربین های موبایل هنوز هم بیشتر اشکالاتشان رو در نور کم نمایش میدهند. عکاسی در شرایط نوری کم و محیط‌های تاریک، می‌تواند خصوصیات سنسور و لنز هر دوربینی را تعیین کند. در این تست سوژه در اتاقی تاریک قرار گرفته است که برای ثبت تصویری خوب، دوربین‌ها به ایزو بالاتر از ۱۲۰۰ مراجعه کرده‌‌اند. فوکوس در این تست، روی متن روزنامه انجام شده است. حفظ خوب جزئیات، اصلی‌ترین وظیفه‌ی دوربین‌ها تحت این شرایط است که با مقایسه‌ی عملکرد هر یک در حالت برش ۱۰۰ درصد، می‌‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. وجود لرزش گیر اپیتکال در این تست ارزش مخصوصی دارد.

برش ۱۰۰ درصد

میتوانید دوربین های گوناگون را حدس بزنید؟

منبع: زومیت و دیگر منابع اینترنتی

مجتبی صدیق
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X