حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نقد و بررسی و مقایسه دوربین‌های Nikon D7200 و Canon 80D

اگر از دوست داران تولیدات نیکون هستید و به دنبال دوربین عکاسی دیجیتال DSLR میان رده هستید، خبر خوبی برایتان داریم. کمپانی ژاپنی نیکون محصول حرفه ای جدیدی به نام D7500 را برای تابستان سال جاری تدارک دیده که به قیمت 1250 دلار به فروش خواهد رسید. بدون اغراق باید بگوییم که وقتی نیکون دوربین D7500 را معرفی کرد، همه منتظر بودند تا جانشین دوربین نیکون D7200 را ببینند. با اینحال ناگهان با دوربینی تازه روبرو شدند که بیش از اینکه نمونه پیشرفته نیکون D7200 به شمار آید، ورژن ضیف‌تری از Nikon D500 بود. نزدیکی قابلیت ها نمونه تازه سری 7000 نیکون به نمونه رده بالاتر از خودش دلیل شده تا بازهم Nikon D7200 با هزینه مناسبی که دارد، یکی از گزینه‌های باارزش موجود در مارکت و رقیبی برای یکی از دوربین‌های مشهور کانن به اسم دوربین کانن 80D باشد. دوربین کانن 80D هم اینک پرفروشترین گزینه در بین دوربین‌های دو رقمی یا رده متوسط کانن و یکی از باارزش‌ترین دوربین‌های غیر فول‌فریم این تولیدکننده است. در این مقاله سعی داریم این دو دوربین با ارزش را در مقابل هم قرار دهیم و قابلیت ها آنها را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه کنیم.

چرا هیچیک از این دوربین‌ها را نخریم؟

بگذارید اول یک چیز را برای شما روشن کنیم. هر دو دوربین Nikon D7200 و Canon 80D جزو دوربین‌های DSLR حرفه‌ای با اندازه بزرگ هستند و در نتیجه بهره برداری از آنها برای مصرف کنندگان خانگی چندان ساده نیست. با اینکه اصولا تمامی این دوربین‌ها حاوی قابلیت ها اتوماتیک ویژه مصرف کنندگان تازه‌کار هم هستند، با اینحال خوب است برای کاربری خانگی از دوربین‌های خانگی پیشرفته مانند Canon PowerShot G9 X یا Sony Cyber Shot DSC RX100 II استفاده کنید که هم کیفیت مناسبی دارند و هم میتوانید آنها را به سادگی در جیب یا کیفتان بگذارید.

به علاوه از طرف دیگر خرید یک دوربین DSLR معمولا با خرید چند وسیله دیگر نیز همراه است. وقتی یکی از این دوربین‌ها را می‌خرید، معمولا برای حمل آنها باید حداقل یک کیف دوربین کم بهای مانند Vanguard UP-Rise II 14Z، یک فیلتر UV معمولی مانند Phottix UV Filter 58mm برای دهانه ی لنز (بسته به لنزی که استفاده می‌کنید) و یک DVD آموزشی آشنایی با دوربین های دیجیتال برای بهره برداری از این ابزار‌های پیچیده تهیه کنید! با اینحال دوربین‌های کامپکت، عملکردی بسیار ساده‌تر دارند، میتوانید یک کارت حافظه کم بهای مانندSanDisk 16GB Ultra (80MB/S) UHS-I  در آنها بگذارید و با خیال راحت و بدون آموزش قبلی در یک مهمانی عکاسی کنید.

این  دوربین‌ها هر دو درمقایسه با دوربین‌های فول‌فریم حاوی سنسور کوچکتری هستند و در نتیجه نه تنها کیفیت پایین‌تری درمقایسه با این دوربین‌ها دارند، حتی در نور کم نیز عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. فرموش نکنید برای عکاسی در نور کم، بهره برداری از حساسیت‌های ایزو بالا بسیار ضروری است و در مقایسه با فول‌فریم‌ها در عکس ها این دوربین‌ها نویز زیادتری قابل مشاهده است. از اینرو اگر برای مقاصد حرفه‌ای عکاسی در نور کم مانند عکاسی محیط داخلی، ورزشگاه‌ها، استادیوم‌های ورزشی، یا نجوم عکاسی می‌کنید خوب است از دوربین‌های فول‌فریم ارزان‌هزینه مانند Canon 6D یا Nikon D610 استفاده کنید. به علاوه از طرف دیگر برخلاف دوربین‌های سونی که این روز‌ها علاقه مندان فراوانی یافته‌اند، روی بدنه هیچکدام از این دو دوربین لرزشگیر موجود نیست. از اینرو اگر بخواهید با دوربین روی دست در نور کم عکاسی کنید، مطمئنا به لنز‌های حاوی لرزشگیر نیاز دارید که گرانتر از لنز های معمولی هستند. این لنز‌ها در کانن‌ها با عبارت IS و در نیکون‌ها با عبارت VR در اسم لنز‌ها واضح می‌شوند.

به علاوه از طرف دیگر با اینکه هر دوی این دوربین‌ها حاوی رزولوشن نسبتا بالایی هستند، با اینحال معمولا کیفیت خروجی تصویر‌های این دوربین‌ها به پای دوربین‌های فول‌فریم نمی‌رسد و بدین جهت عکاسان عروسی و استودیو برای چاپ بزرگ تصویر‌ها ترجیح می‌دهند از دوربین‌های فول‌فریم بهره ببرند.

نهایتا جدی ترین اشکال این دوربین‌ها برای عکاسی واید منظر و معماری است. ضریب برش یا Crop Factor در سنسور کوچک این دوربین‌ها باعث گسترش نمای فاصله کانونی لنز‌ها می‌شود. دوربین‌های Canon 80D و Nikon D7200 به ترتیب با ضریب برش 1.6 و 1.5 برابر، در لحظه بهره برداری از یک لنز با فاصله کانونی 100 میلی‌متر، به ترتیب نمایی برابر با 160mm و 150mm را نمایش می‌دهند. بدین جهت برای افرادی که نیاز به بهره برداری از لنز‌های خیلی واید دارند، دوربین‌های غیر فول‌فریم دلیل بسته شدن زاویه دید و گسترش فاصله کانونی شده و امکان بهره برداری از بازترین زاویه دید لنز از بین می‌رود. اگر می‌خواهید از حداکثر زاویه دید لنز‌هایی مانند Canon EF 16-35mm f/2.8L III یا Nikon AF-S NIKKOR 16-35mm F/4G ED VR استفاده کنید خوب است آنها را روی یک دوربین فول‌فریم ببندید.

از نقاط ضعف دیگر این دوربین‌ها می‌توان به عدم وجود GPS و عکاسی پانوراما، عدم وجود بلوتوث برای رابطه دائمی و کم مصرف و عدم وجود Focus Peaking برای نشان دادن فوکوس دستی لحظه عکاسی ماکرو اشاره نمود.

چرا باید یکی از این دوربین‌ها را بخریم؟

هر دوی این دوربین‌ها DSLR هستند. یعنی میتوانید بسته به نیازی که دارید از بین صدها لنز موجود برای آنها، یکی را انتخاب کنید. در حقیقت کیفیت بالای سنسور این دوربین‌ها همراه با قابلیت ثبت فایل‌های خام یا RAW، می‌تواند همراه با یک لنز حرفه‌ای ماکرو مانند Canon EF 85mm F/1.2L II USM برای عکاسی جواهرات، یا همراه با یک لنز پنکیک کوچک مانند Canon EF 40mm F/2.8 STMبرای عکاسی خیابانی و خبری استفاده شوند. وجود صفحه نمایش تک‌رنگ کوچک در بالای این دوربین به شما امکان می‌دهد تا برخلاف دوربین‌های میان‌رده مانند Canon EOS 750D ، در نور کم نیز بی توجه به روشن کردن صفحه نمایش، تنظیمات ضروری را ببینید یا تغییر دهید.

هر دوی این دوربین‌ها حاوی توانایی Bulb نیز هستند و میتوانید برای عکاسی طولانی مدت از این توانایی برخوردار شوید. غیر از این امکان ثبت عکس ها با لحظه‌بندی طولانی یا تایم‌لپس نیز در هر دوی آنها موجود است و به دلیل آنکه بدنه هر دو دوربین حاوی عایق‌بندی بسیار خوبی است، قادر اند در شرایط بد آب و هوایی هم بدون آسیب‌ دیدن کار کنند. نگران باطری هم نباشید. باطری این دوربین‌ها برای استفاده طولانی مدت دیزاین شده‌اند و برخلاف باطری کوچک دوربین‌های بدون آینه مانند Canon EOS M3 که با هر بار شارژ حدود 255 شات می‌زند (براساس معلومات CIPA)، قادر اند نزدیک به 1000 شات بزنند. از اینرو برای عکاسی در طبیعت و محیط‌های دور از برق، بیشتر میتوانید به آنها اطمینان کنید.

همچنین باید بگویییم که وجود توانایی‌های ارتباطی بی‌سیم NFC و WiFi در هر دوی این دوربین‌ها شما را از خرید کارت‌های SD حاوی WiFi بی‌نیاز می‌کند و میتوانید برای برای عکاسی‌های دقیق مانند عکاسی صنعتی و ماکرو یا عکاسی از راه دور، از تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند یا نرم‌افزار‌های رایانه ای مانند لایتروم روی رایانه استفاده کنید.

با اینکه هر دوی این دوربین‌ها امکان بهره برداری از فلاش‌های اکسترنال مانند Nissin Di866 Mark II یا Yongnuo YN560-IV Speedlite را دارند، با اینحال باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که میتوانید در صورتی که فلاش جداگانه‌ای ندارید، برخلاف دوربین‌های DSLR حرفه‌ای تک رقمی کانن، حداقل از فلاش کوچک و کارآمد روی خود دوربین‌ها استفاده کنید.

قابلیت ها این دوربین‌ها برای فیلمبرداری نیز محشر است. غیر از توانایی فیلمبرداری با رزولوشن Full HD 1080p با سرعت‌های اسلوموشن 60 و 50 فریم بر ثانیه، هر دوی این دوربین‌ها به جک هدفون و میکروفون اکسترنال نیز تجهیز شده‌اند تا کنترل دقیقی روی صدای ویدئو‌های در حال ضبط به شما بدهند و به علاوه از طرف دیگر قادر باشید غیر از میکروفون روی خود دوربین، از میکروفون‌های باکیفیت‌تری مانندRode VideoMic GO  نیز استفاده کنید.

مزیت‌های Canon 80D به Nikon D7200

دوربین Canon 80D از لحاظ کیفیت عکاسی بسیار نزدیک به Nikon D7200 است و بیشترین مزیت‌های آن مرتبط به توانایی‌هایی است که برای فیلمبرداری مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. ممکن است بدین جهت است که این روز‌ها، این دوربین یکی از پرفروش‌ترین دوربین‌های پیکسل برای فیلمبرداران مستقل و عروسی‌ها است. ممکن است جدی ترین مزیت دوربین Canon 80D سنسور پیشرفته آن باشد. کانن در تولید این سنسور از نوعی تکنولوژی پیشرفته به اسم Dual Pixel AF استفاده کرده است که نیمی از سلول‌های سنسور با اسم سلول تشخیص فوکوس نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. از این حیث وقتی که آینه دوربین جمع می‌شود (و سنسور‌های فوکوس اتوماتیک تشخیص فاز از کار می‌افتند) تمامی سطح سنسور می‌تواند رفتار فوکوس اتوماتیک را انجام دهد.

بدین جهت است که فوکوس اتوماتیک این دوربین در لحظه فیلمبرداری یا عکاسی با LiveView، در تمام سطح سنسور رفتار می‌کند. حال این توانایی را همراه با نمایشگر تمام لمسی آن قرار دهید. کافیست این نمایشگر را به سوی بیرون باز کنید (قابلیتی که نیکون D7200 فاقد آن است) و در لحظه فیلمبرداری، هر نقطه از صفحه را لمس کنید تا دوربین فورا و بدون کوچکترین مکثی روی همان نقطه فوکوس کند. وقتی این توانایی فوق‌العاده با  لنز‌های سری STM کانن مانند Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 IS STM ترکیب می‌شود، فوکوسی بطور کلی بی‌صدا و پرسرعت مانند دوربین‌های فیلمبرداری را در دست شما قرار می‌دهد. ممکن است به همین دلیل باشد که دوربین کانن 80D به یک انتخاب خوب برای فیلمبرداری مبدل شده است.

مزیت‌های 80D به همین جا ختم نمی‌شود. این دوربین از قدرت پرداز سریعتری دارا است و می‌تواند تصویر‌های پی‌درپی را با سرعت بیشتری ثبت کند. امکان عکاسی با سرعت 7 فریم (در مقابل 6 فریم) همراه با حفظ فوکوس و نورسنجی هم از مزیای Canon 80D است. و نهایتا اینکه با اینکه نقاط فوکوس کمتری درمقایسه با نیکون D7200 دارد، با اینحال تمامی 45 نقطه فوکوس آن از نوع کراس و حاوی حساسیت فوق‌العاده هستند.

مزیت‌های Nikon D7200 به Canon 80D

از لحاظ ظاهری Nikon D7200 حاوی صفحه نمایش بزرگتری (اندازه 3.2 در مقابل 3 اینچ) درمقایسه با Canon 80D است و بدین جهت با رزولوشن 1228 هزار در مقابل 1040 هزار پیکسل، حدود 20 درصد هم رزولوشن بیشتری دارد. ضمن اینکه با دو اسلات کارت حافظه در مقابل یک اسلات در دوربین کانن، بی توجه به تعویض کارت حافظه امکان ثبت تصویر و ویدئوی بیشتری را به شما می‌دهد. باتری این دوربین نیز کمی قوی‌تر از همتای کاننی خودش است و در شرایط یکسان، با هر بار شارژ حدود 1110 شات (در مقابل 960 شات براساس CIPA) تصویر می‌گیرد.

نکته مهم پیرامون Nikon D7200 اینکه این دوربین حاوی موتور فوکوس اتوماتیک در داخل بدنه خودش می‌باشد و برخلاف نمونه‌های سری 3000 و 5000 می‌تواند با لنز‌های بدون موتور فوکوس سری D مانند NIKKOR 80-200mm F/2.8D ED نیز به خوبی فوکوس کند.

با اینکه رزولوشن این دو دوربین یکسان است، با اینحال براساس بررسی‌های DxO، پردازش نویز دوربین Nikon بهتر و محدوده پویا یا Dynamic Range این دوربین در فایل‌های خام کمی بیشتر از همتای کاننی خودش است، از اینرو یقینا در لحظه ادیت فایل‌های خام، دامنه رنگ و نور بیشتری را برای ادیت در دست خواهید داشت. با اینحال مسئله مهم پیرامون سنسور این دوربین، حذف فیلتر LowPass از روی آن است که با اینکه دوربین را در مقابل الگو‌های تکراری (مانند بافت منظم پارچه) ضعیف می‌کند و یقینا پدیده مور بیشتر می‌شود، با اینحال شارپنس تصویر‌ها گسترش می‌یابد.

موتور پرسرعت فوکوس و مود 3D برای دنبال کردن سوژه‌ها یکی از مزیت‌های همیشگی دوربین‌های نیکون بوده است. در Nikon D7200 نیز وجود 51 نقطه فوکوس که با این وجود 15 نقطه آن از نوع کراس است به شما یاری مینماید تا سوژه‌های متحرک را بطور کلی در فوکوس نگاه دارید.

جدول مشخصات کلی Nikon D7200 و Canon 80D

نتیجه‌گیری نهایی

به دلیل آنکه در اغلب موارد، خریداران در ابتدای کار به عکاسی یکی از این دو دوربین را تهیه می‌کنند، بعید به ذهن خطور میکند که وابستگی به ابزارهای روی انتخاب آنها موثر باشد. ممکن است مزایا و معایب این دو دوربین حدودا با یکدیگر مساوی باشند و هر یک از آنها طیف خریداران ویژه خود را به خود جذب کنند. با اینحال یقینا می‌توان بزرگترین مزیت Nikon D7200 به Canon 80D را هزینه پایین‌تر آن دانست که در اغلب موارد عامل تعیین کننده برای خرید یک دوربین است. ما در پیکسل هر دوی این دوربین‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

 

مجتبی صدیق
دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • محمد رضا طاهری 12 ژانویه 2018 / 7:33 ق.ظ
    0 0

    سلام به دوستان من در حرفه عکاسی تخصصی ندارم ولی بنا به دلایلی نیاز به خرید دوربین دارم یک دوربین خوب که قابلیت فوکوس داشته باشه و قیمت مناسی هم داشته باشه ممنون میشم پاسخ این دیدگاه را بدید در همین قسمت

    • admin 12 ژانویه 2018 / 7:52 ق.ظ
      0 0

      سلام .
      خوشحالیم که سایت عکاسی رو برای مطرح کردن پرسش خودتون انتخاب کردید.
      برای پاسخ به پرسشتون لازمه که اطلاعات بیشتری از خودتون در اختیار ما بزارید.
      1- در چه حد نیاز دارید عکاسی رو دنبال کنید؟
      2- تمایلی به یادگیری ویرایش عکس، فتوشاپ و مواردی از این دست دارید یا خیر؟
      3- چه مقدار بودجه برای اینکار در نظر گرفیتد؟
      4-نهایتا خرید لنز رو هم میتونید متحمل بشید یا خیر؟
      5- چه سبک عکاسی رو میپسندید؟

      فوکوس کردن قایبلیتی ست که تمامی دوربین ها قادر به انجام اون هستن. پس نگران این بخش نباشید.
      موفق باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X